تاریخ انتشار۱۶ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : 89259

بازار غذای حلال در جهان

كشور مالزی با برگزاری اجلاس های متعدد در زمینه صنایع و محصولات حلال توجه بسیاری از كشورها را به سوی خود جلب كرده و تلاش می كند كه به مركزی برای مبادلات محصولات حلال در جهان مبدل شود.
بازار غذای حلال در جهان
كشور مالزی از سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) و در زمان نحست وزیری عبدالله احمد بداوی و با حمایت های دولت، در زمینه صنعت غذای حلال و بازار جهانی آن سرمایه گذاری فراوانی كرده است و تلاش دارد تا با برگزاری اجلاس های سالانه در این خصوص خود را به عنوان بزرگترین كشور تولید كننده غذای حلال در جهان مطرح كند.

صنعت غذای حلال به عنوان یك صنعت منحصر بفرد در جهان به حساب می آید كه تمام مراحل تولید كالا در آن بر اساس آموزه ها و ارزش های مذهبی صورت می گیرد.

با گسترش روز افزون پدیده جهانی شدن توجه و علاقه زیادی به بازار مصرف در كشورهای اسلامی جلب شده است. به خصوص آنكه بازار مصرف در كشورهای اسلامی از جمله بازارهایی محسوب می شود كه دارای رشد بسیار سریعی طی ده سال گذشته بوده است.

جمعیت یك میلیارد و هشتصد میلیون نفری مسلمانان در جهان كه ۲۰ درصد جمعیت جهان را شامل می شود، تقاضای قابل توجهی برای كالاهایی كه بر اساس ارزش های اسلامی تولید شده باشند را شكل می دهد و بر این اساس است كه كشورهای غیراسلامی نیز با درك درستی از مزایای ورود به تجارت غذای حلال تلاش می كنند كه سهمی را در این بازار بزرگ داشته باشند.

براساس این گزارش، براساس تخمین های اقتصادی هم اكنون ارزش بازار كالای حلال در جهان به بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار می رسد كه برای كشورهایی كه به دنبال حضور در بازارهای پررونق هستند، بسیار تشویق كننده است.

با توجه به این بازار بالقوه گسترده نه تنها كشورهای اسلامی چون مالزی و تركیه بلكه تعداد قابل توجهی از كشورهای غیر اسلامی نیز برای در اختیار گرفتن سهمی در این بازار تلاش می كنند.

برگزاری همه ساله هفته حلال در مالزی و برپایی نمایشگاه كالاها و صنایع غذایی حلال با حضور نمایندگانی از بیش از۴۰ كشور جهان از جمله این تلاش هاست.

مالزی نمایشگاه های حلال خود را با هدف گسترش جهانی تاثیر حلال و تسهیل مبادلات بین المللی با حضور فعالان این صنعت برگزار می كند و به طور معمول تعدادی از كشورهای غیراسلامی نظیر چین، ژاپن، استرالیا، روسیه و برخی از كشورهای اروپایی نیز در این نمایشگاه های حضوری فعال دارند.

به طور قطع می توان ادعا كرد كه ایران اسلامی با توجه به تنوع غذاهای حلال در آن می تواند از دیگر كشورها برای حضور در این بازار سبقت بگیرد و لازمه آن حضور موثر در نمایشگاه هایی است كه هدف آنها شناساندن بازار حلال به دیگر كشورهاست.

با وجود حضور هر ساله شركت های تولیدكننده ایرانی در نمایشگاه محصولات حلال مالزی، این شركت ها باید با رفع نواقص موجود مانند عرضه محصولات با كیفیت، بسته بندی های مناسب و ارتباط گیری با تجار و بازرگانانی كه در این نمایشگاه ها حضور می یابند، بتوانند جایگاه درخور در این بازار كسب كنند.

هر ساله شاهد حضور تعداد محدودی از محصولات غذایی و صنایع حلال ایران در این نمایشگاه هستیم و به نظر می رسد از همه ظرفیت های موجود در محصولات غذایی حلال ایران برای معرفی كالاهای ایرانی در این نمایشگاه ها به طور بهینه استفاده نمی شود. عرضه كالاهای خاص به ویژه خرما و زعفران توانایی این را ندارد كه ظرفیت های موجود در محصولات حلال ایران را به درستی به كشورهای شركت كننده در این نمایشگاه معرفی كند.

گسترش صنعت جهانی غذای حلال توانسته است باعث رشد این صنعت درمیان مسلمانان جهان شود و همچنین در بازار غیرمسلمانان نیز تاثیر به سزایی داشته باشد به گونه ای كه امروز بسیاری از كشورهای اروپایی نیز تلاش می كنند سهمی را در این بازار از آن خود كنند.

كشور مالزی به عنوان یكی از كشورهایی كه به طور جدی به دنبال ترویج صنعت غذای حلال است، توانسته باعث توسعه اقتصادی این صنعت و همچنین تشویق شركت ها و صنایع مربوطه به حضور در این عرصه شود.

با توجه به اینكه در اروپا اطلاعات قومی و مذهبی به صورت آمار رسمی وجود ندارد، برآورد جمعیت مذاهب گوناگون كار مشكلی می باشد و داده های جمعیتی معتبری در این زمینه وجود ندارد و داده های غیركامل و پراكنده ای نیز كه از كانال مراكز رسمی آماری این كشورها بیان می شود، معمولا همراه با اغراض است.

بر همین اساس، مجله صنعت حلال و دبیرخانه اجلاس بین المللی صنعت غذای حلال در تحقیق دوساله ای كه به منظور برآورد جمعیت مسلمانان در كشورهای اروپایی و همچنین میزان بازار مصرف غذای حلال در میان مردم مسلمان كشورهای اروپایی انجام شده به نتایجی دست یافته است.

بر اساس این تحقیق، انتظار می رود جمعیت مسلمان در اروپا با رشد صعودی خود در پایان سال ۲۰۱۱ به ۵۴ میلیون و ۷۰۰هزار نفر رسیده باشد كه این رقم در سال ۲۰۰۵، ۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است.

در اغلب موارد، این افزایش به خاطر مهاجرت مسلمانان برخی از كشورهای آسیایی، تركیه، كشورهای شمال آفریقا و همچنین سایر كشورهای آفریقایی به اروپا بوده است.

بزرگترین جمعیت مسلمانان با بیش از ۲۲ میلیون نفر مربوط به كشور روسیه و پس از آن نیز كشورهای فرانسه، آلمان، انگلستان و هلند است. در اتحادیه اروپا نیز (اروپای شمالی وغربی) در سال ۲۰۰۵ نزدیك به ۲۰ میلیون نفر بوده است كه این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۲۵ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر اعلام شده است.

مسلمانان روسیه به عنوان بزرگترین جمعیت مسلمانان اروپا با حضور ۷۰ درصدی خود در میان مسلمانان اروپا از جهات بسیاری با مسلمانان اروپایی ساكن اروپا كه از نواحی دیگر وارد این قاره شدند متفاوت است. علیرغم این تفاوت ها بین جمعیت مسلمان نواحی گوناگون كه در اروپا ساكن شدند اما همه آنها در دستیابی به صنعت غذای حلال تلاش می كنند و همچنین از نظر اقتصادی نیز در عرصه جهانی رو به پیشرفت هستند.

صنعت غذای حلال شامل محصولاتی است كه در مقیاس جهانی تولید می شود و تنها برای مصرف مسلمانان معین نشده است. این صنعت قادر است بازاری فراتر از جمعیت یك میلیارد و ۸۳۰ میلیونی مسلمانان جهان كه یك چهارم جمعیت جهان را تشكیل می دهند، مورد پوشش خود قرار دهد.

از طرفی بر اساس موازین اسلامی صنعت حلال از طریق فرایندی تولید می شود كه مصرف آن برای مسلمانان از دیدگاه اسلامی جایز است و به عبارت دیگر در تضاد با ارزش ها و اصول اسلامی نیست.

بر اساس تحقیقی كه توسط مراكز مربوطه صورت گرفته است، میزان افزایش تقاضا تنها به غذای حلال محدود نمی شود و آذوقه، لوزام بهداشتی، داروسازی و خوراك حیوانی را نیز در بر می گیرد.

در حالی كه میزان آگاهی از این صنعت رو به افزایش است خود كلمه حلال نیز توانسته در صنعت غذایی جهانی به عنوان مارك معتبری شناخته شود كه یك از دلایل آن اعتقاد مشترك مسلمانان تمام جهان است كه دارای باورهای مشترك بوده و به مبانی یكسانی در این زمینه معتقد هستند كه این باعث گسترش بیشتر این صنعت در عرصه جهانی شده است.
https://taghribnews.com/vdccoiq4.2bqop8laa2.html
مرجع : irna
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی