تاریخ انتشار۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۹:۲۱
کد مطلب : 83282

تلاش عربستان برای سرنگونی دمشق/ مطالبه روسیه برای برگزاری انتخابات در سوریه / گفت وگوی خواندنی با كسینجر در مورد سوریه

تلاش عربستان برای سرنگونی نظام دمشق ،‌ابراز تاسف مسكو از اقدامات اتحادیه عرب ،‌احتمال استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در سوریه ،‌مطالبه روسیه از سوریه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ،‌ مذاكره ساركوزی و كامرون در هفته آینده با محوریت سوریه ،‌ واسطه كردن میلیاردر سوری برای مذاكره با اسد توسط لندن ،‌گفت وگوی خواندنی كسینجر در مورد بشار اسد و انتقاد اردوغان از ایران و روسیه در مقابله با تحولات سوریه از جمله تحولات سوریه از هفته گذشته تا كنون است.
تلاش عربستان برای سرنگونی دمشق/ مطالبه روسیه برای برگزاری انتخابات در سوریه / گفت وگوی خواندنی با كسینجر در مورد سوریه
به گزارش خبرگزاری تقریب "تنا" ، تیتر یك روزنامه ها و خبرگزاری های مختلف جهان از هفته گذشته تاكنون اختصاص به تحولات سوریه داشت و این مسئله نشان دهنده اهمیت استراتژیكی و ژئوپلتیكی این كشور برای مغرب زمین و خاورمیانه است ،‌این گزارش به بررسی تحولات مهم دمشق طی هفته گذشته تا حال حاضر می پردازد.

تلاش خستگی ناپذیر عربستان برای سرنگونی نظام دمشق
اخیرا پیش نویس قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل از سوی عربستان سعودی در اختیار اعضا قرار داده شده که در آن از آنها خواسته شده از طرح عربی در قبال سوریه پشتیبانی کنند.
بنابراین گزارش، در این طرح به طور اساسی به کناره گیری "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه از قدرت تاکید شده است. البته این طرح شامل عناصری تازه همچون تعیین یک نماینده ویژه از سوی سازمان ملل در سوریه است که پیش از این از سوی "نبیل العربی" دبیرکل اتحادیه عرب پیشنهاد شده بود.
توقف خشونتها از سوی همه طرفهای درگیری و محاکمه افرادی که مرتکب جنایت شده اند از جمله موارد دیگر موجود در این پیش نویس است که در آن البته مسئولیت تمامی خشونتها بر عهده دمشق نهاده شده است.
خاطرنشان می شود عربستان سعودی به همراه ۵ کشور عرب حاشیه خلیج فارس و اردن و مغرب اخیرا ناظران خود را از سوریه خارج کردند و "ملک عبدالله" نیز در اظهاراتی از وتوی قطعنامه ضدسوری انتقاد کرد.
تحلیلگران این تحولات را به معنای ورود مستقیم عربستان سعودی به جریان بحران سازی علیه سوریه می دانند که طی آن از هر راهی برای سرنگونی نظام دمشق از قدرت فروگذار نمی کنند.

ابراز تاسف مسکو از اقدامات اتحادیه عرب در سوریه
"ویتالی چورکین" نماینده روسیه در نشست شب گذشته شورای امنیت از تصمیم اخیر اتحادیه عرب در زمینه توقف فعالیت ناظران در سوریه ابراز تاسف کرد.
خاطرنشان می شود نماینده سوریه در سازمان ملل متحد شب گذشته در اظهاراتی با انتقاد شدید از مواضع خصمانه عربستان و قطر تاکید کرد این کشورها که مدعی دفاع از حقوق ملت سوریه شده اند، چرا برای پایان دادن به اشغال مناطق عربی و اعاده حقوق ملت فلسطین بر رژیم صهیونیستی فشار وارد نمی کنند

احتمال استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در سوریه
"میخائیل بوگدانوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه هم روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه رادیویی «اخا ماسکوی» از امکان مشارکت نیروهای نظامی روسی در ماموریت حفاظت از صلح بین‌المللی در سوریه خبر داد.
مسئله این است که در آخرین نشست نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب پیشنهاد شده است تا نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به سوریه اعزام شوند تا به توقف خشونت‌ها در این کشور کمک کنند.
بوگدانوف گفت: در رابطه با استقرار نیروی حافظ صلح به سوریه باید بگویم که در این رابطه باید در ابتدا با دولت سوریه توافق حاصل شود. البته در اینجا این سئوال بسیار مهم پیش می‌آید که ترکیب این نیروها چگونه باید باشد، اهدافشان چیست و موظف به انجام چه ماموریتی در سوریه هستند.
این دیپلمات بلندپایه افزود: لازم است تا در این مورد اصول منشور سازمان ملل متحد کاملا رعایت شود و اگر چنین توافقی با مقامات دمشق در خصوص اعزام نیروهای حافظ صلح بین المللی به سوریه صورت بگیرد، روسیه هم حاضر به شرکت در این اقدام خواهد بود.
این در حالی است که "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در پایان مذاکرات خود با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی اعلام کرد که مقامات مسکو این پیشنهاد اتحادیه عرب را بررسی خواهند کرد.

روسیه خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه شد
بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه همچنین در یک برنامه از شبکه رادیویی «اخا ماسکوی» گفت: زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه سال ۲۰۱۴ تعیین شده است. ولی مسلما به عقیده من و آنچه می‌توانم شخصا به بشار اسد توصیه کنم، آن است که وی باید این انتخابات را بصورت پیش از موعد برگزار کند. البته این تصمیم‌گیری باید از سوی خود سوری‌ها گرفته شود.
معاون وزیر خارجه روسیه یادآور شد که انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه، هر زمان که برگزار شود، باید منجر به روی کار آمدن نیروهای سیاسی جدید و قابل اعتماد برای مردم این کشور شود.
این دیپلمات بلندپایه همچنین با اشاره به این امکان که تسلیحات نظامی روسی ممکن است به دست مخالفین در سوریه بیفتد، گفت: در حال حاضر اطلاعات موثقی در دست است که مخالفان در مبارزه خود علیه دولت سوریه از نارنجک، خمپاره و دیگر سلاح‌های سبک استفاده می‌کنند که ممکن است از سلاح‌های تولیدی روسیه باشند.
بوگدانوف در صحبت در خصوص فروش تسلیحات نظامی روسی به رژیم بشار اسد با تاکید بر اینکه قراردادهای مربوط به فروش سلاح به سوریه مغایرتی با قوانین بین المللی ندارد، یادآور شد: در رابطه با همکاری‌های نظامی-فنی ما با سوریه باید بگویم که این قراردادها همچنان اجرا خواهند شد، برای اینکه ما با اجرای آنها هیچ یک از تعهدات بین المللی خود را زیر پا نگذاشته‌ایم. هیچ تحریم تسلیحاتی علیه سوریه وجود ندارد و اگر هم زمانی چنین تحریمی اعمال شود، همانند مسئله لیبی و سایر مواردی که رخ داده، طرف روسی آنها را رعایت خواهد کرد.
معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که البته تمامی تسلیحات نظامی فروخته شده به سوریه جنبه دفاعی داشته و هیچیک خطری را برای کشورهای همسایه و در مجموع منطقه خاورمیانه نخواهد داشت.
این دیپلمات بلندپایه همچنین تاکید کرد که در حال حاضر مقامات مسکو در حال رایزنی با همه شرکای خود در جهان و بخصوص منطقه خاورمیانه در رابطه با اوضاع در سوریه است که هدف اصلی از این رایزنی‌ها صرفا کمک به برون‌رفت از بحران کنونی در این کشور است

نشست مهم ساركوزی و كامرون در هفته آینده با محوریت سوریه
"نیکلا سارکوزی" و "دیوید کامرون" قرار است روز جمعه در پاریس و در قالب نشست "آنگلو -فرنس" دیدار کنند که مهمترین محور مذاکرات این دو درنشست پاریس گفتگو درباره نحوه کمک به ارتش آزاد سوریه (مخالفان بشار اسد) خواهد بود.
نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه در روز جمعه درباره اینکه چگونه می توان به مخالفان اسد کمک کرد و ایده های موجود برای تشکیل نیروهای مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب برای اعزام به سوریه به گفتگو می نشینند.
بر اساس این گزارش، فرانسه نقش اصلی را در حمله نیروهای ناتو به لیبی داشت و اکنون درصدد است تا همان نقش را نیز در سوریه اجرا کند

لندن «میلیادر سوری» را واسطه مذاكره با اسد کرد
روزنامه تایمز انگلیس هم اعلام کرد که وفیق سعید تاجر و میلیاردر سوری [به درخواست لندن] وکیلی را به دمشق اعزام کرده است.
این روزنامه اعلام کرد که سعید از طرفداران حزب محافظه کار انگلیس است و جفری گاویل (وکیل) را به دمشق اعزام کرده است.
بنا بر این گزارش، گفته می‌شود این وکیل با بشار اسد و مشاوران بلندپایه وی دیدار کرده است.
به گفته تایمز سعید از نزدیکان اسماء اسد همسر بشار اسد است که دانشکده‌ای در دانشگاه آکسفورد نیز به همین نام است که در گذشته تلاش کرده مناسبات لندن دمشق را تقویت کند.
رسانه‌های سوری هنوز در خصوص انگیزه‌های این سفر مطلبی منتشر نکرده‌اند.

کیسینجر:بشار اسد مرا شكست داد
"هنری کسینجر"، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در گفت‌وگو با هفته نامه آمریکایی "نیویورکر" تاکید کرد که "بشار اسد"،‌ رئیس جمهور سوریه تنها کسی است که در گذشته مرا شکست داد و امروز تنها کسی است که مرا متعجب می‌کند، واقعیت امر این است که اکثر مردم سوریه اسد را دوست دارند و در کنار او ایستاده‌اند.
کسینجر در ادامه با بیان اینکه حافظ اسد، رئیس جمهور سابق سوریه اکثر دشمنان خود را تبعید کرده است گفت،: با این حال خوشبختانه هنوز ۳ میلیون احمق در سوریه هستند ، شما تصور می‌کنید که ما واقعا به خاطر اعراب از انقلاب‌های تونس و لیبی و مصر حمایت کردیم.
وی اضافه می کند ، ما تمام این اقدامات را به خاطر ایران و سوریه انجام دادیم، شخصا تلاش بسیاری با اسد انجام دادم که به توافقاتی برسیم اما باید اعتراف کنم که او مرا شکست داد.
کسینجر اعتراف کرد که ناآرامی‌های سوریه از می ۲۰۱۱ به جنگ سرد جهانی سوم تبدیل شده است و انتظار می‌رود پس از چند ماه بر شدت آن افزوده شود.
این مقام بلندپایه سابق آمریکایی درباره موضع گیری روسیه در برابر سوریه گفت که تضاد منافع روسیه و غرب موجب شده تا روسیه به سوریه چنگ بزند، چون مسکو به خوبی می‌داند، با از دست دادن سوریه مهره مهمی را در خاورمیانه از دست خواهد داد.
کسینجر درباره چین و هند نیز می‌گوید: بی‌تردید درباره هولاکو و اینکه چگونه نیمی از آسیا را به تصرف خود درآورد، اما پشت دروازه‌های دمشق شکست خورد، در اینجا چین برعکس عمل می‌کند، کشورهای شرقی از اقیانوس آرام گرفته تا دریای مدیترانه همچون دومینو مرتبط هستند، ما در افعانستان حضور یافتیم و آن را به اشغال خود درآوردیم و این تاثیری منفی بر چین گذاشت، چه رسد به سوریه که چین در آنجا منافع بیشتری دارد، به همین دلیل می‌توان دلیل واکنش و اقدامات چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد را ارزیابی کرد.
اما در پاسخ به اینکه چرا آمریکا در سوریه دست به اقدام نظامی نمی‌زند، کیسنجر می‌گوید: به دلیل حماقت نیکسون و ادامه می‌دهد، به همین دلیل است که اعتقاد دارم باید سوریه را از داخل به آتش کشید و این همان چیزی است که اکنون در این کشور رخ می‌دهد. واقعیت امر این است که سوری‌ها از حیث منابع طبیعی و آب کشور فقیری به شمار می‌اید و چیزی که تعجب مرا برانگیخته اینکه آنها چگونه با این شرایط موفق شدند، این ساختارهای زیربنایی مستحکم را در مقایسه با منابع‌شان ایجاد کنند، نگاه کنید خدمات پزشکی و آموزش و پرورش در این کشور تقریبا رایگان است، ذخایر گندم آنها برای ۵ سال کفایت می‌کند، با این حال آنچه بیش از همه مرا متعجب کرده حمایت آنها از بشار اسد و حمایت از ارتش سوریه است.
وی تاکید می‌کند: اطلاعاتی که در دست داریم ثابت می‌کند که تنها ۱۵۰۰ سرباز از ۵۰۰ هزار نظامی سوری از ارتش این کشور جدا شده‌اند و من اصلا نمی‌توانم تصور کنم، ملتی که متشکل از ۴۰ نژاد و طایفه مختلف است، چگونه توانسته وحدت و یکپارچگی خود را به این ترتیب و تاکنون حفظ کند.

انتقاد اردوغان از ایران و روسیه در مورد تحولات سوریه
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که با قرار گرفتن در کنار آمریکا و غرب علیه دولت سوریه با انتقاد مردم کشورهای منطقه روبرو شده، در یک برنامه تلویزیونی کانال ملی جمهوری آذربایجان از دولت های ایران و روسیه با ادعای نظاره گر باقی ماندن این دو کشور در قبال تحولات سوریه انتقاد کرد.
اردوغان همچنین در ادامه اظهارات مداخله جویانه خود در امور داخلی سوریه با اشاره به تحولات جاری در این کشور گفت که بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند و چاره دیگری ندارد.
وی مدعی شد که رئیس جمهور سوریه با صداقت رفتار نمی کند و رژیمی که با مردم خود مخالفت کند، پایدار نخواهد بود و اسد نباید فکر کند که ایران و روسیه خواهان باقی ماندن وی در مسند قدرت هستند.
دولت ترکیه از بدو تحولات سوریه و کشتار مردم این کشور توسط گروه های مسلح تروریستی، دولت دمشق را به کشتار مردم متهم کرده و همگام با آمریکا و غرب و برخی کشورهای عربی و علیرغم حمایت اکثر مردم سوریه، علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه موضع گیری کرده است.
https://taghribnews.com/vdcciiq4.2bq148laa2.html
مرجع : خبرگزاري ها
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی