تاریخ انتشار۷ تير ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۱۳
کد مطلب : 99988
وزرای فرهنگ ایران و ترکیه اعلام کردند:

با گسترش روابط فرهنگی، تنشهای سیاسی بین کشورها از بین می رود

"ارطغرل گونای" وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه و "سید محمد حسینی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در دیدار روز چهارشنبه خود اعلام کردند: با گسترش روابط فرهنگی امکان ایجاد تنش های سیاسی بین کشورها از بین می رود.
با گسترش روابط فرهنگی، تنشهای سیاسی بین کشورها از بین می رود
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)،وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در این دیدار با اشاره به اینکه امروزه جهان و منطقه خاورمیانه نیازمند صلح است، گفت: راه استقرار صلح در جهان ، فعالیتهای فرهنگی است .

گونای با اشاره به آمادگی ترکیه برای گسترش روابط فرهنگی بین این کشور و ایران گفت: ایران و ترکیه فرهنگ و تمدن های دیرینه و ریشه های مشترک تاریخی دارند و باید در زمینه همکاریهای مشترک دو کشور در بخش فرهنگی بیش از پیش تلاش شود.

وی برپایی متقابل نمایشگاه های فرهنگی در بخش های مختلف ، برگزاری هفته های فیلم، اعزام هنرمندان در زمینه های گوناگون را بخشی از این تلاش ها دانست.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در ادامه گفت : هر سال نزدیک به یک میلیون گردشگر ایرانی از ترکیه دیدار می کنند و من از مسوولان ایرانی می خواهم که کشورشان را بیشتر به مردم ترکیه بشناسانند تا زمینه حضور گردشگران ترک در ایران فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه از دیرباز دوستدار فرهنگ و تمدن ایران بوده است، به سفر سال گذشته خود به کشورمان اشاره کرد و گفت: من در هر فرصتی در باره زیبایی های طبیعت، تمدن کهن و جاذبه های گردشگری ایران سخن می گویم و از نگاه من حضور متقابل مردم ایران و ترکیه در دو کشور بهتر از سفر به کشورهای اروپایی است.

گونای به جمعیت دو کشور اشاره کرد و گفت : هریک از دو کشور نزدیک به ۷۵ میلیون نفر جمعیت دارند ، اگر دو کشور در بخش های مختلف با یکدیگر همکاری داشته باشند، نیاز به کشورهای ثالث نیست.

وی با اشاره به اینکه اصفهان نصف جهان است و نصف دیگر جهان نیز استانبول می باشد ،گفت: من در سفر به ایران این موضوع را مشاهده کرده ام و حیف است مردم دو کشور زیبایی های ایران و ترکیه را مشاهده نکنند.

"سید محمد حسینی" وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی ایران در آنکارا و تشکر از همکاری های مقامات ترکیه در این خصوص اظهار داشت : امیدواریم که برگزاری این هفته فرهنگی منشاء خیری برای گسترش همکاریهای مختلف فرهنگی بین دو کشور باشد.

وی خواهان برگزاری متقابل هفته فرهنگی ترکیه در تهران شد و حضور هیاتی از ایران در ترکیه برای تحقیق در زمینه آثار مکتوب و خطی زبان فارسی در ترکیه اشاره کرد و گفت: نتایج تحقیقات این هیات، شاهدی بر پیشینه تاریخی مشترک بین دو طرف است و امروز در عصر ارتباطات باید روابط خود را بیش از پیش گسترش دهیم.
https://taghribnews.com/vdcc4oqo.2bqo48laa2.html
مرجع : مرکز روابط عمومی ،اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی