تاریخ انتشار۲۴ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۸:۱۴
کد مطلب : 82968

فعاليت‌هاي جاسوسي موساد در باکو

یک عامل اطلاعاتی اسراییلی به همکاری جمهوری آذربایجان با عوامل موساد که سعی بر جمع‌آوری اطلاعات درباره جمهوری اسلامی دارند اعتراف کرده است.
فعاليت‌هاي جاسوسي موساد  در باکو
"تایمز آو لندن" به نقل از این عامل اطلاعاتی اسراییلی که "شیمون" نام دارد نوشت: "جمهوری آذربایجان برای کار اطلاعاتی یک منطقه امن است."

روزنامه جوروزالم پست هم به نقل از شیمون افزود: "حضور ما در این‌جا بی‌صدا اما قابل توجه است. ما حضور خود را سال گذشته افزایش دادیم و این ما را به ایران خیلی نزدیک کرد. کشور جمهوری آذربایجان به طرز شگفت‌آوری پرمنفذ است."

اسناد محرمانه ویکیلیکس که آوریل گذشته منتشر شد، فاش کرد که رژیم اسراییل از خاک این جمهوریِ جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی سابق طی چهار سال گذشته علیه ایران جاسوسی می‌کرده است.

این اسناد متعلق به سفارت امریکا در باکو است که واشنگتن در ژانویه ۲۰۰۹ آن را ارسال کرده و مربوط به یک سفر وحید علی‌اف، مشاور امنیتی رییس جمهور آذربایجان به سرزمین‌های اشغالی است.

براساس اسناد ویکیلیکس، این سفر با هدف امضای قراردادی با تل‌آویو انجام شده که طی آن رژیم اسراییل اجازه استفاده از خاک جمهوری آذربایجان برای فعالیت‌های جاسوسی خود علیه ایران را خواهد داشت. این سند دیپلماتیک امریکا همچنین یک قرارداد تسلیحاتی میان دو طرف را فاش کرد.

براساس این اسناد درز کرده، مقامات جمهوری اذربایجان هرگونه تظاهرات ضد اسراییلی در نزدیکی سفارت تل‌آویو در باکو را طی تجاوز این رژیم به نوار غزه در پایان سال ۲۰۰۹ ممنوع کردند.

پیش از افشای این اسناد، گزارشاتی مبنی بر عملیات سلول‌های جاسوسی اسراییلی تحت پوشش فعالیت‌های کشاورزی در مرز ایران ـ آذربایجان منتشر شده بود.

گروه‌های جدایی‌طلب و اعضای گروهک تروریستی منافقین نیز آزادانه در مرزهای جمهوری آذربایجان فعالیت می‌کنند.

به دنبال تردد برخی از تروریست‌های مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌یی ایران به جمهوری آذربایجان و برخورداری از برخی تسهیلات در آن كشور برای عزیمت به تل‌آویو و همكاری با شبكه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی، جوانشیر آخوندوف، سفیر آذربایجان در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.

مدیركل کشورهای مشترك‌المنافع و قفقاز وزارت امور خارجه در این ملاقات ضمن ارایه یادداشت اعتراض، از دولت جمهوری آذربایجان موكدا خواست كه از فعالیت‌های سازمان جاسوسی موساد علیه جمهوری اسلامی ایران در خاك آن كشور جلوگیری شود.

سفیر جمهوری آذربایجان در پاسخ عنوان كرد كه در سفر به باكو موضوع را با مقامات كشورش مطرح و ضمن پیگیری، پاسخ را به طرف ایرانی اعلام خواهد كرد.

https://taghribnews.com/vdcc4oq4.2bqie8laa2.html
مرجع : presstv
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی