تاریخ انتشار۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : 96053

آیین گشایش نهمین دوره مجلس قانونگذاری/ نمایندگان ملت سوگند یاد کردند

مراسم افتتاحیه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با ریاست هیئت رئیسه سنی و همچنین با حضور رؤسای ادوار گذشته، رؤسای قوا و سفرا و نمایندگان برخی کشورهای خارجی برگزار شد.
آیین گشایش نهمین دوره مجلس قانونگذاری/ نمایندگان ملت سوگند یاد کردند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، در این مراسم که صبح امروز (یکشنبه) برگزار شد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور به همراه اعضای هیئت دولت، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق‌نوری رئیس واحد بازرسی دفتر مقام معظم رهبری و آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان در صحن علنی بهارستان حضور داشتند.

اداره این جلسه را "علیرضا مرندی" منتخب تهران و متولد 1318 برعهده داشت و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، نفر بعدی از نظر سنی به عنوان نایب رئیس و دو نفر از جوان‌ترین منتخبان به عنوان دبیران هیئت رئیسه سنی مجلس تعیین شدند.

"حجت‌الاسلام محمدرضا آشتیانی" منتخب قم‌‌ متولد ۱۳۱۹ به عنوان نایب رئیس، "ابوالقاسم جراره" منتخب بندرعباس متولد ۱۳۶۰ و "محمد حسن‌نژاد" منتخب مرند و جلفا متولد ۱۳۶۰ به عنوان دبیران هیئت رئیس سنی مجلس نهم در جایگاه هیئت رئیسه مجلس حضور یافتند.

هیئت رئیسه سنی، وظایفی مانند ‌اداره جلسه افتتاحیه، ‌انجام مراسم تحلیف، تعیین شعب ۱۵ گانه بررسی‌کننده اعتبارنامه‌های منتخبین و اجرای انتخابات هیئت‌رئیسه موقت را برعهده دارد. 

پس از آنکه اسامی هیئت رئیسه سنی مجلس از سوی "علی افراشته" معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی قرائت شد، از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب دعوت شد با حضور در جایگاه سخنران، پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای را قرائت کند.

مرندی: همه تلاش مسئولان باید صرف تحقق فرمایشات رهبری باشد
پس از قرائت پیام معظم له نیز، علیرضا مرندی رئیس سنی مجلس نهم شورای اسلامی به سخنرانی پرداخت.

مرندی در سخنان خود گفت: همه باید توصیه‌های رهبری را مدنظر داشته باشیم و در راستای تحقق آن تلاش کنیم،رهبر انقلاب این دهه را دهه عدالت و پیشرفت و امسال را هم سال حمایت از تولید ملی نامگذاری کردند‌ لذا همه تلاش مسئولان باید صرف تحقق فرمایشات رهبری باشد.

وی که سخنانی خود را با گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدا آغاز کرد، اظهار داشت: از کلیه مهمانان که در برنامه حضور دارند و قبول زحمت کردند، تشکر می‌کنم، همگی به خانه ملت بزرگ ایران خوش آمدید. 

مرندی از وزارت کشور و شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات قدردانی کرد و افزود: امت شهید‌پرور ایران با ارشاد امام راحل و جانشین و خلف صالح ایشان برای حراست از انقلاب اسلامی از بذل جان و مال دریغ نکردند و در طول بیش از ۳ دهه انقلاب سختی‌های متعددی را متحمل شدند. 

رئیس سنی مجلس نهم با بیان اینکه مجلس به نام بزرگانی چون شهید مدرس مزین است، ادامه داد: مجلس در رأس امور است و برگزاری انتخابات آزاد برای این نهاد از نمادهای مردمسالاری محسوب می‌شود.

مرندی با ذکر این نکته که مردم عزیز ما با تکیه بر آزادی و با حضور در انتخابات دنیا را شگفت‌زده کرد، اظهار داشت: طبق قانون کشور ما از آغاز برقراری مجلس تا‌کنون حتی یک روز هم بدون مجلس نبوده است.

وی گفت: این جانب که خود شاهد و ناظر تلاش‌های نمایندگان مجلس هشتم بوده‌ام، از آنان و همه نمایندگان ادوار گذشته تتشکر می‌کنم و برای انان آرزوی توفیق روزافزون دارم.

مرندی با بیان اینکه مجلس نهم از نظر سطح سواد و تخصص از مجالس گذشته بالاتر است، گفت: حدود ۳۰درصد از منتخبین مجلس نهم در زمره اساتید دانشگاه هستند و این ویژگی هم بر قدرت کارشناسی مجلس می‌افزاید و هم زمینه تعامل با دانشگاه را برای مجلس افزایش می‌دهد.

رئیس سنی نهمین دوره مجلس اسلامی در ادامه اظهار داشت: مجلس باید سپر دفاع از منافع ملی در مسائل بین‌المللی باشد تا از حقوق ملت صیانت شود، مجلس باید با دقت حوادث منطقه را رصد کند و در جهت تقویت دموکراسی‌خواهی بکوشد.

وی با بیان اینکه همه باید توصیه‌های رهبری را مدنظر داشته باشیم و در راستای تحقق آن تلاش کنیم، تأکید کرد که رهبر انقلاب این دهه را دهه عدالت و پیشرفت و امسال را هم سال حمایت از تولید ملی نامگذاری کردند‌ لذا همه تلاش مسئولان باید صرف تحقق فرمایشات رهبری باشد.

مرندی در پایان سخنانش بر تعامل قوای سه‌گانه تأکید کرد و اظهار داشت: باید با تلاش بیشتر برای تحقق این هدف بزرگ تلاش کنیم. 

برگزاری مراسم تحلیف منتخبین جدید ملت
با پایان یافتن سخنان مرندی، مراسم تحلیف آغاز شد و منتخبین ملت در اولین جلسه علنی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی طبق اصل 67 قانون اساسی سوگند یاد کردند.

بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی نمایندگان باید در نخستین جلسه مجلس سوگند یاد کرده و متن قسم‌نامه را امضا کنند.

متن سوگندنامه نمایندگان به شرح ذیل است: 

«بسم‌الله الرحمن الرحیم
من در برابر قرآن مجید به خدای قادر و متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام، نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه‌ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم.»

نمایندگان اقلیت‌های دینی نیز این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد کردند.

بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی، نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند، باید در اولین جلسه‌ای که حضور پیدا می‌کنند، مراسم سوگند را به جای آورند. 

دیگر دستور کارهای نخستین جلسه علنی مجلس نهم شورای اسلامی، ارائه گزارش وزیر کشور از انتخابات نهمین دوره پارلمان، سخنرانی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور‌، تعیین شعب برای بررسی و تأیید اعتبار‌نامه‌های نمایندگان و حضور نمایندگان در مرقد مطهر امام خمینی(ره) برای تجدید پیمان با آرمان‌های امام راحل خواهد بود. 

هم‌اکنون، "مصطفی محمدنجار" وزیر کشور در حال ارائه گزارشی از انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس است.
https://taghribnews.com/vdcc1xqo.2bqep8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی