تاریخ انتشار۲۶ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۴:۵۷
کد مطلب : 59973

آداب و رسوم رمضان در برخي كشورهاي افريقايي

تنا
مسلمانان جهان در ماه مبارك رمضان فرهنگ و رسومات مختلفی دارند اما آداب و رسومات مردم مسلمان آفریقا علی رغم مشكلات و سختی های موجود در این قاره، رنگ و بوی خاصی دارد.
آداب و رسوم رمضان در برخي كشورهاي افريقايي
سودان:

سودان به مناسبت ماه مبارک رمضان مراسم زیادی برپا می کند، از جمله آنها برگزاری کلاسهای قرآن، احادیث و ارشاد است.این ماه، ماه انجام کارهای نیک و حسنه است، به همین منظور فعالیتهای دینی به طرز وصف ناپذیری در این کشور برپا می شود.

از جمله فعالیتهای این ماه برگزاری مسابقات حفظ قرآن کریم و احادیث نبوی در شهرهای مختلف سودان، کلاسهای تلاوت قرآن کریم و سخنرانی های مختلف به منظور ارشاد و هدایت عمومی است.

از دیگر مراسم این کشور، گستردن سفره های رحمان ( سفره های افطاری ) برای فقراء و نیازمندان است تا علاوه بر افطار و برطرف کردن نیاز خوراک آنها، به اتحاد و همبستگی مردم سودان نیز کمکی کرده باشند .

سفره های رحمان گروهی، خارج از منازل توسط مردم و اهالی سودان، در پیاده روها و مسیر عبور ومرور مردم گسترده می شود تا همه روزه داران برای افطار جمع شوند و بعد از دعای دسته جمعی برای همگان و طلب مغفرت از درگاه خداوند، افطارکنند، بعد از افطار هم به احادیث نبوی، ارشاد و سخنرانی های هدایتگر گوش کرده و سپس به مساجد برای اداء نماز جماعت می روند .

سفره های ماه رمضان در سودان شیرینی و حلواهای مخصوصی دارد، از جمله "حلو- مر" که از آرد ذرت تهیه می شود و در تهیه آن زنان محله به یکدیگر کمک می کنند. دیگری "هیل" نام دارد که با آب سرد مخلوط با شکر به منظور طعم خوش آن خورده می شود تا عطش را برطرف کند. " آبریه " غذای دیگری است که آرد ذرت با سفیده تخم مرغ مخلوط می شود و روی آتش طبخ می شود . "عصیده" غذای معروف دیگری است که با گوشت چرخ کرده به همراه روغن و پیاز قرمز و گوجه فرنگی و نمک تهیه می شود .


نيجريه:

با ثبوت هلال ماه مبارک رمضان، مسلمانان نیجریه جشن های باشکوهی را برگزار می کنند و در خیابان های اصلی شهر با زدن طبل می چرخند و سرود هایی را به یمن ورود به ماه روزه، ماه خیر و ماه احسان می خوانند.

مسلمانان این کشور با همسایگان خود افطاری را تناول می کنند و افطاری ها را در سینی ها و طبق هایی در نزدیک مساجد قرار داده و پس از ادای نماز مغرب با یکدیگر مشغول تناول غذا می شوند، همچنین زنان نیز در مکان مخصوصی با یکدیگر روزه خود را باز می کنند.

زنان مسلمان در این ماه غذایی چون \'\'العصیده\'\'، \'\'الدویا\'\' و \'\'اذنجی\'\' را تهیه می کنند و در سحری نیز غذایی مانند\'\' التو\'\' و شیر و چای می خورند.

از عادت های مسلمان در این ماه فرستادن صلوات، خواندن مناجات ها و دعاهای مخصوص است.

مسلمانان نیجریه معتقدند شب بسیت و هفتم، شب قدر است و این شب را به عبادت و نیایش، ادای نماز و شب زنده داری در مساجد می گذراند.

سومالی:

در این کشور زمان ثبوت هلال ماه مبارک مختلف است و هر منطقه ای بر مبنای ثبوت رویت ماه در منطقه خود آغاز ماه مبارک را اعلام می کند.

با آغاز ماه مبارک ، مسلمانان پس از نماز کلاس های تلاوت قرآن و درس های علمی و نشست هایی را برگزار می کنند.

مسلمانان سومالی در این ماه، شب های شعر، دید و بازدید و شب زنده داری های گروهی برپا می کنند.

روزه داران افطار خود را با خرما، سمبوسه و آب باز می کنند و سپس برای ادای نماز به مساجدمی روند. آنها برای سحری غداهای \'\'هریس\'\' و \'\'ماکارونی\'\' تناول می کنند.

سومالی ها در شب قدر (شب بیست و هفتم) حضور چشمگیری دارند و این شب را به احیا در مساجد و تلاوت قرآن می پردازند و پس از ادای نماز صبح به منازل خود بر می گردند.

سنگال:

با غروب روز بیست و نهم ماه شعبان، مسلمانان سنگال برای رویت هلال ماه از منازل خود خارج می شوند تا بر طبق یک سنت قدیمی هلال ماه رمضان را ببینند.

مسلمانان سنگال در این ماه درس های قرآن و تفسیر در همه مساجد پس از نماز ظهر برگزار می کنند تا نماز عصر ادامه دارد.

مسلمانان این کشور بر خلاف سایر کشورهای مسلمان در این ماه، صبح ها مشغول فعالیت هستند و شب ها را به استراحت می گذرانند.

آنها پس از نماز تراویح به منازل خود بر می گردند و معمولا شب زنده داری نمی کنند.

در شب قدر نیز با شوق فراوان به اعتکاف، عبادت، تلاوت قرآن و ادای نماز در مساجد می پردازند و پس از ادای نماز صبح به منازل خود می روند.

آفريقاي جنوبي:

آفريقاي جنوبي ملغمه اي از فرهنگ ها و اديان الهي و غيرالهي (آنيميستي) است و تقريباً همه اديان شناخته شده جهان در اين کشور پيرواني دارند و آزادي مذهب در قانون اساسي اين کشور نيز تضمين شده است، اما از ميان همه اين فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها، مسلمانان از جايگاه اجتماعي خاصي برخوردار هستند.

آفريقاي جنوبي که به رنگين کمان فرهنگ ها معروف است مسلمانان آن نيز از رنگ ها و نژادهاي مختلف هستند به گونه اي که همه رنگ مسلمان اعم از سياه مرکز آفريقا، سياه روشن تر شمال و جنوب آفريقا، رنگين پوستان هندي، پاکستاني، زرد پوستان اندونزي و مالزيايي و سفيد پوستان اروپايي، عرب و ايراني را در ميان آنها مي توان ديد.

چرا که آفريقاي جنوبي از قديم الايام کشوري مهاجر پذير بوده و به همين دليل همه مهاجران مسلمان آن نيز به نسبت کشور خاستگاه خود، آداب و رسوم و به ويژه مراسم هاي ديني ماه مبارک رمضان را به سبک و سياق خود برگزار مي کنند.

درهرحال همه آنها مسلمان هستند و گرچه بيشتر از دو درصد از جمعيت ۴۶ ميليوني اين کشور را در بر نمي گيرند، ولي در اين ماه مبارک علاوه بر انجام شعائر ديني همچون روزه داري، انجام کارهاي نيک، برپايي محافل انس با قرآن ، بخش مهمي از آذوقه و قوت روزانه خود را به غير مسلمانان فقير کشورشان اختصاص مي دهند.

دراين ماه با وجود روزه داري مسلمانان ‘ همه مساجد کشور پس از نماز عصر براي تهيه انواع غذا به منظوردادن افطاري به فقرا از جمله افراد غيرمسلمان فعال هستند .
بطور مثال مسجد الرحمن در منطقه تقريبا شيعه نشين پرتوريا پايتخت اين کشور از ساعت سه عصر تا بعد از شامگاه پذيراي حدود ۵۰۰ تن از نيازمندان غير مسلمان است و همين موضوع خود نقش مهمي در نوع نگاه عمومي مردم اين کشور به مسلمانان دارد.

کوتاه سخن اينکه برکات خدايي ماه مبارک رمضان در آفريقاي جنوبي هم شامل مسلمانان و غير مسلمانان اين کشور است و همين مهم به همراه نيکي مسلمانان به ديگران و اهميت دادن به روحيه برادري و همزيستي شان با ديگر اديان و اقوام، در نوع نگاه احترام آميز غير مسلمانان به آنها تاثير بسزايي داشته و دارد.

مسلمانان به ويژه در ماه مبارک رمضان در ميان هموطنان جامعه و فرهنگ متکثر کشورشان از اعتبار اجتماعي خاصي برخوردار هستند.

تعامل مثبت بين مسلمانان و غيرمسلمانان در اين کشور موجب شده است که غيرمسلمانان نسبت به فرهنگ اسلامي شناخت تقريبا کامل داشته باشند و به دليل جايگاه نسبتا برتر مسلمانان براي آنها احترام خاص قائل شوند و شايد به برخي رفتاري اجتماعي آنها نيز عمل کنند.

همانگونه که اشاره شد، گرچه مسلمانان در اين کشور زياد نيستند ولي در بسياري از فروشگاه هاي اين کشور براحتي غذاهاي با مارک حلال يافت مي شود.

کوتاه سخن اينکه آداب و رسوم و انجام شعائر ديني رمضان در کشور رنگين کماني آفريقاي جنوبي به ميزان تنوع مسلمانان مقيم اين کشور، از تنوع خاص برخوردار است و مشخصا نمي توان گفت که آداب روزه داري اين کشور شبيه کداميک از کشورهاي اسلامي است بلکه بايد گفت که مسلمانان اين کشور ملغمه اي از آداب و رسوم اسلامي را رعايت مي کنند و به همين دليل هم از کمترين تضاد درون ديني نيز برخوردار هستند.

https://taghribnews.com/vdcc1oqp.2bqom8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی