تاریخ انتشار۲۰ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : 56155
كارشناس مسائل خاورميانه پيش بيني كرد:

نتايج نشست آتي غرب در مورد ليبي/ دليل اصرار پسر قذافي براي برگزاري انتخابات

تنا-اختصاصی
موسوي يكي از كارشناسان مسائل خاورميانه پيش بيني خود را از نتايج نشست آتي ليبي كه در تركيه برگزار مي شود اين گونه عنوان كرد: در اين نشست احتمال دارد بر روي دو محور توافقاتي صورت گيرد اول حمله نظامي تمام عيار زميني ناتو به ليبي و يا گفت وگو با انقلابيون و قذافي كه اگر بر سر هيچ كدام از اين موارد كشورهاي غربي به توافق نرسند در نهايت جنگ فرسايشي پيش خواهد آمد و انقلابيون و قذافي مجبور به يك آتش بس ميداني خواهند شد البته دراحتمال سوم نتيجه اين نشست تجزيه ليبي همانند سودان نيز هست به اين صورت كه قذافي عهده دار مسئوليت ليبي از غرب تا جنوب شود و انقلابيون مناطق اطراف بنغازي تا مصر را در دست گيرند ، كه اين تصميم گيري خوشايند غرب نيز خواهد بود زيرا بهتر مي توانند بر يك حكومت تجزيه شده مسلط شوند
نتايج نشست آتي غرب در مورد ليبي/ دليل اصرار پسر قذافي براي برگزاري انتخابات

امیر موسوی در گفت وگو با خبرگزاری تقریب "تنا" در خصوص اعلام آمادگی پسر ارشد قذافی برای مذاكره با فرانسه و برگزاری انتخابات تحت نظارت بین المللی اظهارداشت : لیبی به عنوان یك كشور ذی نفع در آفریقا محسوب می شود و فرانسه به عنوان رییس اتحادیه اروپا و مسئول ارتباط با كشورهای آفریقایی ، مدیریت تحولات لیبی در خاورمیانه را به عهده دارد.
وی با بیان این كه فرانسه در تحولات لیبی به نفع انقلابیون عمل كرد خاطرنشان ساخت : فرانسه از ابتدای انقلاب در لیبی برخورد شدیدی با قذافی و نیروهایش داشت و دنیا را به نفع انقلابیون بسیج كرد و به عنوان اولین كشور ،‌انقلابیون لیبی را به رسمیت شناخت .
دلایل دخالت سیاسی فرانسه در لیبی
این كارشناس مسائل خاورمیانه دلایل دخالت سیاسی فرانسه در لیبی را این گونه عنوان كرد كه در حال حاضر با توجه به تحولات لیبی ،‌مهاجرت آفریقایی ها از لیبی به دیگر كشورهای غربی افزایش یافته و فرانسه سعی دارد با دخالت سیاسی در لیبی از این مسئله پیش گیری كند ، هدف دیگری كه فرانسه در لیبی دنبال می كند تمایل این كشور به كنترل منابع نفت و گاز و معادن لیبی است بنابراین ایفا كردن نقش اول در لیبی برای فرانسه اهمیت زیادی دارد. 

وی ادامه داد : در حال حاضر ، عدم توانایی انقلابیون برای پیشرفت و همچنین كوتاه نیامدن قذافی از درگیری با انقلابیون باعث شده كه فرانسه به جای جنگ به فكر ارائه راهكارهای سیاسی برای حل بحران لییی باشد زیرا حمله تمام عیار ناتو به لیبی برای غرب فایده نداشت و نیروهای قذافی را نترساند.
دلیل پافشاری پسر قذافی برای برگزاری انتخابات 
موسوی در خصوص انگیزه پسر ارشد قذافی و اصرار وی برای برگزاری انتخابات گفت : خانواده قذافی اصرارداشتند كه قذافی بماند و بدون محاكمه و پیگیری زندگی كند كه این گونه نشد بنابراین با تاكید بربرگزاری انتخابات و علم به پیروز نشدن در این عرصه ، قصد خروج آبرومندانه از لیبی را دارند.
قذافی مواضع مردم آفریقا را خریداری كرد
وی در پاسخ به این سوال كه به چه دلیل نیروهای ناتو نتوانستند به اهداف از پیش تعیین كننده خود در لیبی برسند اظهارداشت :قذافی با پرداخت پول كلان به مردم آفریقا نظرات و موضع گیری هایشان را خریداری كرد و این مسئله باعث شد كه كشورهای آفریقایی و همسایه لیبی با ناتو همكاری نكنند .
دلایل دخالت غرب در لیبی
موسوی با تشریح دلایل دخالت فرانسه و غرب در تحولات لیبی گفت : در درجه اول این كشورها به دنبال تامین منافع خود در لیبی هستند و از سوی دیگر از حاكم شدن اسلامگرایان بر لیبی هراس دارند و مسئله سوم پیوند ارتباط میان لیبی و رژیم صهیونیستی است ،‌ و اگر این مسائل برای غرب و فرانسه حل شود تمامی مشكلات در لیبی و یمن مرتفع خواهد شد.
خطر اسلامگرایان برای لیبی
وی با اشاره به هراس غرب از تسلط اسلامگرایان بر لیبی تصریح كرد : فرانسه و غرب هراس دارند كه اگر جوانان انقلابی بنغازی كه جزو اسلامگرایان هستند بر لیبی حاكم شوند راه نفوذ دیگر كشورهای اسلامی به ویژه ایران در لیبی بازخواهد شد و مانع رشد رژیم صهیونیستی در این فضا خواهد بود.
تقسیم منافع غرب در لیبی
وی در پاسخ به این سوال كه آیا با حاكم شدن فرانسه در لیبی ،‌آمریكا نیز سود خواهد برد گفت : اصلا فرانسه قبل از دخالت در لیبی با آمریكا ،‌ایتالیا و انگلیس تقسیم منافع كرده بود ،‌البته دراین میان كانادا و آلمان نیز كمی از منافع بهره مند خواهند شد.
پیش بینی نتایج نشست آتی غرب در مورد لیبی
این كارشناس مسائل خاورمیانه در مورد تاثیر نشست آتی لیبی كه در تركیه برگزار می شود اظهارداشت : در این نشست احتمال دارد بر روی دو محور توافقاتی صورت گیرد اول این كه حمله نظامی تمام عیار زمینی ناتو به لیبی و یا گفت وگو با انقلابیون و قذافی كه اگر بر سر هیچ كدام از این موارد كشورهای غربی به توافق نرسند این قبیل نشست ها معلق و بی نتیجه می ماند كه در نهایت جنگ فرسایشی پیش خواهد آمد و انقلابیون و قذافی مجبور به یك آتش بس میدانی خواهند شد.
وی از احتمال سومی نیز خبرداد و گفت : امكان دارد نتیجه این نشست تجزیه لیبی همانند سودان نیز باشد به این صورت كه قذافی عهده دار مسئولیت لیبی از غرب تا جنوب شود و انقلابیون مناطق اطراف بنغازی تا مصر را در دست گیرند ، كه این تصمیم گیری خوشایند غرب نیز خواهد بود زیرا بهتر می توانند بر یك حكومت تجزیه شده مسلط شوند.
علت تغییر مواضع تركیه نسبت به لیبی
موسوی در خصوص علت تغییر موضع تركیه نسبت به لیبی و به رسمیت شناختن شورای انتقالی این كشور تصریح كرد : تركیه تنها به دنبال منافع خود است و در حال حاضر اعتبار خود را نزد طرفین لیبی حفظ كرده و راه درستی را در پیش گرفته به این صورت كه اگر انقلابیون پیروز شوند و قذافی شكست بخورد یا بالعكس ضرری نمی كند.
حمایت كامل تركیه از ایران
وی در ادامه در پاسخ به این سوال كه به چه دلیل تغییر مواضع تركیه در خاورمیانه شامل حال جمهوری اسلامی ایران نشده است گفت : همانطور كه دیدیم وزیر امور خارجه تركیه روز قبل برای ایجاد هماهنگی بیشتر با مسئولین كشورمان به ایران سفر كرد ،‌تركیه جرئت و جسارت تقابل با ایران را ندارد زیرا می داند كه تنها با كمك ایران می تواند نقش سازنده ای را در منطقه خاورمیانه ایفا كند بنابراین به صورت كامل پشتیبان ایران است.

https://taghribnews.com/vdcbs8bs.rhb0spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی