تاریخ انتشار۲۱ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : 56245

کارکردهای اوراق مرابحه

اوراق مرابحه در بازار ثانویه، قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد ضمن آنکه بازدهی ثابت این اوراق، ریسک پایین آن و سر رسیدهای کوتاه مدت این اوراق آن را جزو اوراق جذاب برای سهامداران خواهد کرد.
کارکردهای اوراق مرابحه
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "مجید پیره" کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار ، بابیان مطلب بالا اظهار داشت: اوراق مرابحه یکی از انواع صکوک مطرح در سطح بازارهای بین المللی اسلامی و قراردادی است که شامل فروش یک کالا با در نظر گرفتن بهای تمام شده آن و افزودن مبلغ معینی به عنوان سود به خریدار است.

کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس اوراق بهادار افزود: به طور مثال اگر کارخانه ای به خط تولیدی نیاز داشته باشد، یک نهاد تأمین مالی کننده خط تولید مورد نظر را به صورت نقدی خریداری می کند و با افزودن ۱۰ درصد سود به آن کارخانه می فروشد.

وی با بیان این مطلب که اوراق مرابحه عمدتاً با سررسید کوتاه مدت یک ماه تا ۹ ماه) هستند، تصریح کرد: بالطبع هرچه مدت سررسید کمتر باشد نرخ سود متعلقه هم کمتر می شود چرا که اصل و سود اوراق در مدت زمان کمتری وصول می شود.

پیره ادامه داد: دارندگان این اوراق به صورت مشاع، مالک دارایی مالی هستند که بر اساس قرارداد مرابحه حاصل می شود و در این اوراق دارندگان آن با سرمایه خود کالایی را خریداری کرده و با افزودن درصد معینی سود آن را در اختیار بانی می گذارند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این اوراق از انواع اوراق بهاداری هستند که بازدهی ثابت دارند آن را مانند اوراق اجاره هواپیمایی ماهان و بانک سامان عنوان کرد و افزود: این اوراق نرخ سود ثابتی دارند و ملاک بررسی آنها هم بر مبنای محاسبات مالی و فنی با در نظرگرفتن مدت زمان، ریسک بازپرداخت اوراق در سررسید معین و هزینه های مربوط به تهیه کالا محاسبه می شود.

وی تصریح کرد: ساختار اوراق مرابحه باید به تصویب شورای عالی بورس برسد و پس از تصویب در شورای عالی بورس جهت اجرا و تصویب سایر دستورالعمل های لازم به سازمان ابلاغ خواهد شد.

پیره با تاکید بر این مطلب که می توان از توانمندی های شرکت بورس کالای ایران برای موفقیت هرچه بیشتر اوراق مرابحه استفاده کرد، در خصوص مزایای اوراق مرابحه گفت: این اوراق در بازار ثانویه معامله می شود و قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد. علاوه بر اینکه به دلیل بازدهی ثابت این اوراق، ریسک آن پایین تر است و وجود سررسیدهای کوتاه مدت این اوراق آن را جزو اوراق جذاب برای سرمایه گذاران خواهد کرد؛ بر این اساس می توان سرمایه گذاری در این اوراق را برای سرمایه گذاران تازه وارد و غیر حرفه ای توصیه کرد.

کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس در خصوص استفاده از این اوراق گفت: شرکت هایی که به دنبال تامین مالی از طریق اوراق صکوک مرابحه هستند از طریق نهاد واسط و شرکت مدیریت دارایی های مرکزی و این اوراق را انتشار می دهند.

وی اظهار امیدواری کرد این اوراق نیز مانند اوراق اجاره بستری را برای حضور سرمایه گذاران و وجود بازار سرمایه ای کارا فراهم آورد.
https://taghribnews.com/vdcbs5bs.rhb0apiuur.html
مرجع : بازار سرمایه
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی