>> تأکید وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها بر حمایت از غزه | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : 165309

تأکید وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها بر حمایت از غزه

وزرای امور خارجه کشور های فلسطین، لبنان، مصر و ونزوئلا و معاون وزیر امور خارجه سوریه طی سخنانی در نشست کمیته فلسطین وابسته به جنبش غیرمتعهدها در تهران بر ضرورت حمایت از غزه و محاکمه رژیم صهیونیستی تأکید کردند.
تأکید وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها بر حمایت از غزه
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، "ریاض المالکی" در نشست تهران با اشاره به افزایش پی در پی آمار کشته ها و زخمی های حملات به نوار غزه افزود: افرادی که از خانواده های کشته شدگان باقی می مانند به کجا و به چه کسی پناه ببرند. تعداد کشته ها و زخمی ها روز به روز در حال افزایش است. چه کسی پاسخگوست؟ هزاران نفر زخمی شده و تعداد زیادی نیز آواره شده یا مهاجرت کرده اند و تاسیسات و ساختارهای زیربنایی و مساکن ویران شده اند.

وی افزود: ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی تلاش می کند مردم را از بین ببرد تا بتواند ترکیب جغرافیایی و جمعیتی غزه را بر هم بزند. مناطقی مثل شجاعیه و برخی دیگر از مناطق به کلی ویران شده اند. چه کسی آنها را درست می کند. همه این ویرانگری ها و کشتارها به صورت برنامه ریزی شده انجام شده است. رژیم صهیونیستی اعلام کرده است می خواهد این منطقه را به همراه همه فلسطینیانی که در آنجا هستند نابود کند.

وزیر خارجه فلسطین که در نشست وزارتی کمیته فلسطین وابسته به جنبش غیرمتعهدها درباره تجاوزات به غزه سخن می گفت ادامه داد: بار دیگر حمایت خود را از ملت فلسطین اعلام می کنیم و خواستار انتقام خون شهدای فلسطینی هستیم. حدود ششصد ساختمان دولتی و همچنین تعداد زیادی از مدارس و ساختمان های آنروا ویران شده است. در غزه هیچ جایی امن نیست. اسرائیلی ها حتی مدارس را هدف قرار می دهند. شاهد بودید که عصر دیروز سی غیرنظامی در حمله به یکی از مدارس آنروا کشته شدند. آوارگان و نجات یافتگان از حملات وحشیانه آب آشامیدنی سالم و دارو و غذا ندارند. این افراد چگونه می توانند زندگی کنند. حتی کمک رسانی به این افراد نیز به موضوعی بغرنج تبدیل شده است و امیدی به کمک رسانی به آنها نمی رود.

وزیر خارجه فلسطین خواستار کمک انسانی به مردم فلسطین در غزه شد و تاکید کرد: این افراد در محاصره هستند و جنگ علیه آنها همچنان ادامه دارد. بسیاری از زنان و مردان و سالخوردگان و کودکان کشته می شوند. این جنگ همه چیز غزه را نابود کرده است. همانگونه که می دانید رژیم اشغالگر قدس به حملات وحشیانه خود ادامه می دهد و از هیچ تحریم و اقدام بین المللی نیز هراسی ندارد. باید به حمایت از ملت فلسطین ادامه دهیم و برای این کار موسسه ها و سازمان های بین المللی بخصوص سازمان ملل را تحت فشار قرار دهند. باید به جنایات این رژیم واکنش نشان داده شود. ملت فلسطین امروز در مقابل اشغال مقاومت می کند و قوانین بین المللی نیز این حق را به آنها داده است که مقاومت کنند. شورای امنیت که مدعی دفاع از حقوق بشر است چگونه در برابر جنایات علنی و آشکار رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع در نوار غزه سکوت می کند. شاهد هستید که رژیم صهیونیستی چگونه قوانین و عرف های بین المللی را هدف قرار می دهد.

وی در ادامه گفت: امروز آخرین گزارش خود را در اختیار سازمان ملل قرار دادیم و آمارهای خود را نیز به همه شرکت کنندگان در این نشست ارائه کردیم و از سازمان حقوق بشر در ژنو نیز خواستیم از حقوق ملت فلسطین حمایت کند. ارتش رژیم اشغالگر از ارتکاب هیچ جنایت وحشیانه ای علیه ملت فلسطین در برابر دیدگان افکار عمومی جهان ابایی ندارد.

ریاض المالکی ادامه داد: اجرای قانون رکن اصلی قوانین بین المللی است اما متاسفانه در دهه های گذشته اسرائیل از قوانین بین المللی تبعیت نکرده و مسئولیت های خود نیز عمل نکرده است. نباید اجازه دهیم رکن اصلی قوانین بین المللی مورد تعرض قرار گیرد. اسرائیل باید قوانین بین المللی را اجرا و به مسئولیت های خود عمل کند. ما تلاش می کنیم همه گروه های فلسطینی به اتفاق نظر دست پیدا کنند تا به ساز و کارهای بین المللی برای تعیین جنایتکار دست پیدا کنیم. فلسطین به حمایت شورای امنیت نیاز دارد.

وی گفت: اگر شورای امنیت به این شیوه ادامه دهد ناچار می شویم به مجمع عمومی سازمان ملل مراجعه کنیم و از سوی دیگر تلاش خواهیم کرد به دیگر موسسه های بین المللی مثل شورای حقوق بشر که اخیرا قطعنامه ای در حمایت از ملت فلسطین صادر کرده است، مراجعه کنیم.

وی بر ضرورت توجه همگانی به جنایاتی که در غزه اتفاق می افتد تاکید کرد و افزود این فجایع انسانی بدون شک نشانگر وحشیگری های اسرائیل است و همه ما باید برای پایان یافتن اشغال در کرانه باختری از جمله قدس شریف تلاش کنیم. دولت راستگرا و افراطی رژیم صهیونیستی به تجاوزات خود به ملت ما ادامه می دهد و شهرک سازی را نیز توسعه می دهد و یهودیان را نیز از سراسر جهان به فلسطین اشغالی می آورد. علاوه بر این شهرک نشینان مسلح نیز به تجاوزات خود علیه غیرنظامیان و اموال آنها ادامه می دهند. اسرائیل اقدامات سازمان یافته ای انجام می دهد. کشور فلسطین باید تاسیس شود ولی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده است چنین کشوری را نمی پذیرد بنابراین از کمیته فلسطین و جنبش غیرمتعهدها می خواهم از تلاش ها و خواسته های ما حمایت کنند و با شرکت هایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با شرکت های رژیم صهیونیستی همکاری می کنند، قطع ارتباط کنند. شرکت ها باید بدانند که به سبب روابط خود با اشغالگران متضرر می شوند.

لزوم مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی
"جبران باسیل" وزیر خارجه لبنان نیز در نشست تهران بر لزوم مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی و محاکمه این رژیم در دادگاه بین المللی و مبارزه با تروریسم گروههای تکفیری از جمله داعش تاکید کرد .

وزیر خارجه لبنان در نشست فوق العاده اجلاس وزیران خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در خصوص غزه از سکوت برخی کشورهای عربی در خصوص جنایات اسرائیل و اقدامات تروریستی در کشورها انتقاد کرد.

وزیر خارجه لبنان بر ضرورت تلاش کشورهای غیرمتعهد برای محاکمه اسرائیل در دادگاههای بین المللی جنایات جنگی بر اساس ماده چهاردهم این دادگاهها تاکید کرد .

وی با اشاره به شهید و زخمی شدن شمار زیادی از افراد بیگناه در حملات اسرائیل به غزه افزود : ما امروز اینجا آمده ایم تا کشورها را به بازخواست مستقیم اسرائیل ترغیب کنیم .

جبران باسیل با اشاره به عضویت شصت و چهار کشور از کشورهای غیر متعهد از جمله اردن ، لیبی ، تونس به نظام دادگاه بین المللی و عضویت شش کشور بنگلادش ، سنگال ، افریقای جنوبی و زامبیا و اردن در نظام دادگاههای بین المللی در رم افزود : ما چگونه وجود جنبش خود را بر اساس اقرار و اذعان به اصل مساوات میان همه اجناس بشری و کشورها توجیه کنیم ؟

وی با اشاره به معیارهای دوگانه جامعه بین المللی و سکوت برخی مجامع در قبال جنایتهای اسرائیل تصریح کرد لبنان هم اکنون با تروریسم تکفریها نیز مواجه است .

جبران باسیل با اشاره به کشته شدن یک افسر در سال دو هزار و چند افسر دیگر در سال دو هزار و هفت در نهر البارد و مخفی نگه داشتن نام سازمان تروریستی در هر دو مورد افزود : تروریسم در لبنان وجود دارد اما یقینا در سرزمین لبنان مدفون خواهد شد .

وی با اشاره به اقدامات تروریستی گروههای تندرو در مناطق مختلف جهان از جمله پاریس ، نیویورک ، لندن ، مادرید ، ولفوگراد روسیه و سین کیانگ چین ، شمال نیجریه و افغانستان ، مصر ، لیبی ، سوریه و عراق و عرسال لبنان خاطر نشان کرد لبنان به خوبی خطر تحرک تروریستهای تکفیری داعش را درک کرده است و با تروریسم مقابله خواهد کرد .

جبران باسیل با اشاره به حمله گروههای مسلح به عرسال طی دو روز گذشته و ربودن افراد افزود : ارتش لبنان به مبارزه با تکفیریها و آزاد کردن منطقه ارسال ادامه خواهد داد و از شما و جامعه جهانی می خواهد در کنار ارتش لبنان و تجهیز تسلیحاتی آن بایستند تا بتواند با تروریسم و تروریستها مقابله و تروریسم را ریشه کن کند .

جبران باسیل گفت :لبنان کتابچه ای حاوی اطلاعات در اختیار دادستانی کل دادگاه جنایات جنگی قرار داده و جنایتهای غیرانسانی داعش در موصل را بر ضد اقلیتهای دینی بویژه مسیحیان در این کتابچه تشریح کرده است .

وی تاکید کرد سکوت در برابر اینگونه اقدامات به مثابه پایان انسانیت و بازگشت به تاریکی و بربریت و قانون جنگل است که اسرائیل و داعش در آن به سر می برند .

ضرورت تلاش برای متوقف کردن خونریزی ها در غزه

"سامح شکری" وزیر خارجه مصر نیز در سخنانی در نشست کمیته جنبش غیر متعهدها در امور فلسطین که در تهران برگزار شده است، با اشاره به اقدامات کشورش برای کمک به مردم غزه بر ضرورت تلاش برای متوقف کردن خونریزی ها در این منطقه تاکید کرد.

شکری با اشاره به این که این نشست در شرایط بسیار حساسی برگزار می شود افزود: این اوضاع بسیار اسفبار و ناراحت کننده است و ضرورت اقدام فوری برای پایان دادن به این اوضاع فاجعه بار در نوار غزه را به ما گوشزد می کند. ملت فلسطین هدف تجاوزات آشکار اسرائیل قرار گرفته است که به شهید و زخمی شدن شمار زیادی از افراد غیر نظامی و ویران شدن بسیاری از منازل مسکونی در مناطق مختلف نوار غزه منجر شده است که باید حمله به مراکز بهداشتی و دینی و مؤسسه ها و تاسیسات زیربنایی و حتی مدارس آنروا را نیز به آن افزود.

وی گفت: این جنایات در حالی علیه ملت فلسطین به وقوع می پیوندد که جهان از دخالت کارآمد برای نجات این ملت عاجز مانده است. این تجاوزات که در واقع جنایاتی ضد انسانی به شمار می روند ایجاب می کند جامعه بین المللی مسئولیت خود را نه فقط برای حمایت از ملت فلسطین بلکه برای بازخواست عاملان این جنایات انجام دهد.

وی در ادامه سخنان خود به موضع مصر در قبال تجاوزات به غزه اشاره کرد و افزود: مصر چند روز پس از آغاز تجاوزات اسرائیل طرح خود را ارائه کرد و با توجه به مسئولیت ملی و قومی خود خواستار دخالت برای توقف تجاوزات و جلوگیری از خونریزی ها و تثبیت آتش بس و تحقق خواسته های مشروع و عادلانه ملت فلسطین شد.

وی گفت: مصر همچنان با هماهنگی رهبری فلسطین به تلاش های سیاسی خود برای نجات ملت فلسطین ادامه می دهد. حضور هیأت فلسطینی در قاهره نشان دهنده ادامه تلاش های مصر و تاکیدی بر این نکته است که طرح مصر تنها طرح موجود برای پایان دادن به این اوضاع است. مصر به هیچ وجه از مسئولیت خود در این زمینه شانه خالی نمی کند. مصر همچنین کمک رسانی ها به ملت فلسطین در نوار غزه را اداره می کند و صدها تن کمک ارسال کرده است و علاوه بر این تسهیلات لازم را برای انتقال بیش از یک هزار تن کمک بین المللی به نوار غزه فراهم کرده است. مصر همچنین گذرگاه رفح را برای انتقال زخمی ها به بیمارستان های مصر و مداوای آنها با هزینه خود، باز کرد و همچنین زمینه انتقال مواد غذایی و دارویی به غزه را فراهم کرد.

وزیر خارجه مصر افزود: مصر با توجه به خساراتی که به بخش انتقال برق در غزه وارد شده است برای تامین برق این منطقه تلاش کرد.

وزير خارجه ونزوئلا خواستار حمايت از ملت فلسطين شد
"الیاس خائو" وزیر خارجه ونزوئلا نیز در سخنانی در نشست کمیته جنبش غیر متعهدها در امور فلسطین که در تهران برگزار شده است با اشاره به این که کشورهای آمریکای لاتین جنایات غیر انسانی علیه ملت فلسطین را از طریق بیانیه هایی محکوم کرده اند افزود: بار دیگر از اینجا این جنایات را محکوم می کنیم. ما با صدور بیانیه ای نگرانی خود را از قوانین بین المللی به خصوص قوانین حقوق بشر که رژیم صهیونیستی آنها را نقض می کند، اعلام کردیم و خواستار اعمال فشار بر این رژیم برای برقراری آتش بس و صلح در غزه هستیم.

وی بر حمایت ونزوئلا از نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد و افزود ونزوئلا از کشورهای عضو این شورا خواست از ملت فلسطین حمایت کنند و جنایات صهیونیست ها را نیز محکوم کردیم و خواستار تحقیق درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین شدیم. ما خواستار حل عاقلانه و انسانی بحران غزه هستیم و از کشورهای عضو سازمان کشورهای آمریکای لاتین و همچنین کشورهای عضو شورای امنیت خواستیم برای برقراری صلح در نوار غزه و حل این بحران تلاش کنند و برنامه ای برای این کار داشته باشند و مانعی برای صلح در نوار غزه نباشند.

وی خطاب به حاضران در نشست گفت: ما خواستار حل مسئله فلسطین از طریق تلاش های مسالمت آمیز و دفاع از ملت فلسطین هستیم. ما بر حمایت خود از حق ملت فلسطین برای مقاومت در برابر تجاوزات جنگی تاکید می کنیم و به ملت فلسطین حق می دهیم به این حملات واکنش نشان دهد. ما همچنین از سال دو هزار و سیزده در سازمان ملل گفته ایم که باید از ملت فلسطین و حقوق آن دفاع کند.

وزیر خارجه ونزوئلا به اختصاص بخشی از درآمد نفتی کشورش برای حمایت از ملت فلسطین اشاره کرد و افزود: جنبش غیر متعهدها نمی تواند در برابر این جنایات زشت علیه ملت فلسطین ساکت بنشیند زیرا در غیر این صورت شریک جنایات خواهد بود.

غرب حامی جنايت های اسرائيل است
فیصل المقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه نیزدر سخنرانی خود در نشست فوق العاده وزرای امور خارجه کشورهای عضو کمیته قدس جنبش غیرمتعهدها در تهران تاکید کرد کشورهای غربی حامی اصلی جنایت های رژیم صهیونیستی در نوار غزه هستند.

معاون وزیر امور خارجه سوریه افزود: جنایت های اسرائیل ثابت کرد ملت فلسطین راهی جز مقاومت و پایداری ندارد.

المقداد خواستار محاکمه مقامات اسرائیلی در دادگاه بین المللی گفت: جهان امروز شاهد نسل کشی است که اسرائیل در غزه مرتکب می شود. یکماه است اسرائیل در خون ملت فلسطین تاخت و تاز می کند. اسرائیل به مدارس آنروا در غزه حمله می کند، اما سازمان ملل حتی از مدارس خود هم دفاع نمی کند. اشتباه است اگر کسی تصور کند کشتارهای اسرائیل در نوار غزه پس از حادثه سه شهرک نشین رخ داد، زیرا اسرائیل فلسطینی ها را بشر نمی داند و نمی خواهد آنها زنده باشند. اسرائیل خواهان صلح نیست، بلکه به دنبال سرزمین عربهاست.

وی افزود: ملت سوریه همواره از ملت فلسطین حمایت کرده است. مسئله فلسطین باید همچنان اصلی ترین مسئله برای ما باقی بماند. همه آنچه برای سوریه رخ می دهد، به علت حمایت آن از ملت فلسطین است. سوریه همه توان خود را برای خدمت به آرمان فلسطین به کار گرفت.

فیصل المقداد خاطر نشان کرد: اسرائیل در مدت چند روز بیش از هزار و هشتصد فلسطینی را کشت، اما همچنان عده ای فقط تماشاچی هستند. گروه های تکفیری از حمایت اسرائیل، فرانسه و غرب برخودارند و کشورهای غربی حامی جنایت های اسرائیل در غزه هستند. بشریت هرگز در طول تاریخ تا این حد به قهقرا نرسیده بود و سقوط نکرده بود.

مقداد گفت: از ملت فلسطین می خواهند تا در برابر حمله صهیونیست ها از خود خویشتنداری نشان دهد. ملت فلسطین فقط با تحقق وحدت ملی به پیروزی خواهد رسید. هیچ جایگزینی در برابر جنایت های صهیونیست ها به جز پایداری و مقاومت وجود ندارد. دشمن صهیونیستی فقط زبان زور می فهمد. اسرائیل می خواهد ملت فلسطین را قتل عام و آرمان فلسطین را نابود کند. ما از حمایت ایران از ملت فلسطین و مقاومت فلسطین تقدیر می کنیم.

معاون وزیر امور خارجه سوریه گفت: اسرائیل خواهان صلح نیست، بلکه می خواهد همه منطقه تسلیم این رژیم و در تسلط آن باشند. کسانی که مردم غزه را می کشند، همان کسانی هستند که در قتل ملت سوریه دست دارند. ملت فلسطین فقط می خواهد با شرافت و کرامت زندگی کند. اسرائیل فلسطینی های بیگناه را در سواحل غزه، پارک ها و مدارس آنروا می کشد. آیا امیدی به اصلاح نظام بین المللی کنونی وجود دارد؟ این سوال بزرگی است که جنبش غیرمتعهدها باید از خود بپرسد. هر کسی تصور می کند قاتلان اسرائیلی از ریختن خون ملت فلسطین سیر شده اند، اشتباه می کند. اسرائیل در نوار غزه، مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت می شود. من مبالغه نمی کنم که سران اسرائیل نمی خواهند حتی یک کودک فلسطینی را زنده ببینند.
https://taghribnews.com/vdcbgsb89rhb0fp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی