تاریخ انتشار۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۴۲
کد مطلب : 567745
مولوی حبیب‌الله حسام:

آشتی میان مسلمانان لازمه امروز جهان اسلام است

مولوی حبیب‌الله حسام، اندیشمند افغانستانی با اشاره به اینکه نفاق یکی از آفت‌های کنونی جهان اسلام است، خاطرنشان کرد: امروز آشتی میان مسلمانان لازمه دنیای اسلام است تا جامعه‌ی اسلامی از فتنه، فساد و نفاق به سوی صلح و صفا برود.
آشتی میان مسلمانان لازمه امروز جهان اسلام است
به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، «مولوی حبیب‌الله حسام» اندیشمند افغانستانی در وبینار چهارم سی‌وششمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت: امت اسلامی بر دو پایه عظیم استوار است. یک پایه، توحید الهی و وحدت کلمه است که راه تمام انبیا الهی و مکتب‌داران مکتب‌ الهی و پیامبران است و پایه دوم، وحدت صف به عنوان راه امت اسلامی و رمز بقا و سلامت آن است.

وی در ادامه تصریح کرد: هر زمانی این دو، یعنی توحید کلمه و توحید صف مسلمانان شکل بگیرد، امت اسلامی به مدارج و معارج کمال، عزت، سروری و سیادت می‌رسد.

این اندیشمند افغانستانی ادامه داد: هرگاه بر یکی از این دو پایه خللی وارد شود، عظمت امت اسلامی از بین رفته و زمین خواهد خورد و در این حال، بدترین موجودات روی کره زمین به حاکمیت رسیده و سرنوشت مسلمانان را نابود خواهند کرد.

وی از نفاق به عنوان عامل فساد توحید کلمه و توحید صف نام برد و خاطرنشان کرد: آنچه نفاق را از بین می‌برد، صلح ذات البینی است.

مولوی حسام با اشاره به سخن خداوند در سوره انفال که فرمود: « وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ » گفت:دلیل این صراحت هم این است که کشمکش‌های ذات‌ بینی را به عنوان یک بیماری کشنده از بین ببرد و به صلح تبدیل کند.

وی در ادامه افزود: خداوند در آیه‌ 10 سوره حجرات می‌فرماید: « فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ بین برادران خود صلح برقرار کنید» و مستند و مبنایش را بیان می‌کند که « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ به درستی که مومنان با یکدیگر برادرند » و بعد در مسئله صلح خانوادگی بیان می‌کند که « الصُّلْحُ خَيْرٌ ».

این اندیشمند اسلامی توضیح داد: وقتی خداوند متعال چیزی را خیر می‌داند، بندگان تسلیم شده خدا بدون شک باید او را خیر کامل بدانند و چیزی را که خدا شر می‌داند، انسان باید او را شر بداند.

وی در ادامه به آیه 114 سوره نساء که می‌فرماید: «لَا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ در بسیاری از رازگویی‌های آنان خیری نیست، جز کسی که [از این طریق] به صدقه، یا کار نیک، یا اصلاح در میان مردم فرمان دهد» اشاره و تصریح کرد: در این آیه قرآن کریم هم به صراحت می‌گوید که نشست‌ها و خلوت‌ها در جوامع اسلامی خیری ندارد مگر آن که در آن کار خیر و صدقات خیر و یا صلح ذات البینی در میان مسلمانان وجود داشته باشد.

مولوی حسام در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: امروز در دنیای اسلام هم از نگاه مذهبی، نفاق مذهبی راه انداخته‌اند و هم از لحاظ فرقه‌ای، آن را متلاشی و متفرق ساخته‌اند و هم از لحاظ جغرافیا،جوامع اسلامی را به جغرافیای کوچک تبدیل کرده‌اند.

وی ادامه داد: با نفاق مذهبی، درون جوامع اسلامی را باز طراحی کردند به گونه‌ای که با اینکه قبله‌ ‌همه، بیت‌الله الحرام است که همه  رو به آن نماز می‌خوانند اما به نگاه متخاصم، متفاوت، به نگاه عدوان، ظلم و تعرض به یکدیگر نگاه می‌کنند. معبود واحد را سجده می‌کنند اما با قلب‌های پر از نفاق. صف‌های مسجد را دایر می‌کنند با قلب‌های پر از نفاق و در برابر صف‌های دیگر مسلمانان.

وی آشتی میان مسلمانان را لازمه امروز دنیای اسلام خواند و تاکیدکرد: مسلمانان باید صلح و صفا را در جامعه‌ی اسلامی حاکم بسازند. پذیرش همدیگر را به کمال خود برسانند. در برابر بلایا و مصیبت‌ها و در برخورد با هم صبر و استقامت داشته باشند تا جامعه‌ی اسلامی از فتنه و فساد نفاق به سوی صلح و صفا برود.

این اندیشمند افغانستانی افزود: وقتی جامعه اسلامی به صلح و صفا رسید، مطمئنا شکوفایی ایمانی، علمی، تمدنی و فرهنگی رونمایی می‌شود.

وی در ادامه نفاق، عداوت، کینه و کدورت، حقد و حسد را از فتنه‌های درون جوامع اسلامی خواند که امروز بخش‌های بزرگی از جامعه اسلامی را  زمین زده است.

وی تاکیدکرد: فقر، مظلومیت، عقب‌ماندگی ملت‌های اسلامی، از ثمرات نفاق، کشمکش‌های بی‌معنا و فربه ساختن اختلافات است.

مولوی حسام با بیان این که امروز ما شاهد ریختن خون در مساجد خدا، انفجار در مساجد الهی و تبدیل شدن مساجد خدا، عید‌گاه‌ها، نماز‌های جمعه و جماعت و مساجد به کمین‌گاه‌هایی برای کشتن مسلمانان توسط خود مسلمانان هستیم، گفت: این تفکر، تفکر انحرافی است که امت اسلامی را از خط اسلام منحرف ساخته، از مقاصد اصلی شریعت باز می‌دارد و سرداری و سروری امت اسلامی را از آن می‌گیرد و آن را فقیر و زمین‌گیر کرده، اسیر دشمنانش قرار می‌دهد.

وی افزود: پس هر یک از علما، اصحاب کلام و اصحاب رسانه، اهل ایمان، تقوا و فکر، آنانی که درد دین دارند، آنانی که درد اسلام دارند و آنانی که درد جامعه اسلامی و امت دارند، دست به دست هم دهیم،کنار یکدیگر بایستیم، برادروار از یکدیگر پذیرایی کنیم و یکدیگر را در آغوش بگیریم و بر مبنای « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ » به یکدیگر سلام تسلیم و اخوت و برادری بدهیم تا به این مرحله برسیم که امت اسلامی از داخل به استحکام عظیم و بزرگ برسد و بتوانیم در صفی بزرگ و واحد در برابر دشمنان مهاجم، دشمنان متعرض، دشمنان متجاوز و متعدی با قدرت کامل، با توانایی‌های ‌مستحکم ایستادگی کرده و از امت اسلامی با افتخار و  سربلندی دفاع کنیم.

انتهای پیام/ 
 
https://taghribnews.com/vdcbazbssrhb0zp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی