تاریخ انتشار۱۸ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : 101147

دانشگاه‌های اسلامی در کنیا

دانشگاه‌های اسلامی در کنیا با وجود همه مشکلاتی که با آن رو به رو هستند تلاش می‌کنند، خود را اثبات کنند.
دانشگاه‌های اسلامی در کنیا
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، کنیا کشوری با جمعیت بیش از 41 میلیون نفر است که 35 درصد از ساکنان آن را مسلمانان و 60 درصد آنها را مسیحیان تشکیل می‌دهند.

در این کشور چهار دانشگاه وجود دارد که عبارتند از: دانشکاه پژوهش‌های اسلامی در مومباسای ساحلی(سال تأسیس 1995) دانشگاه "الامة" در شهر "تیکا"، دانشگاه بین‌المللی "راف" در "کساجو" و دانشگاه "المستقبل" در شهر "گاریسا" واقع در شمال کنیا.

در این دانشگاه‌ها که 1136 دانشجوی دختر و پسر را در خود جای داده اند، علوم دینی با همه گرایش‌های آن و همچنین زبان عربی تدریس می‌شود.

"محمد راجی" رئیس دانشگاه جهانی "راف" که در سال 2010 تأسیس شد در این باره می‌گوید: دانشگاه‌های اسلامی در امتداد مدارس اسلامی که در سال‌های اخیر شکوفا شده‌اند، تشکیل شده است.
 
وی در ادامه افزود: تأسیس این دانشگاه‌ها برای پاسخ به درخواست‌های رو به افزایش فارغ‌التحصیلان مدارس اسلامی که نمی‌توانستند برای ادامه تحصیلات خود به خارج سفر کنند، صورت گرفت.



وی با اشاره به این که این موسسات در مقایسه با موسسات خارجی در سطح پایین‌تری قرار دارند، گفت: این دانشگاه‌ها تلاش‌می‌کنند، بسیاری از نیازهای جامعه داخلی را پاسخ دهند.
 
راجی با اشاره به این که انتظار می‌رود فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها بتوانند نقص موجود در مدارس اسلامی را جبران کنند، گفت: این افراد می‌توانند در صورت به رسمیت شناخته شدن مدرکشان در زمینه تربیت اسلامی در مدارس دولتی فعالیت کرده و یا در دادگاه‌های محلی مختص به مسلمانان مشغول به کار شوند.

در همین رابطه :"عبدی صراط عثمان" معاون مدیر دانشگاه "الامة" در تیکا تصریح کرد: دانشگاه‌های اسلامی حاصل پیشرفت‌هایی است که اقلیت مسلمان در بسیاری از زمینه‌های زندگی از جمعه آموزش به آن دست‌یافته‌اند.

وی در ادامه افزود: دانشگاه الأمة که در سال 1997 تأسیس شد با استقبال وسیعی از سوی مسلمانان این کشور رو به رو گشت به گونه‌ای که تا کنون 1440 دانشجو از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی با اشاره به این  که این دانشگاه امروز از دو دانشکده تشکیل شده‌است گفت: برای سال جدید تحصیلی دو دانشکده جدید نیز در این دانشگاه افتتاح می‌شود.



عثمان با بیان این که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هم اکنون در زمینه تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کنند، ابراز امیدواری کرد: در سال‌های آینده این دانشگاه شاهد فارغ‌التحصیل شدن متخصصانی در رشته اقتصاد اسلامی برای همکاری با بانک‌های اسلامی باشد.


"آدم نشار" سخنران دانشگاه المستقبل نیز معتقد است: بیداری اسلامی و انتشار پدیده تدین ایجاد این موسسات دانشگاهی را لازم کرد.

چالش‌های پیش رو
راجی مدیر دانشگاه راف در ارتباط با چالش‌های پیش روی دانشگاه‌های اسلامی در این کشور تصریح کرد: به رسمیت شناخته نشدن دانشگاه‌های اسلامی توسط شورای آموزش عالی کنیا یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این دانشگاه‌ها است زیرا این دانشگاه‌ها تا زمان به رسمیت شناخته شدن قادر به اعطای مدرک به دانشجویان خود نبوده و تنها می‌توانند جواز آغاز به اشتغال صادر کنند.

برخی از مسئولان کنیایی در این باره تصریح کردند: با توجه به تازه کار بودن این دانشگاه‌ها، نگرانی‌هایی در رابطه با طبیعت این دانشگاه‌ها و موضوعات درسی ارائه شده در آن و همچنین اختلاف شیوه آموزش و زبانی که بر آن تکیه کرده‌اند، وجود دارد.

این مسئولان افزودند: به رسمیت شناخته شدن دانشگاه‌های اسلامی به طور کلی رد نشده است اما شروطی در این باره وجود دارد.

از سوی دیگر مسئول دانشگاه الامة در این باره گفت: در خلال سال‌های گذشته تلاش شده است طبیعت این دانشگاه‌ها و نقش آنها در کشوری که مسلمانان بخشی از بافت اجتماعی آن را تشکیل می‌دهند برای مسئولین آموزش عالی شرح داده شود.

وی در ادامه با اشاره به این که هیچ اصراری برای تدریس زبان عربی به عنوان تنها زبان آموزشی در این دانشگاه وجود ندارد و زبان انگلیسی نیز که زبان رسمی کنیا است در این دانشگاه تدریس می‌شود، افزود: مقرراتی که در این دانشگاه‌ها تدریس می‌شود ترجمه شده و به شورا ارائه شده است؛ همچنین به همه سئوال‌های آنها در رابطه با دانشگاه پاسخ داده شده و انتظار می‌رود این دانشگاه‌ها در ماه سپتامبر آینده به رسمیت شناخته شود.
https://taghribnews.com/vdcba8b8zrhbg8p.uiur.html
مرجع : الجزیره
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی