تاریخ انتشار۱۵ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : 89159

واكنش نمایندگان مجلس نسبت به مواضع اخیر ترك‌ها/ تركیه صلاحیت میزبانی اجلاس ۱+۵ را ندارد

امروز، نخستین نشست علنی مجلس شورای اسلامی در سال جديد، صحنه واكنش‌های نمایندگان ملت نسبت به مواضع اخیر تركیه درباره مسائل سوریه و بحرین بود.
واكنش نمایندگان مجلس نسبت به مواضع اخیر ترك‌ها/ تركیه صلاحیت میزبانی اجلاس ۱+۵ را ندارد
تركيه؛ دنباله‌روی سياست‌های آمريكا و اسرائيل 
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "محمد کرمی‌راد" نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز طی نطق میان دستور، به سیاست‌های دولت ترکیه در برابر کشورهای اسلامی مثل سوریه و بحرین اشاره كرد و اظهار داشت: رفتارهای تركیه نشان‌دهنده این واقعیت تلخ است که امروز ترکیه دنباله‌روی سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است. 

وی ادامه داد: برگزاری اجلاس صهیونیستی دشمنان سوریه با نام غیرواقعی دوستان سوریه و سخنرانی اردوغان در آن اجلاس نشان داد که ترکیه در برابر جنایاتی که در کشور بحرین صورت می‌گیرد، خاموش است و این کشور، اسلامی نیست. 

كرمی‌راد از دبیر شورای عالی امنیت ملی تقاضا كرد كه به هیچ وجه با برگزاری اجلاس ۱+۵ در استانبول موافقت نکند. 

همچنین "امیرحسین قاضی‌زاده" نماینده مشهد در مجلس نیز در نطق میان دستور خود به سیاست‌ خارجی تركیه پرداخت و گفت: سیاست‌های دولت آقای اردوغان در قبال سوریه که تبعیت محض از سیاست‌های آمریکا و همپیمانان این کشور است، جایگاه ترکیه را در افکارعمومی اسلام به شدت تنزل داده است. 

وی افزود: جای تأسف است که کشور مهم اسلامی مانند ترکیه به جای داشتن سیاست خارجی مستقل مبتنی بر منابع ملی و اسلامی، دنباله‌روی سیاست‌های آمریکا شده است و از رژیم صهیونیستی تأثیرپذیر است. 

قاضی‌زاده تصریح كرد كه استقرار سپر موشکی آمریکا در خاک ترکیه مستقیما در جهت منافع رژیم صهیونیستی است. 

نماینده مردم مشهد در خانه ملت تأكید كرد كه ترکیه امروز شایستگی میزبانی اجلاس ۱+۵ را ندارد و گفت: مخالفت خود را در این زمینه صریحا اعلام می‌کنم. 

لزوم دقت نظر وزارت خارجه در رابطه با تركيه
"مصطفی کواکبیان" نماینده مردم سمنان در مجلس هم امروز در تذكری شفاهی در صحن علنی مجلس، با اشاره به وضعیت سیاست خارجی کشورمان اظهار داشت: در چند روز اخیر ایران میزبان آقای اردوغان بود و بلافاصله پس از این سفر ما دیدیم که ایشان اجلاسی گذاشتند. 

كواكبیان تأكید كرد: البته ما نیز طرفدار اصلاحات جدی در سوریه هستیم اما این گونه موضع‌گیری‌های ترکیه نشان می‌دهد که سیاست خارجی ما باید دقت بیشتری در رابطه با این کشور داشته باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: تركیه ۲۰ درصد واردات نفت ایران را نیز کاهش داد و اوباما از این کشور تشکر کرد، همچنین دوباره بر سپر موشکی تأکید کردند لذا معتقدم که وزارت خارجه حتما باید درخصوص ترکیه یک اقدام جدی داشته باشد. 

کواکبیان همچنین گفت:‌ موضوع سوریه یک موضوع فرعی است و موضوعات دیگری وجود دارد که برای منافع ملی ما مهم است که این مسئله باید مورد عنایت قرار گیرد. 

گفتنی است، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز امروز صبح، نخستین جلسه علنی مجلس در سال ۱۳۹۱ را با سخنانی درباره اجلاس استانبول آغاز كرد و گفت: نام این کنفرانس در واقع "دوستان سوریه" نبود بلکه باید نام آن را به "رشوه‌دهندگان به اسرائیل" جهت تنفس دوباره تغییر داد؛ چراكه دولت انگلیس ۵۰۰ هزار پوند برای ایجاد اغتشاش در سوریه اختصاص می‌دهد و ایالات متحده آمریکا نیز سخن از کمک به تخریب داخلی سوریه می‌کند و برخی از کشورهای منطقه نیز که بعضاً با داشتن نظام دیکتاتوری اخیراً متوجه دموکراسی در سوریه شده‌اند، با کمک نظامی قصد به هم‌ریختگی منطقه و ایجاد ضعف در مقاومت علیه رژیم صهیونیستی دارند. 

لاریجانی خطاب به اهالی کنفرانس استانبول گفت: اگر شما نگران دموکراسی در منطقه هستید، چرا نسبت به دیکتاتوری وحشیانه در بحرین و سایر کشورهای دیگر سکوت می کنید؟ مراقب باشید در شرایط انزوای سیاسی رژیم صهیونیستی، با اینگونه حاشیه‌روی فضای تنفسی برای اسرائیل فراهم نکنید. 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که آقای کوفی عنان طرح خود را پیگیری می‌کند، این کنفرانس ساز دیگری زده است و این نشان می‌دهد مسئله مدعیان، اصلاحات در سوریه نیست.
لاریجانی در نطق پيش از دستور خود تأكيد كرد: مجلس شورای اسلامی از اصلاحات دموکراتیک در سوریه حمایت می‌کند اما توطئه‌گری و ماجراجویی با شعار دروغین حمایت از دموکراسی را محکوم می‌سازد.
https://taghribnews.com/vdcb98bw.rhb9spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی