تاریخ انتشار۸ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : 96241

صکوک؛ ابزاری جذاب برای مسلمانان و غیر مسلمانان

سهولت تامین مالی از طریق ابزارهای جدید از جمله صکوک، نگاه بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا را به این سمت جلب کرده است .
صکوک؛ ابزاری جذاب برای مسلمانان و غیر مسلمانان
 به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "حمیدرضا مهر آور" کارشناس اقتصادی و مدیر عامل کارگزاری بانک سامان با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ما در بازار سرمایه نبود ابزارهای معاملاتی بود، اظهار داشت: تا پیش از انتشار اوراق مشارکت و معامله این اوراق در بورس تنها ابزار معاملاتی موجود همان برگه سهم هایی بود که بین سهام داران دست به دست می شد اما با ورود اوراق مشارکت امکان تازه ای برای معامله محصولات مالی در بورس به وجود آمد.

وی با اشاره به اینکه اوراق مشارکت برای تامین مالی یک طرح توسعه ای منتشر می شود خاطرنشان کرد: با انتشار صکوک، ابزارهای مالی در بازار سرمایه ما متنوع تر شدند .

مهر آور با اشاره به اینکه صکوک مشکل ربوی بودن را ندارد، تصریح کرد: صکوک به پشتوانه یک دارایی منتشر می شود که به دلیل اسلامی بودن برای بسیاری از سرمایه گذاران جذاب بود .

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با تاکید بر اینکه صکوک علاوه بر مسلمانان برای غیر مسلمانان هم جذابیت دارد، خاطرنشان کرد: این اوراق بر اساس دارایی های شرکت که تنها در ترازنامه است، منتشر می شود، بنابراین مسیر تامین مالی برای شرکت ها کوتاه تر می شود .

وی با اشاره به اینکه اوراق مذکور علاوه بر سرمایه گذار برای شرکت ها هم دارای منافع است، اظهار داشت : اوراق استصناع ، مرابحه ، مضاربه و... اوراقی هستند که در بازار سرمایه وجود داشته و به جذب نقدینگی در بورس و تامین مالی برای شرکت ها کمک می کنند .

مهرآور افزود: برای مثال فردی که در ساخت یک پروژه همکاری می کند می تواند از طریق انتشار اوراق استصناع به تامین مالی بپردازد .

وی با بیان اینکه در زمان انتشار اوراق صکوک سرمایه گذار از وجود پشتوانه برای انتشار این اوراق مطمئن است، گفت: وجود این ابزارها می تواند به غنای بیشتر بازار کمک کند چراکه سرمایه گذاران در زمانی که سبد متنوعی از ابزارها وجود داشته باشد می توانند مطابق با میزان ریسک پذیری با استفاده از این ابزارها در بازار سرمایه گذاری کنند .

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان انتشار اوراق با سود ثابت را مد نظر قرار داد و گفت : اگر سرمایه گذاری برای یک طرح اوراقی را خریداری کرده که در نهایت طرح مزبور با شکست مواجه شود، جای نگرانی برای وی وجود ندارد چراکه سود ثابت برای اوراق مذکور پیش بینی شده است .
وی اهمیت ورود ابزارهای جدید مالی به بازار سرمایه را مورد تاکید قرار داد و گفت : برای مثال امارات برای ساخت فرودگاه با تامین مالی ۳.۵ میلیون دلاری از محل فروش صکوک توانست این فرودگاه را بسازد .

مهرآورد افزود : با توجه به سهولت تامین مالی از طریق انتشار اوراق صکوک بسیاری از کشورها از جمله آلمان، قطر و... نسبت به انتشار اوراق صکوک اقدام کرده اند .

وی با اشاره به تجربه انتشار صکوک گفت : برای اولین بار ، شرکت ماهان برای خرید هواپیما اقدام به انتشار اوراق صکوک کرد و بعد از بانک سامان موفق شد ظرف ۳ دقیقه ۱۰۰ میلیارد تومان تامین مالی انجام دهد ، این در حالی است که تامین مالی به این سرعت در هیچ بازاری امکان پذیر نیست .
https://taghribnews.com/vdcb85b9.rhb0apiuur.html
مرجع : بورس
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی