تاریخ انتشار۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : 158028
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان شمالی در گفتگو با تقریب:

تفرقه افکنی و ایجاد درگیری بین مسلمانان تنها حربه مستکبران است/پدیده تکفیر یک پدیده سیاسی

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان شمالی با اشاره به اینکه تفرقه افکنی و ایجاد درگیری بین مسلمانان تنها حربه مستکبران است، اظهار داشت: پدیده تکفیری یک پدیده سیاسی است.
تفرقه افکنی و ایجاد درگیری بین مسلمانان تنها حربه مستکبران است/پدیده تکفیر یک پدیده سیاسی
"حجت الاسلام حسین عابدینی" رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان شمالی پیرامون وحدت جهان اسلام و پدیده تکفیر با خبرنگار تقریب در خراسان شمالی گفتگو کرده است که در زیر به آن می پردازیم.

*مشکلات کنونی جهان اسلام که همه مسلمانان از آن رنج می برند شکل گرفتن گروه های تندرو و تکفیری است، مهمترین اقدامات علما و اندیشمندان تشیع و اهل سنت برای جلوگیری از فعالیت های گروه های تروریستی چیست؟

پدیده تکفیری یک پدیده سیاسی است که به وجود آوردن این مجموعه منحرف به تحرکات برخی از کشورهای غربی و در راس آن انگلیس باز می گردد، بنابراین آنها در طول تاریخ تلاش کردند گروه هایی را به وجود بیاورند که با اعمالشان هم اسلام را بد معرفی کنند و هم اینکه با ایجاد تفرقه و اختلاف بین گروه های اسلامی تلاش کنند که مسلمانان به خود مشغول شوند تا دشمن اصلی و اساسی خود را فراموش کند.

مهمترین اقدامات علما و اندیشمندان تشیع و اهل سنت نیز،مقابله با جریان تکفیر و افراطی گری، لزوم اتخاذ موضع قوی و اثرگذار علیه این جریان، ضرورت اجماع حول مشترکات و برنامه ریزی فعال سازی مراکز دینی پیرامون مقابله با جریان تکفیر و اتخاذ تصمیم واحد برای مقابله با آن ضرورت دارد.

*رسالت روحانیون تشیع و تسنن در روشنگری و آگاهی بخشی به نسل جوان درمقابله با نفوذ جریان های تکفیری چیست؟

علمای اسلام چه شیعه و چه سنی در مرحله اول وظیفه دارند به جوامع اسلامی آگاهی بخشی دهند یعنی توطئه دشمنان را که از آستین گروه های وهابی و تکفیری درآمده به جوامع اسلامی معرفی کنند.

علمای اسلام باید روی انسجام و وحدت تأکید داشته باشند و اجازه ندهند کوچکترین تحرک و بیانی که موجب تفرقه وایجاد شکاف در جوامع اسلامی می شود به وجود بیاید و این یکی از مهمترین وظیفه و رسالت علمای جهان اسلام اعم از شیعه و سنی است. اگر علمای اسلام نسبت به این مسئله بی تفاوت و ساکت باشند بهره اصلی و اساسی را دشمن می برد زیرا بدین وسیله گروه های اسلامی را به خود مشغول می کند و آسیب جدی آن متوجه جهان اسلام می شود.

* چرابرخی از کشورهای عربی از پدیده تکفیرحمایت می کنند؟

این کشورهایی که امروز از این گروه های تروریستی و تکفیری حمایت می کنند با استفاده از تبلیغات گسترده رسانه ای، جنگ در سوریه و سقوط بشار اسد را برای مردم دنیا تبدیل به مطالبه می کنند و بشار اسد را در حوزه رسانه به عنوان یک دیکتاتور و کسی که مسبب این خونریزی هاست معرفی می کنند و با همین ابزار رسانه در بخشی از افکار عمومی دنیا درگیری سوریه را به بیداری اسلامی در منطقه پیوند زدند.

* گروه های تروریستی امروز در خاورمیانه حضورشان پررنگ تر از قبل شده است به خصوص حضور نامبارکشان در کشورهای سوریه، مصر، عراق و... هدف آنها از حضور دربین مسلمانان آن کشورها چیست؟

گروه های تروریستی مهمترین ابزار جنگ نیابتی آمریکا هستند، یک زمانی از اسرائیل برعلیه حزب الله استفاده می کردند و دیدند نمی توانند یک اجماعی بین همه کشورها به وجود بیاورند که همراه با اسرائیل برعلیه حزب الله که یک گروه مسلمان هست بجنگند، سپس آمدند از گروه هایی در منطقه حمایت کردند که اقدامات این گروه ها برای اسرائیل و آمریکا دو سر سود باشد.

یعنی از طرف منافع و اهدافی که آمریکا می خواهد دنبال کند و موجب امنیت و دور نگه داشتن ذهن ها از اسرائیل شود و از طرفی هم خط مقاومت را تضعیف کند که استفاده از گروه های تکفیری برمبنای همین استراتژی است، علاوه براهداف فوق چهره ای خشن و تروریستی از اسلام را به غرب نشان بدهد و پروژه اسلام هراسی خود را نیزخیلی هوشمندانه و با برنامه پیش می برند.

*دولتمردان کشورهای اسلامی در جهت روشنگری و آگاهی بخش به مسلمین برای مبارزه با استکبار و گروه های تندرو و افراطی چه وظیفه ای دارند؟

راه حل و برقراری امنیت، آن است که خیلی ازاین گروه ها که در حال جنگ هستند اگر رها شوند و از لحاظ مادی هیچ پشتوانه ای نداشته باشند و از سوی کشورهای همچون ترکیه، عربستان و قطر تجهیز  نشوند از بین خواهند رفت.

اگر جبهه جنگ آنان در سوریه از بین برود به دلیل ماهیت جنگ طلب و خونریزی گروه های تکفیری برای آنکه ماهیتش از بین نرود مجبوراند یک جبهه دیگر ایجاد کنند و بجنگند، یک زمانی این گروه ها در افغانستان می جنگیدند و بعد به عراق و امروز هم در سوریه و کشورهای دیگر برای این گروه ها فرقی ندارد.

برای جلوگیری از فعالیت گروه های تکفیری باید سطح امنیت منطقه بالا برود تا فضا برای رشداین گروه ها وجود نداشته باشد، اگر پشتوانه های مالی و تسلیحاتی استکبار غربی و برخی از کشورهای مرتجع عربی از گروه های تروریستی حذف شود ساختار نظام تشکیلاتی آنان از بین می رود ودیگر درگیری وجود نخواهد داشت.

همچنین اگر دولت های همسو با ایران بتوانند واقعیت را به مردم منطقه از قبیل ترکیه، عربستان و قطر انتقال بدهند و مطالبه عمومی و مردمی را در این کشورها نسبت به دولت هایش بالا ببرند که چرا شما از گروه های تروریستی حمایت می کنید این مطالبات جلوی این اقدامات را خواهد گرفت، همچنان که یکسری حرکت ها که در ترکیه به وجود آمد، آتش فعالیت گروه های تروریستی در سوریه کاهش یافت، بنابراین اگر حمایت های دولتی از گروه های تروریستی برداشته شود آتش جنگ در سوریه هم از بین می رود.

* نقش مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ایجادهمگرایی بین مسلمانان به چه میزان تأثیر گذار است؟

در صورتی که بتوانیم بین دیدگاه ها، تقریب و نزدیکی ایجاد کنیم و به وحدت عملی دست خواهیم یافت، مشترکات بین مذاهب، حداکثری است و دقت نظر مسلمانان در استفاده از تقریب عملی لازم است.
در سال های اخیرکنفرانس های اسلامی بسیاری از جمله کنفرانس"ابوفراس الحمدانی" ازسوی آقای "بوتفلیقه" رییس جمهور الجزایر در این کشور برگزار شده است که هیأت های ایرانی در آن شرکت کرده اند و در همگرایی بین علمای اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی نقش عمده ای ایفا کرده است.

* وحدت علمای تشیع و اهل سنت خراسان شمالی را چگونه توصیف می کنید؟

وحدت شیعه و سنی واحترام به عقاید یکدیگر الزامی است، وحدت و یکپارچگی بین شیعه و سنی مانع تحقق توطئه های دشمنان و استکبار جهانی خواهد شد، وحدت میان مسلمانان دستور اکید قرآن است و پیامبرعظیم الشأن اسلام (ص) نیز به آن توصیه های فراوان فرموده اند.

اگر امت اسلامی بداند که چگونه با مسائل اختلافی کنار بیاید، این اختلافات رحمت اند، اما در صورتی که اختلافات به تفرقه و درگیری بیانجامد باعث ایجاد شکاف در جهان اسلام خواهد شد.

اهمیت موضوع تقریب مذاهب اسلامی، راهکاری برای دستیابی امت اسلام به وحدت است و وحدت عملی تنها از راه وحدت عملی امکان پذیر است، بایدتلاش کنیم مسلمانان شیعه وسنی همواره بایکدیگر دوست و برادر و در کنارهم باشند و با وحدت انسجام خود مانع نفوذ دشمنان و بیگانگان به حریم خود شوند.
https://taghribnews.com/vdcb5wb8wrhbsgp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی