تاریخ انتشار۲۴ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : 83092

لیبیزاسیون حاصل استقرار نیروهای حافظ صلح در سوریه / احتمال عدم مخالفت روسیه و چین با طرح اتحادیه عرب

استقرار نیروهای حافظ صلح در سوریه به جنگ داخلی می انجامد و دمشق را به سمت لیبیزاسیون پیش خواهد برد
لیبیزاسیون حاصل استقرار نیروهای حافظ صلح در سوریه / احتمال عدم مخالفت روسیه و چین با طرح اتحادیه عرب
به گزارش خبرگزاری تقریب "تنا" ،‌ وزیران امور خارجه اتحادیه عرب روز گذشته طرحی را درباره سوریه بررسی کردند که بر اساس آن خواستار استقرار نیروهای حافظ صلح توسط شورای امنیت سازمان ملل شدند. پیش‌نویس این طرح در اجتماع اتحادیه عرب در قاهره مورد بررسی قرار گرفت.
بنا بر گزارش‌‌های خبری از قاهره، کشورهای عربی خواستار دخالت شورای امنیت در سوریه با صدور قطعنامه‌ای از جانب این شورا شدند که بر اساس آن « نیروهای حافظ صلح اعراب و سازمان ملل برای نظارت مشترک بر اجرای آتش‌بس» به سوریه اعزام شود. 

دمشق بشدت این طرح را با جزئیات و کلیات آن رد و محکوم کرد.
یوسف احمد نماینده دائم سوریه در اتحادیه عرب در واکنش به این طرح اعلام کرد که کشورش این طرح را کاملا رد می‌کند و این تصمیم نشان می‌دهد که کار مشترک اعراب به تاراج رفته و اراده اتحادیه عرب درباره سوریه جعلی و دروغ است.
احمد با اشاره به مواضع خصمانه عربستان و قطر تصریح کرد: این تصمیم دیوانگی و سرخوردگی دولت‌های این کشورهای عربی را نشان می‌دهد که اخیرا در شورای امنیت در جلب دخالت خارجی در سوریه و گدایی کردن تحریم‌های بیشتر برای مردم سوریه شکست خوردند. 

بر اساس این طرح ماموریت ناظران اتحادیه عرب در این کشور به پایان رسید و از شورای امنیت خواسته شد تا تصمیمی اتخاذ کنند که نیروهای حافظ صلح عرب شرایط آتش بس را بررسی کنند. 

علی مطهر نیا در گفت وگو با خبرگزاری تقریب "تنا" ، در خصوص پیشنهاد اتحادیه عرب مبنی بر استقرار نیروهای حافظ صلح توسط شورای امنیت در سوریه ،‌ اظهارداشت : آنچه كه امروز اتحادیه عرب انجام می دهد نشان دهنده نوعی واگرایی مطلق كشورهای عربی در مقابل یك منطق تقابلی است و با توجه به این كه ارتباطات سوریه با دیگر كشورهای عربی از اهمیت بالایی برخوردار است ،‌از منظر منطق عملیاتی این واگرایی نه تنها در افكار عمومی جهانی به ویژه كشورهای عربی بلكه در جهت اعمال مدیریت فشار بیشتر بر رژیم بشار اسد از سوی غرب موثر خواهد بود ومی تواند افكار عمومی دنیا را در مسیر آماده سازی بیشتر برای یك تقابل سخت در آینده آماده كند.
وی با اشاره به وتوی قطعنامه ضد سوری توسط روسیه و چین در هفته گذشته ،‌تصریح كرد : پس از وتوی قطعنامه شورای امنیت بر علیه سوریه توسط روسیه و چین ،‌ ،‌سمت و سوی همگرایی میان اتحادیه عرب و مغرب زمین به سمت تقابلی سخت پیش رفت بنابراین رویكرد درون محور برون گرا در دستور كار قرار گرفت به این معنا كه در خواست از درون جامعه عرب مطرح می شود ولی اقدام از برون و كشورهای غربی صورت خواهد پذیرفت و دراین صورت مسیر برای اعمال فشار بیشتر بر سوریه آماده می شود و به طور قطع حلقه بعدی عملیات جنگ داخلی در سوریه خواهد بود. 

این كارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این كه جنگ داخلی در سوریه و اعزام نیروهای حافظ صلح به این كشور ،‌ دمشق را به سمت لیبیزاسیون(برخورد ازنوع برخورد با کشور لیبی) پیش خواهد برد گفت : كشورهای غربی به دنبال استقرار الگوی یمنیزه در سوریه بودند ولی این پیشنهاد اتحادیه عرب به سمت لیبیزاسیون گرایش دارد. 

وی در پاسخ به این سوال كه با چه اهدافی كشورهایی مانند عربستان و قطر به مخالفت با سوریه و قطع حمایت از این كشور پرداخته اند اظهارداشت : این مسئله امری غیر قابل پیش بینی نیست و سران حاكم در این كشورها دارای تعریف مشخصی از منافع ، رفتار سیاسی و اقدامات حكومتی هستند .
مطهرنیا افزود : منافع ،‌رفتار سیاسی و اقدامات حكومتی این كشورها ایجاب می كند كه رفتاری بر خلاف منافع ملی رژیم بشار اسد در پیش بگیرند و محور مقاومت بر علیه اهداف آنها است بنابراین این گونه رفتار دیپلماتیك از این كشورها بعید نیست. 

وی در پاسخ به این سوال كه شورای امنیت چه واكنشی را در مقابل تصمیم اتحادیه عرب از خود نشان خواهد داد گفت : بی تردید شورای امنیت از این مسئله استقبال می كند و روسیه و چین نیز همانند گذشته نمی توانند در مقابل این مسئله مقاومت كنند زیرا نیروهای سازمان ملل برای ایجاد آرامش در سوریه معرفی می شوند و روس ها بر این نكته تاكید دارند كه هر دو طرف باید از اقدامات خشونت بار جلوگیری كنند بنابراین اگر این دو كشور با این مسئله مخالفت كنند اذهان عمومی را نسبت به عملكرد خود تخریب می كنند . 

این كارشناس مسائل خاورمیانه در واكنش به موضع گیری ایران در مقابل استقرار نیروهای حافظ صلح در سوریه تصریح كرد : ایران معتقد است اگر چه رژیم بشار اسد عملكرد مناسبی نداشته ولی این مسائل یك عملیات برون سازماندهی شده بر علیه سوریه است بنابراین ایران نیز درهمان شرایط روسیه قرار خواهد گرفت و اگر رژیم بشار اسد نتواند در درون ماجرا را مدیریت كند ،‌مواضع ایران باید بسیار ظریف و عالمانه باشد. 

مطهرنیا همچنین در پاسخ به این سوال كه آیا انفجارهای اخیر در حلب و استعفای الدابی رییس هیئت ناظران اتحادیه عرب را مرتبط با یكدیگر می دانید یا خیر اظهارداشت : بی تردید این مسائل با یكدیگر ارتباط دارند ولی هنوز سندی در این مورد در دست نیست.
https://taghribnews.com/vdcb5gbw.rhbf9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی