تاریخ انتشار۸ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : 100021

محور مقاومت بیش از پیش تقویت شده است

منابع امنیتی بلندپایه صهیونیستی، به موفقیت رییس جمهور و ارتش سوریه در اعمال حاکمیت بر سراسر سوریه اعتراف کردند.
محور مقاومت بیش از پیش تقویت شده است
این منابع بلندپایه صهیونیستی در گفت و گو با پایگاه خبری "اینیان مرکزی" اعتراف کردند که پس از گذشت یک سال و نیم از اعتراضات در سوریه که از ۱۵ مارس ۲۰۱۱ آغاز شده بود، بشار اسد رییس جمهور و ارتش سوریه توانستند بار دیگر بر سراسر سوریه مسلط شوند و شورشیان از برخی از شهرها و روستاهای واقع در شمال سوریه عقب نشستند و این در حالی است که نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی سوری آن ها را در پاره‌ای از مناطق به محاصره در آورده اند.

به گفته منابع صهیونیست، هر چند تشکل‌های مخالف نظام سوری و ارتش آزاد سوریه همچنان از درگیری‌های سنگین در منطقه، به ویژه در اطراف فرودگاه بین المللی گزارش می‌دهند و ادعا می‌کنند که جلوی پرواز همسر اسد و فرزندانش برای فرار از سوریه را گرفته‌اند، اما واقعیت آن است که منابع نظامی آگاه در تل‌آویو می‌گویند که به هیچ وجه چنین درگیری‌هایی وجود ندارد و خانواده اسد هیچ اقدامی برای خروج از پایتخت نکرده اند.

به نوشته این پایگاه خبری، درگیری‌ها و حوادثی که در گزارش های ارسالی از سوریه شنیده می‌شود به هیچ وجه واقعیت ندارند و بزرگنمایی‌ها در آمار کشته‌ها در درگیری با نیروهای ارتش سوریه در واقع نشان دهنده وضع دشواری است که شورشیان، در سوریه گرفتار آن شده‌اند و حاکی از ناتوانی آنها در براندازی بشار اسد است.

از سوی دیگر این مساله، عامل اصلی پیشنهاد غرب و اعراب به شورای امنیت مبنی بر ضرورت کناره گیری بشار اسد از قدرت و واگذاری قدرت به فاروق الشرع معاون رییس جمهور است. مطرح کردن این پیشنهاد در واقع به سبب نبود هرگونه فرصتی برای سرنگون کردن نظام بشار اسد صورت گرفته است و نشان از حجم شکست اعراب و غرب در براندازی نظام سوری دارد. پس از گذشت یک سال و نیم تظاهرات، درگیری‌های نظامی و سرکوب تظاهرکنندگان و کشته شدن ۸ هزار نفر و زخمی شدن هزاران نفر دیگر، اکنون سلطه بشار اسد بیش از پیش تثبیت شده است.

به گفته منابع بلندپایه صهیونیست، اوضاع کنونی حاکم بر خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس که روندی رو به پیشرفت دارد، دستکم هفت پیامد به ترتیب زیر خواهد داشت:

نخست، غرب و اعراب تاکنون در سرنگون کردن نظام بشار اسد و از هم گسستن محور تهران - دمشق - حزب الله شکست خورده اند و این محور با پیوستن بغداد، بیش از پیش تقویت شده است.

دوم، موفقیت راهبردی درجه یک ایران، آن هم در مدتی که آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس و در راس آن ها عربستان سعودی تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا نظام ایران را شکست خورده جلوه دهند و ادعا کنند که ایران زیر بار تحریم‌های تحمیل شده بر این کشور می‌نالد.

سوم، ثبات یافتن نظام بشار اسد در سوریه، موجب شد خطری که موجودیت حزب الله را تهدید می‌کرد و احتمال انزوای این حزب در لبنان از بین برود.

چهارم، شکست کشورهای عرب و اسلامی در رسیدگی به مساله سوریه، پیامدهایی دشواری برای عربستان، قطر، ترکیه و فلسطینی‌ها خواهد داشت. عربستان و قطر با وجود آن که به طور گسترده به پشتیبانی و حمایت مالی و اطلاعاتی و تسلیحاتی از شورشیان سوری پرداختند در برابر سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی سوری و کمک‌های ایران به نظام سوری شکست خوردند.

اتحادیه عرب نیز برای اولین بار تلاش کرد در شورشی عربی دخالت کند و برای این کار هیاتی از ناظران را به سوریه اعزام کرد تا اوضاع در سوریه را تحت کنترل خود در آورد اما نه تنها در این ماموریت خود شکست خورد بلکه مجبور شد برای چگونگی خروج از سوریه و فراری دادن ناظران خود برنامه‌ریزی کند.

ترکیه نیز در ابتدای شورش ها در سوریه، به حمایت از شورشیان پرداخت و زمینه فعالیت ارتش آزاد سوریه در خاک ترکیه را فراهم کرد اما پس از بررسی‌هایی که کرد، منافع خود با تهران را بسیار مهم‌تر از منافع خود در فعالیت بر ضد دمشق یافت به همین سبب روابط ترکیه با ارتش آزاد سوریه رو به سردی گرایید.

پنجم ، تثبیت مواضع مسکو و پکن در خاورمیانه و خلیج فارس در برابر واشنگتن. مسکو در برابر هرگونه نشست یا تصمیم خصمانه بر ضد سوریه در شورای امنیت موضع گیری کرد و به ارسال نیروهای نظامی دریایی - هوایی روسی به سوریه کمک کرد.

چین نیز توافقنامه‌هایی اقتصادی و نظامی با کشورهای حاشیه خلیج فارس امضا کرد و این مسائل، به موفقیت مسکو و پکن در منزوی کردن واشنگتن در مرکز شورش جهان عرب انجامید، این درحالی است که آمریکا در سال ۲۰۱۱ توانسته بود در انقلاب‌های مصر و لیبی دخالت کند.

ششم ، ایهود باراک وزیر جنگ اسراییل پیش‌بینی کرد که نظام بشار اسد طی چند هفته سقوط خواهد کرد اما ثبات یافتن نظام سوری سبب تحکیم زنجیره روابط نظامی - سیاسی ایرانی سوری بر ضد اسراییل خواهد شد..

منابع نظامی بلندپایه اسراییلی تاکید کردند که باید به این حقیقت را مدنظر قرار داشت که ارتش سوریه عملکردی موفقیت‌آمیز در اداره عملی جنگ به مدت یک سال و نیم داشت و در این مدت تجربه‌های زیادی در زمینه انتقال فوری شمار زیادی از نیروها از یک جبهه به جبهه‌ای دیگر اندوخت.

این پایگاه تحلیلی در پایان مدعی می‌شود در این مدت همچنین همکاری‌های نظامی - اجرایی - اطلاعاتی میان ارتش سوریه و سپاه پاسداران ایران و حزب الله لبنان گسترشی بی‌سابقه یافت.
https://taghribnews.com/vdcb5gb88rhbggp.uiur.html
مرجع : alalam
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی