تاریخ انتشار۱۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۱
کد مطلب : 165623

تنها راه خروج از بحرانهای موجود در منطقه وحدت و همدلی است

خطیبان جمعه لبنان در خطبه های این هفته به بررسی اوضاع غزه ، لبنان و عراق پرداختند و همگان را به کنار گذاشتن اختلافات مذهبی و سیاسی برای خروج از تنگناها دعوت کردند.
تنها راه خروج از بحرانهای موجود در منطقه وحدت و همدلی است
شیخ عبدالامیر قبلان، نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، در خطبه های نماز جمعه این هفته تأکید کرد: امروز دین اسلام نیازمند یک حرکت نجات بخش است که آمر به معروف و ناهی از منکر باشد و در راستای مصلحت کشور و مردم فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه دین اسلام اختلافات، توطئه ها و تجاوزگری ها را به هیچ وجه نمی پذیرد، خواستار عمل به آموزه های دین اسلام شد و گفت: هر کاری اعم از قتل، ظلم و آوارگی که به انسان زیان برساند، یک عمل شیطانی است و با دین اسلام هیچ ارتباطی ندارد. 

شیخ قبلان همچنین کشتار و آوارگی مسیحیان موصل به دست تروریست های داعش را محکوم کرد و خواستار رفتاری همانند رفتار پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) با مسیحیان شد.

وی از مردم سوریه نیز خواست تا با همکاری با یکدیگر، در محافظت از کشور خود در برابر توطئه گران بکوشند تا کشوری آرام و امن داشته باشند.

قبلان ملت فلسطین را نیز به وحدت دعوت کرد و از آنان خواست تا در برابر دشمن صهیونیستی که شر مطلق است، ید واحده باشند و صفوف خود را برای مقابله با اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر متحد نمایند.

شیخ "ماهر حمود" امام جمعه مسجد القدس در صیدا هم در خطبه های نماز جمعه این هفته بر ضرورت همبستگی مردم عرسال که مورد تجاوز گروه های مسلح قرار گرفته اند تأکید کرد و از آنان خواست تا با ارتش لبنان که از تقسیم این کشور به چند کشور کوچک و درگیر با یکدیگر جلوگیری می کند، متحد شوند.

وی با اشاره به تجاوز گروهک تروریستی داعش از سوریه به شمال عراق و قتل بسیاری از مردم بی گناه این کشور، خاطرنشان کرد: جایز نیست آنچه که در سوریه رخ داد را انقلاب آزادی و عدالت بنامیم، بلکه این حرکت، توطئه ای بود که در آن، حق و باطل در هم آمیخته بود. همچنین جایز نیست مقاومت لبنان را مسئول رشد افراطی گری و تکفیر در این کشور بدانیم، چرا که مقاومت، پیش از هر جنبش دیگری خطر را احساس کرد و با حمایت از مرزهای شرقی لبنان، به وطن خود خدمت کرد.

شیخ حمود تأکید کرد: علت واقعی آنچه که ما امروز به آن رسیده ایم، آن است که برخی افراد اجتهاد دروغین خود را بر دیگران تحمیل می کنند و بخش بزرگی از مردم این کشور را به این توهم دچار می کنند که دین اسلام دارای افکار و اندیشه هایی مشابه اندیشه های تکفیری است که دست به قتل و جنایت می زنند؛ اینان دین اسلام را با اندیشه های وهابی خود تخریب می کنند و عجیب اینکه عربستان سعودی نیز با سخاوتمندی تمام، به آنان کمک مالی کرده و از انتقاد علیه وهابیت جلوگیری می کند.  

شیخ احمد قبلان، خطیب جمعه منطقه برج البراجنه بیروت نیز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با بیان اینکه لبنان وارد مرحله جدیدی در نبرد با گروه‌های تکفیری شده است، تصریح کرد: آتش فتنه در برهه کنونی لبنان را در بر گرفته است و هر لحظه ممکن است وضعیت موجود در عرسال به سایر نقاط این کشور منتقل شود.
خطیب جمعه منطقه برج البراجنه بیروت با مبرا دانستن اقدامات تروریست‌ها از ساحت مقدس اسلام، گفت: منطق تکفیری‌ها در هیچ قاموسی نمی‌گنجد و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.  
این عالم لبنانی با تاکید بر لزوم دوری گروه‌های سیاسی مختلف از ادامه سیاست احمقانه مصلحت جویی حزبی و طایفه‌ای، گفت: مردم و سیاستمداران باید با صف گیری در کنار ارتش لبنان به مقابله با جریان‌های تروریستی و تکفیری پرداخته و مصالح ملی را بر هر مصلحت دیگر مقدم شمارند.

حجت الاسلام قبلان خواستار تجدید نظر برخی سیاستمداران نسبت به مواضع خود شد و اظهار داشت: همگان باید با کنار گذاشتن اختلافات مذهبی و سیاسی خود، با توجه به بحرانی بودن وضعیت در راستای خروج از تنگنای کنونی و جلوگیری از پیش روی تروریست‌ها تلاش کنند. از سوی دیگر لبنان نیازمند انقلابی در زمینه سیاستگذاری است تا بدین وسیله با هدف گذاری درست و مشخص کردن اولویت‌ها، خلاء های امنیتی و سیاسی موجود را مرتفع سازد.

وی خواستار جبهه گیری واضح همه مسلمانان و مسیحیان منطقه در قبال اقدامات تروریستی، گروه‌های تکفیری شد و گفت: ملت‌های منطقه باید به مقاومت در برابر ایدئولوژی تخریب گر و تکفیری گروه‌های تروریستی بپردازند و اجازه ندهند که این اندیشه در جامعه فراگیر شود.

علامه شیخ عفیف نابلسی، مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) صیدای لبنان نیز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که در مجتمع حضرت زهرا(س) برگزار شد، وضعیت موجود در مناطق مرزی لبنان از قبیل عرسال و افزایش اقدامات تروریستی در این مناطق را ناشی از سیاست برخی جریان‎‌های سیاسی لبنان و حمایت از نظامیان مخالف دولت سوریه عنوان کرد و گفت: برخی سیاستمداران با حمایت از شورشیان نظامی به بهانه وجود انقلاب مردمی در سوریه، لبنان را نیز در معرض فتنه قرار دادند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین پیامدهای حمایت این جریان‌های سیاسی از نظامیان مخالف دولت سوریه تلاش برای ایجاد خلافتی تکفیری در خاک لبنان و تجزیه این کشور در راستای پروژه تقسیم کشورهای منطقه است.
این عالم لبنانی با بیان اینکه ماشین‌های بمب گذاری شده و افراد انتحاری از مرز سوریه به لبنان منتقل می‌شوند، خاطرنشان کرد: آنچه که امروز در عرسال لبنان در حال وقوع است بازتاب سیاست‌های ناکارآمد دولت لبنان و برخی جریان‌های سیاسی در آن برهه زمانی به شمار می آید.

علامه نابلسی حمایت مالی و تسلیحاتی برخی سیاستمداران و گروه‌های سیاسی از شورشیان نظامی در سوریه را عامل اساسی وضعیت موجود برشمرد و گفت: برخی با کمک اطلاعاتی به تروریست‌ها و مهیا کردن محل‌های امن برای آنان تمامیت ارضی و امنیت ملی لبنان را در معرض خطر قرار دادند.

وی هدف قرار دادن ارتش لبنان و قتل شماری از نیروهای امنیتی را در راستای همین سیاست عنوان کرد و اظهار داشت: کار به جایی رسیده است که تروریست‌ها موجودیت لبنان را با چالشی جدی مواجه کرده‌اند و همین امر سبب تحرک سریع از سوی ارتش در مقابله با گروه‌های تکفیری و تروریستی شد

سید علی فضل الله، خطیب جمعه بیروت هم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که در مسجد حسنین(ع) منطقه حاره حریک برگزار شد، با بیان اینکه ملت فلسطین و مقاومت اسلامی در غزه با وجود همه تلفات جانی و مالی از نبرد با رژیم صهیونیستی سربلند بیرون آمدند، خاطرنشان کرد: باوجود اینکه رژیم صهیونیستی تمام نفرت و کینه خود را متوجه زنان و کودکان بی‌گناه کرد، نیروهای مقاومت با جانفشانی خود برای اخراج اشغالگران از سرزمین‌ های اشغالی مسأله آزادی فلسطین را دوباره بر سر زبان‌ها انداختند و به آن حیاتی دوباره دادند.

وی، مقاومت فلسطینیان در برابر رژیم صهیونیستی را درسی بسیار مهم برای صهیونیست‌ها برشمرد و گفت: رژیم صهیونیستی دیگر مانند گذشته نمی‌تواند به راحتی به نوار غزه یورش ببرد و همان اتفاقی که در لبنان برای این رژیم جنایتکار اتفاق افتاد در نوار غزه نیز تکرار شد.

فضل الله افزود: ایستادگی ملت فلسطین در نوار غزه به همگان نشان داد که می‌توان با مقاومت در برابر اشغالگران پیروزی و سربلندی را برای جهان اسلام به ارمغان آورد و به هیچ وجه از خواسته‌های مشروع خود عقب نشینی نکرد.

خطیب جمعه بیروت خواستار حمایت بیشتر از سوی ملت‌های آزاده و کشورهای عربی و اسلامی از ملت فلسطین و مقابله بار تجاوزگری رژیم صهیونیستی شد و اظهار داشت: همه ملت‌ها باید در کنار ملت فلسطین بایستند و در راستای رفع محاصره کامل از نوار غزه و آزادی زندانیان فلسطینی گام بردارند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات گروه‌های تروریستی در عراق و لبنان خواستار انتخاب هرچه سریع‌تر نخست وزیر عراق شد و گفت:  طیف‌های مختلف جامعه عراق باید دست در دست هم داده و برای مقابله با تروریسم متحد شوند. چرا که تنها از این راه می‌توان آرامش و امنیت را برای این کشور به ارمغان آورد.

فضل الله با ستایش از همکاری دولت مرکزی عراق با حکومت کردستان در مقابله با داعش، تصریح کرد: گروه‌های تروریستی درحالی به نام اسلام اقلیت‌های قومی و طایفه‌ای را به قتل می‌رسانند که تاریخ اسلام همواره شاهد همزیستی با سایر ادیان بوده است و  جای هیچ شکی وجود ندارد که اندیشه‌های تکفیری با پشتوانه مصالح سیاسی به خصوص درصدد ضربه به همزیستی موجود در منطقه و ایجاد درگیری‌های طایفه‌ای است.

وی تلاش برای تصرف منطقه مرزی عرسال در خاک لبنان و هدف قرار دادن ارتش این کشور را نیز مقدمه‌ای برای افزایش اقدامات تروریستی در خاک لبنان ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه با هم‌افزایی جریان‌های سیاسی مختلف و حمایت دولت از ارتش در مقابله با تروریست‌ها، توطئه‌های این گروه‌های جنایتکار تاحدی ناکام ماند اما خطر همچنان لبنان را تهدید می‌کند.

وی تاکید کرد: تروریسم و تکفیر خطری برای جامعه لبنان با همه طوایف و مذاهب آن است که این امر نیز تنها در صورت حمایت همه جانبه از نیروهای امنیتی برای راندن تروریست‌ها از خاک لبنان قابل حل است


https://taghribnews.com/vdcaumn6e49nii1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی