تاریخ انتشار۱۳ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۹:۵۳
کد مطلب : 73542
دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان:

تبعیت از فتوای تاریخی رهبری راهگشای موانع وحدت است

تنا
فتوای شجاعانه رهبر معظم انقلاب در اعلام حرمت اهانت به ازواج مطهرات حضرت نبی مکرم اسلام(ص) و همچنین مقدسات و سایر نمادهای برادران اهل سنت هنوز طراوت و اثرگذاری خاص خود را حفظ کرده و هر روز که از عمر این فتوای ارزشمند سپری می شود جلوه های تازه ای از عمق درایت رهبری در صدور این فتوای تاریخی نمود می یابد.
"محمد مرزیه" دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان
"محمد مرزیه" دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) از سیستان و بلوچستان، در همین زمینه و در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت سیدالشهداء امام حسین (ع)، خبرنگار تقریب با "محمد مرزیه" دادستان محترم عمومی و انقلاب مرکز این استان گفتگویی ترتیب داده که مشروح آن را در ذیل می خوانید: 

-ضمن عرض سلام، همانطور که مستحضر هستید تقویت وحدت عاملی مهم در تقویت امنیت پایدار محسوب می شود، خواهشمندم نظرتان را در این خصوص بیان کنید؟ 

-مساله وحدت شیعه و اهل سنت در جهان اسلام، ایران اسلامی و به خصوص در سیستان و بلوچستان که برادران شیعه و اهل سنت در کنار هم زندگی می کنند، مساله ای مهم و قابل توجه در ایجاد امنیت پایدار محسوب می شود. امنیت پایدار بدون وحدت اقوام، فرق و مذاهب اسلامی معنا ندارد و بهترین نوع امنیت نیز امنیتی است که ناشی از حمایت اقشار مختلف مردم اعم از اقوام و مذاهب مختلف باشد. تفرقه و اختلاف نتیجه ای جز درگیری و تشتت در برندارد و در مجموع باید گفت امنیت در وحدت و ناامنی در بستر تفرقه قرار گرفته است. 

-موانع وحدت یا به عبارت دیگر عوامل تفرقه را در چه چیزهایی می دانید؟ 

-مهمترین مانع وحدت و اصلی ترین عامل تفرقه، افراط گرایی قومی و مذهبی است. زمانی که عده ای افراطی خواه از شیعه باشند یا اهل سنت، بدون توجه به موازین وحدت به مقدسات همدیگر اهانت کنند زمینه ای پدید می آید که دشمن به راحتی طرف مقابل را به واکنش فرا می خواند و در نتیجه اهانت و اختلاف بالا می گیرد. وقتی حرمتها شکسته شود و افراطیون بر مسند امور قرار گیرند همدلی و اخوت رنگ می بازد و جای خود را به کدورت و کینه و دشمنی می دهد. مشخص است که در این شرایط تنها کسی که منفعت می برد دشمن است. برای دشمن که قصد ضربه زدن به اصل اسلام را دارد شیعه و اهل سنت تفاوتی ندارد. مخصوصا در این شرایط حساس که استکبار جهانی در مواجهه با جریان بیداری اسلامی خودش را در خطر سقوط و سراشیبی می بیند. افراط گرایی و اهانت به مقدسات مذاهب جز خشنودی دشمن و ضربه زدن به وحدت مسلمین هیچ نتیجه دیگری در برندارد. 

-راه پیشگیری از افراط گری و اهانت به مقدسات مذاهب را در چه چیزی می بینید؟ 

بهترین امر که می تواند راهگشای موانع وحدت و مانع ایجاد تفرقه باشد، پایبندی کامل به فتوای تاریخی و شجاعانه رهبر معظم انقلاب است. ایشان در بیاناتی مهم و راهگشا اعلام داشتند که اهانت به مقدسات برادران اهل سنت و ازواج مطهرات نبی مکرم اسلام(ص) حرام شرعی است و این اعلام بدین معنا است که هر نوع اهانت به مقدسات اهل سنت هم از جنبه شرعی و هم به لحاظ قانونی ممنوع است. تبعیت از این فتوای تاریخی و برخورد با خاطیان آن می تواند پایه های وحدت شیعه و اهل سنت را بیش از پیش تقویت کند و مانع توطئه افکنی دشمنان در این زمینه شود. البته طرف مقابل نیز باید حرمت مقدسات مذهب شیعه را رعایت کند که خوشبختانه در این زمینه ما با برادران اهل سنت مشکل خاصی احساس نمی کنیم. اگر همه خود را ملزم به رعایت اصل عدم اهانت به مقدسات مذهبی بدانند بستر تفرقه و اختلاف مذهبی در نطفه خفه می شود. افرادی که خودشان را دلسوز مذهب و مقدسات خود می دانند باید به این نکته مهم توجه کنند که این اهانت است که اهانت و تفرقه متقابل می آورد پس چه بهتر که برای حفظ حرمت ارزشهای مذهبی خود، به حفظ حرمت مقدسات سایر مذاهب پایبند باشیم. این قاعده تنها خاص شیعه و اهل سنت نیست بلکه طبق آموزه های نورانی قرآن و سنت پاک نبوی، اهانت به مقدسات هیچ کسی حتی اگر بت پرست هم باشد جایز نیست زیرا اهانت، کینه و اهانت متقابل به دنبال خواهد داشت. 

-شما در بیانات خود اشاره داشتید که تخطی از فتوای رهبری و اهانت به مقدسات اهل سنت خلاف شرع و قانون است، بر این مبنا رویکرد دستگاه قضایی در قبال برخی نشریات و سایتهای افراطی که اخیرا فضای وحدت در سیستان و بلوچستان را تحت الشعاع مطالب خود قرار داده اند چیست؟ 

-به نکته خوبی اشاره کردید. از منظر دستگاه قضایی، شاخصها و خط قرمزهای نظام روشن است و این مساله قابل مسامحه نیست. هر گروه و جریان فکری یا مذهبی که بخواهند وحدت حاصل از خون شهداء و ناشی از دستاوردهای بزرگ امام عظیم الشان امت و خلف صالح ایشان، رهبر معظم انقلاب را خدشه دار کنند مطمئن باشند که برخورد دستگاه قضایی با آنان جدی و قاطع خواهد بود. به عنوان دادستان و مدعی العموم به آن دسته از نشریات یا سایتهایی که در فضای رسانه ای عمله ی دشمن می شوند و حیات خود را با تزریق اختلاف و توهین و افترا ادامه می دهند اخطار می کنم که دستگاه قضایی اجازه نمی دهد توسعه استان و ارزشهای نظام اسلامی و انقلاب به دست این افراد به چالش کشیده شود و این آخرین اخطار برای خاطیان تلقی خواهد شد. 

-از فرصتی که در اختیارمان گذاشتید، ممنونیم.
https://taghribnews.com/vdcaumn0.49ney15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی