تاریخ انتشار۸ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : 61356
روحانی برجسته اهل سنت استان گلستان:

تطهیر از تفرق و اختلاف مهمترین رهاورد عید سعید فطر است

یکی از اساتید حوزه‌های علمیه اهل سنت اظهار داشت: رهبر مذهب حنفی فرموده است "عید فطر یکی از وسایل بزرگ تطهیر برای مسلمانان است". بدون شک، تطهیر از تفرق و اختلافات، یکی از کارکردهای مهم این عید بزرگ است.
تطهیر از تفرق و اختلاف مهمترین رهاورد عید سعید فطر است
آخوند عبدالجبار میرآبی، رئیس مجمع مشورتی طرح‌های فرهنگی و مذهبی اهل سنت استان گلستان در آستانه عید سعید فطر، در گفت‌وگو با خبرنگار تقریب، این عید را بزرگترین عید مسلمانان خواند و تأکید کرد: عید سعید فطر از آنجا که عید همه مسلمین جهان است و همه مسلمانان از شیعه و سنی اهمیت خاصی برای آن قائل‌اند، می‌تواند جایگاه بلندی در وحدت اسلامی و ایجاد انسجام میان مسلمین داشته باشد. 

وی با تأکید بر لزوم بهره‌برداری مسلمانان از ظرفیت‌های عید سعید فطر برای تحکیم برادری‌ها، گفت: در گذشته در بندرترکمن به دلیل آنکه هنوز امام جمعه شیعیان تعیین نشده بود، نماز عید فطر به صورت مشترک میان شیعیان و اهل سنت منطقه برگزار می‌شد؛ اما اخیرا با معرفی امام جمعه شیعیان، این فضا از میان رفته و هر یک از برادران شیعه و اهل سنت به صورت جداگانه نماز عید را برپا می‌کنند؛ حال آنکه می‌توان از ظرفیت نماز عید فطر در جهت نمایش وحدت اسلامی استفاده کرد. 

آخوند میرآبی با بیان اینکه "شیعیان و اهل سنت در نوع برپایی مراسم و نماز عید فطر با هم تفاوتی ندارند"، گفت: در صورت برنامه‌ریزی درست می‌توان نماز عید را در مناطقی که اهل سنت و شیعیان در کنار هم زندگی‌ می‌کنند به صورت مشترک برگزار کرد که الگوی بسیار خوبی برای جهان اسلام خواهد شد. 

وی در عین حال افزود: این کار مستلزم
آن است که بزرگان درباره آن به شور نشسته و آن را ساماندهی کنند ولی به هر صورت یک کار شدنی و دارای فواید بسیار است.
میرآبی با اشاره به جایگاه عید سعید فطر نزد اهل سنت گفت: رهبر مذهب حنفی فرموده است "عید فطر یکی از وسایل بزرگ تطهیر برای مسلمانان است". بدون شک، تطهیر از تفرق و اختلافات نیز می‌تواند یکی از کارکردهای مهم و مهمترین رهاورد این عید سعید و بزرگ باشد. 

این استاد حوزه‌های علمیه اهل سنت، همچنین به حدیثی بشارت‌آمیز از رسول اکرم(ص) اشاره کرد که می‌فرماید: «وقتي مردم به سوي نماز عيد بيرون مي‌روند، خداوند بر اين امر اطلاع دارد، و مي‌فرمايد "عِبَادِي لِي صُمْتُمْ وَ لِي صَلَّيْتُمْ عُودُوا مَغْفُوراً لَكُمْ"؛ بندگان من! براي من روزه گرفتيد و براي من نماز گذارديد، برگرديد [به خانه‌هايتان]؛ در حالي كه بخشيده شده‌ايد.» 

آخوند میرآبی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به مراسم و آیین‌های اهل سنت در روز عید سعید فطر اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین برنامه‌ها،‌ حضور در عیدگاه‌هاست. مردم در آنجا بعد از رؤیت هلال و بعد از شنیدن خطبه‌های خطیب، نماز عید را به جا می‌آورند. 

وی همچنین "به جا آوردن صله ارحام و زیارت اهل قبور" را از دیگر آیین‌های اهل سنت در روز عید فطر و بعد از برپایی نماز خواند. 

میرآبی اضافه کرد: برای دیدارهای عید فطر، پخت و پزهای مخصوص انجام می‌شود، مردم به دیدارها مریض‌ها می‌روند و در تمام عیدگاه‌ها، بعد از برپایی نماز عید، برای شفای بیماران دعا کرده و کمک‌های مردمی را برای رسیدگی به ایتام و فقرا جمع‌آوری می‌کنند. 

وی در پایان، یکی دیگر از مراسم مهم اهل سنت در روز عید فطر را پرداخت زکات فطریه پیش از برپایی نماز عید خواند.
https://taghribnews.com/vdcaieni.49n6m15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی