تاریخ انتشار۱۳ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : 96853
نصرالله در سالگرد ارتحال بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی:

امام خمینی منادی وحدت و همبستگی مسلمانان و مستضعفان بود/ ربایندگان شهروندان لبنانی مشخص کنند که دنبال جنگ هستند یا صلح

دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنانی ضمن تبیین ابعاد شخصیتی و اندیشه‌ای حضرت امام خمینی، به طرح دیدگاه‌های حزب الله درباره تحولات منطقه‌ای و همچنین موضوعات ربوده شدن شهروندان لبنانی در سوریهه پرداخت.
امام خمینی منادی وحدت و همبستگی مسلمانان و مستضعفان بود/ ربایندگان شهروندان لبنانی مشخص کنند که دنبال جنگ هستند یا صلح
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "سید حسن نصرالله" عصر دیروز (جمعه) در مراسمی که در آستانه بیست و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی در تالار "اونیسکو" بیروت برگزار شده بود، از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی کرد و در سخنان خود اظهار داشت: روزی خواهد آمد که اهمیت نقش ساختاری و اساسی امام خمینی(ره) در تمام تحولات بزرگی که در منطقه ما رخ داده است و در انقلاب‌های اخیر هر چند پس از چندین دهه شکل گرفت، آشکارتر خواهد شد.

امام خمینی تأکید داشت که "مسئله فلسطین" قابل سازش و به بازیچه گرفتن نیست
نصرالله ضمن اشاره به نقش تأثیرگذار امام خمینی در شکل‌گیری مقاومت علیه رژیم صهیونیستی گفت: نبرد و مبارزه هنوز پایان نیافته است، زیرا فلسطین همچنان تحت اشغال است و یک ملت به طور کامل آواره شده است و همچنان از آوارگی رنج می‌برد.

وی افزود: همچنان هزاران فلسطینی در زندان‌های اشغالگران هستند و صحنه پیکرهای شهدای فلسطینی که به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند بر وحشی بودن دشمنی که پیکرهای شهدا را هم تحویل نمی‌دهد، تأکید می‌کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) از همان آغاز مبارزات، اهتمام خاصی به مسئله فلسطین و قدس نشان می‌دادند و اعتقاد داشتند مسئله فلسطین و قدس، مسئله محوری، اعتقادی و راهبردی است که قابل سازش و به بازیچه گرفتن نیست.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره)، همواره منادی وحدت و همبستگی میان همه مسلمانان و مستضعفان بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد: چالش‌های جهانی هیچ تغییری در موضع امام خمینی(ره) ایجاد نکرد.

نصرالله تأکید کرد: این امام خمینی(ره) بود که با توکل بر خداوند، تمام خطرات و تهدیدها را برای پیروزی انقلاب به جان خرید و از هیچ تهدیدی نهراسید.

تشکیل حکومت اسلامی، مهمترین دستاورد امام خمینی بود
نصرالله موفقیت امام امت در تشکیل حکومت اسلامی و دولت‌سازی را یک اقدام بسیار مهم دانست و گفت: امام خمینی(ره) یک فقیه بزرگ و فیلسوفی عالی‌قدر و عارف و اندیشمند اسلامی مبتکر و نوگرا و دارای ویژگی‌های شخصیتی بزرگی بود.

وی تصریح کرد: روزی خواهد آمد که اهمیت نقش ساختاری و اساسی امام خمینی(ره) در تمام تحولات بزرگی که در منطقه ما رخ داده است و در انقلاب‌هایی که هر چند پس از چندین دهه شکل گرفت، نمایان خواهد شد.

نصرالله مهمترین دستاورد امام خمینی(ره) را تشکیل حکومت اسلامی دانست که با تمام چالش‌ها و تهدیدها به مقابله برخاست و الگوی پیشرفته‌ای مبتنی بر اسلام در حکومت‌داری ارائه کرد.

وی با اشاره به بیست و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) گفت: جمهوری اسلامی (ایران) با وجود رحلت یک شخصیت تاریخی استمرار یافته است، زیرا در مسیری درست حرکت کرد.

خطاب نصرالله به ربایندگان شهروندان لبنانی
نصرالله همچنین درخصوص تحولات کنونی منطقه گفت: چالش اصلاح چالش بزرگ در سوریه و بحرین و دیگر کشورهای عربی است.

وی درخصوص شهروندان ربوده شده لبنانی در سوریه گفت: از همان لحظه نخست، خانواده ربوده‌شدگان و همه را به خویشتن‌داری، آرامش و صبر دعوت کرده و تأکید کردیم که این ربوده‌شدگان شهروندان لبنانی هستند، به همین دلیل دولت لبنان مسئول آزادی و بازگرداندن آنهاست و ما همگی به دولت کمک می‌کنیم.

سید حسن نصرالله افزود: مسئولان لبنانی با جدیت در حال پیگیری این موضوع هستند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته مسائلی مطرح شد که سخن گفتن درباره آن به مصلحت ربوده‌شدگان نیست و می‌توان در آینده به آن پرداخت.

سید حسن نصرالله خطاب به ربایندگان گفت: گفتید که مشکلی با طایفه (شیعه) ندارید، باید این موضوع را ثابت کنید. این زائران باید نزد خانواده‌هایشان بازگردند، اگر با من مشکل دارید روش‌ها و راه‌هایی برای تعامل وجود دارد. اگر خواستار (راه‌های) مسالمت‌آمیز هستید، به صورت مسالمت‌آمیز تعامل می‌کنیم و اگر به دنبال جنگ هستید با جنگ پاسخ می‌دهیم. اگر خواستار تعامل با حزب‌الله یا حزب‌الله و جنبش امل و یا به همراه هر گروه سیاسی دیگر هستید. چرا انسان‌های بی‌گناه را می‌ربایید؛ این ظلمی است که باید پایان یابد.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: موضع ما درباره سوریه آن است که وحدت این کشور حفظ شود، ما هم مانند سوری‌ها دلسوز این کشور هستیم، ولی دیدگاه ما با دیگران متفاوت است.

امنیت و صلح، اولویت اصلی مردم لبنان است
دبیرکل حزب‌الله لبنان درخصوص اوضاع داخلی این کشور گفت: همانطور که ملت‌های عربی و سوری ها با چالش اصلاح روبه‌رو هستند، ما در لبنان نیز در مقابل این چالش قرار داریم.

سید حسن نصرالله، امنیت و صلح داخلی را از اولویت‌های مردم لبنان دانست و گفت: احساس ناامنی مردم لبنان درنتیجه تحولات منطقه، حوادث سوریه و سستی مؤسسه‌های دولتی در تعامل با مسائل امنیتی، و تحریک‌های طایفه‌ای، قومیتی و مذهبی است.

پیشنهاد ایجاد کنفرانس مؤسسان و شکل‌گیری گفت‌وگوهای ملی
وی افزود: برای ایجاد امنیت و صلح در لبنان، باید بحران‌های این کشور حل شود، این امر مستلزم وجود یک دولت با نهادهای قوی است. ما به این مسئله ایمان داریم و در جلسات داخلی اعضای خود را درباره این مسأله آگاه می‌کنیم. ما باید به این آگاهی برسیم که لبنان تحمل تجزیه و تقسیم‌بندی‌های فدرالی را ندارد و مردم این کشور خواستار یک دولت فعال هستند.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه برای ورود به گفت‌وگوها، باید دلایل و عوامل اختلافات برطرف شود، گفت: در اینجا پیشنهاد گفت‌وگو پای میز مذاکره را مطرح می‌کنم تا مذاکره‌ای جدی برای حل مشکلات و ایجاد دولتی واقعی انجام شود. به امید خدا کسی آن را تحریم نمی‌کند.

سید حسن نصرالله با دعوت از رئیس‌جمهور لبنان برای برگزاری گفت‌وگوی ملی و یا ایجاد "کنفرانس مؤسسان"، خاطرنشان کرد: چرا نباید کنفرانس مؤسسان ایجاد شود تا ما بتوانیم اعضای کنفرانس مؤسسان را بر اساس درصد آرا انتخاب کنیم و نه مسائل طایفه‌ای، و آنها در مهلتی شش ماهه یا یک ساله همه گزینه‌ها را بررسی کنند.

وی ادامه داد: کسانی که درخصوص دولت بحث می‌کنند، از توافقنامه "طائف" و اجرای آن و برگزاری نشست‌های جدید یا لغو طایفه‌گری سیاسی یا سکولاریسم کامل سخن می‌گویند. اگر کنفرانس منتخب یا تعیین شده مؤسسان وجود داشته باشد، می‌توان درباره چگونگی ایجاد دولت گفت‌وگو کرد.
https://taghribnews.com/vdcaeano.49nim15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی