تاریخ انتشار۱۲ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : 96781

افزایش تظاهرات در کانادا

هم زمان با بن بست گفت‌وگوها میان مقام‌های ایالت کبک و دانشجویان معترض به افزایش شهریه‌ها، موجی گسترده‌ای از اعتراضات این ایالت را فراگرفته است.
افزایش تظاهرات در کانادا
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، مذاکرات چهار روزه درباره افزایش شهریه روز پنجشنبه پس آن به بن بست رسید که ژان شارس نخست وزیر ایالت کبک از روند مذاکرات خارج شد و از تغییر برنامه برای افزایش شهریه خودداری کرد.

این مذاکرات آخرین شانس دولت محلی ایالت کبک برای پایان دادن به اعتراضات گسترده‌ای که حدود چهار ماه است سراسر کشور را فراگرفته، محسوب می‌شد.

دانشجویان معترض لغو برنامه افزایش شهریه را خواهانند، در حالی که دولت محلی کبک نه فقط با این درخواست مخالفت کرده بلکه در تلاش برای مهار اعتراضات دانشجویی در این ایالت، قانونی را علیه اعتراضات تصویب کرده است.

رهبران اتحادیه‌های دانشجویی براین باورند دولت محلی برای پایان دادن به این مناقشه، هیچ قصدی برای مصالحه با دانشجویان ندارد.

دانشجویان همچنین معتقدند میشل کورشن وزیر آموزش ایالت کبک از دانشجویان به عنوان مهره‌هایی در یک بازی سیاسی استفاده کرده است.

گابریل نادئو دوبوآ سخنگوی گروه دانشجویی CLASSE گفت:" وزیر آموزش می‌گوید بنا به دلایل سیاسی نمی‌تواند با لغو برنامه افزایش شهریه موافقت کند."

مارتین دسجاردینس، رئیس فدراسیون دانشجویی کبک نیز می‌گوید، دولت از دانشجویان برای دست‌یابی به اهداف سیاسی استفاده می‌کند.

این فعال دانشجویی افزود، مقام‌های ایالتی صرفا به طور نمایشی و در حرکتی سیاسی با دانشجویان وارد گفت و گو شدند اما هدف واقعی آن‌ها مذاکره نبوده است.

گروه‌های دانشجویی همچنین از دانشجویان خواسته‌اند برای ابراز مخالفت خود با برنامه‌های دولت روز شنبه در خیابان‌های مونترال تظاهرات کنند.

از زمان شروع اعتراضات دانشجویی در دانشکده و دانشگاه‌های ایالت کبک، بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

این درحالی است که اعتراضات علیه افزایش شهریه سراسر کانادا را فراگرفته است.

هزاران نفر نیز روز چهارشنبه با برپایی تظاهرات در تورنتو با معترضان در کبک اعلان همبستگی کردند.

درهمین حال عفو بین الملل از مقامهای دولتی کبک خواسته است قانون اضطراری را که در آن جرایم سنگینی برای معترضان و فدراسیون های آنها در نظر گرفته شده، لغو کند.

دو گزارش‌گر ویژه سازمان ملل نیز روز چهارشنبه با ابراز نگرانی شدید، از دولت ایالتی کبک و دولت کانادا خواستند به حق آزادی برای برگزاری اجتماعات مسالمت آمیز، آزادی بیان و انجمن دانشجویان که با تصویب دو مصوبه جدید نقض شده، احترام بگذارد.
https://taghribnews.com/vdca60no.49nia15kk4.html
مرجع : پرس تی وی
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی