تاریخ انتشار۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۴۱
کد مطلب : 178773
آیت الله اراکی در گفت و گو با شبکه خبر:

فرهنگ همزیستی و اخوت در جامعه اسلامی عمومی شود/اختلافات فتنه انگیز مذهبی فقط به نفع دشمن است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: امروز کسانی که اهل تفکرند و همچنین کسانی که دغدغه اجتماعی و مصالح مردم دارند به این باور رسیده اند که فتنه مذهبی و اختلافات فتنه انگیز مذهبی فقط به نفع دشمن است.
فرهنگ همزیستی و اخوت در جامعه اسلامی عمومی شود/اختلافات فتنه انگیز مذهبی فقط به نفع دشمن است
به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر روز چهارشنبه در گفت و گو با شبکه خبر پیرامون ارزیابی روز اول بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت: در این دوره از کنفرانس وحدت اسلامی تفاوت های بسیاری را شاهد بودیم از لحاظ تعداد حضور مهمانان و همچنین از لحاظ حضور شخصیت های برجسته جهان اسلام شاهد رشد بی سابقه ای بودیم.

وی افزود: جلسه افتتاحیه جلسه بسیار پرباری بود و مطالب بسیار ارزنده ای در آن مطرح شد ابتدا دکتر روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران بیانات ارزنده ای را مطرح کرد و بعد از ایشان نیز شخصیت های نتعددی از کشور های اسلامی سخنرانی کردند و پیشنهاداتی را مطرح نمودند در جلسات کمیسیون های تخصصی که بعد از ظهر روز چهارشنبه برگزار شد پیشنهادات عملی و کارآمدی ارائه شد امیدواریم سازکار اجرایی شدن این پیشنهادات را عملی کنیم.

آیت الله اراکی در ادامه این گفتگوی زنده تلویزیونی پیرامون راهکار های عملی شدن پیشننهادات ارائه شده گفت: برخی از پیشنهادات تشکیل مجامع تقریبی در همه کشور های اسلامی بود برخی پپیشنهاد ها مربوط به کمیته مساعی حمیده و ضرورت تشکیل کمیسیون های محلی صلح بود.

وی افزود: این کمیته های محلی در کشور هایی که دچار بحران هستند ایجاد می شود و برای حل بحران و تخفیف بحران اقداماتی را صورت می دهد این کمیته ها با طرف های درگیر در کشور های بحران زده نظیر سوریه، عراق، بحرین و یمن وارد گفتگو می شود.

آیت الله اراکی ادامه داد: همچنین پیشنهاداتی پیرامون پاسخ دهی به شبهاتی که اصل مسئله تقریب را زیر سوال می برد ارائه شد و برخی از پیشنهادها نیز پیرامون ارتباط با سیاستمداران و علمای کشور های اسلامی ارائه شد.

وی اظهار داشت: عملیاتی کردن این پیشنهادات نیاز به برنامه ریزی و نیروی انسانی کارآمد دارد برخی از شرکت کنندگان در کنفرانس اعلام آمادگی کردند که این پروژه ها را عملیاتی کنند و انشاء الله این کار نتیجه خوبی خواهد داشت.

آیت الله اراکی گفت: یکی از پیشنهاداتی که قبلا مطرح شده تأسیس مرکز گفتگوی بین مذاهب بود که این کار الان شروع شده است همچنین تشکیل کمیته مساعی حمیده از جمله پیشنهاداتی بود که سال های قبل ارائه شد و اامسال به مرحله اجرایی رسید که امیدواریم در چهارچوب کمیته مساعی حمیده بتوانیم در سوریه و عراق کارهای مؤثری را انجام دهیم.

وی افزود: یکی از پیشنهاداتی که در کنفرانس وحدت سال جاری مطرح شد تشکیل کمیته حقوقی برای پیگیری کسانی که به شکلی آتش جنگ و تفرقه را شعله ور می کنند، است زیرا اقدامات این افراد در سطح بین الملل قابل پیگیری است کسانی که پول می دهند تا افراد کشته شوند، کسانی که اسلحه می دهند تا مردم بی گناه کشته شوند و کسانی که با صحبتشان مردم را تشویق می کنند که دیگران را بکشند اینها جرائمی است که قابل پیگیری است بنابراین ما مقدمات تشکیل این کمیته را فراهم کرده ایم که این کمیته به شکلی بتواند با مراکز حقوقی بین المللی ارتباط برقرار کند.

وی ضمن ابراز امیدواری برای عملیاتی کردن کار تقریب اظهار داشت: عملیاتی کردن کار تقریب این است که تقریب را از نخبگان خاص بیرون بیاوریم یعنی اینکه کار تقریب محدود به نخبگان نباشد بلکه باید همه مردم در تقریب مشارکت داشته باشند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: آنچه ما امروز نیاز داریم این است که فرهنگ همزیستی و برادری و اخوت در جامعه اسلامی عمومی شود. ما اگر نتوانیم همدیگر را تحمل کنیم و اختلافات میان یکدیگر را به شکلی حل نماییم موفق نخواهیم شد.

وی افزود: این اختلافات موجود باید در حد مباحثات باقی بماند تا تبدیل به جنگ ، ستیز ، دشمنی و تفرقه نشود این از وظایف ماست هم شرع ما را به چنین رفتاری دستور داده که با هم یکی باشیم و هم عقل حکم می کند که جامعه ای که دچار جنگ، ستیز و خونریزی شد این جامعه پیشرفت نخواهد کرد و اگر این روند ادامه پیدا کند جامعه منقرض می شود لذا هم بر اساس حکم عقل و هم بر اساس حکم شرع باید امروز کار تقریب را گسترش دهیم و همه اقشار جامعه نیز باید به شکلی وارد این مسئله شوند.

آیت الله اراکی پیرامون وجود اجماع در بین همه مذاهب اسلامی درباره مسئله وحدت گفت: امروز برای کسانی که اندیشه دارند و اهل تفکرند همچنین دغدغه اجتماعی و مصالح مردم دارند به این باور رسیده اند که فتنه مذهبی و اختلافات فتنه انگیز مذهبی فقط به نفع دشمن است و نتیجه ای جز هدر دادن توان اقتصادی، فکری و انرژی ملت مسلمان ندارد.

وی تأکید کرد: مهمترین وظیفه نخبگان جهان اسلام این است که مردم را با هم یکی کنند امروز حتی خیلی از سران کشورهای اسلامی نیز به ضرورت وحدت تأکید دارند.
https://taghribnews.com/vdca0an6e49n001.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی