خبرگزاری تقریب 4 بهمن 1389 ساعت 21:00 http://www.taghribnews.com/fa/interview/37873/زیارت-قبور-انبیاء-اولیاء -------------------------------------------------- عنوان : زیارت قبور انبیاء و اولیاء -------------------------------------------------- طبق روایات معتبر، اهل قبور مخصوصا انبیاء و اولیاء دارای درک هستند و مسایل را می فهمند، لذا می شود از ارواح مطهرشان با زیارت كردن آنها از آنان استمداد جست، و این استمداد هیچ گونه ارتباطی به شرک ندارد که بعضی افراد ناآگاه درباره این مسئله بیان می كنند. متن : " ماموستا ملا احمد فخری" امام جمعه اهل سنت شهرستان جوانرود استان کرمانشاه در پاسخ به این سؤال خبرنگار خبرگزاری تقریب (تنا) كه عده معدودی از مسلمانان، زیارت قبور انبیاء و اولیاءرا حرام و شرک میدانند و حتی این شرک را عظیم تر از پرستش بت های لات و عزا می دانند، گفت: باید عرض کنم که طبق روایات معتبر، اهل قبور مخصوصا انبیاء و اولیاء دارای درک هستند و مسایل را می فهمند، لذا می شود از ارواح مطهرشان با زیارت كردن آنها از آنان استمداد جست، و این استمداد هیچ گونه ارتباطی به شرک ندارد که بعضی افراد ناآگاه درباره این مسئله بیان می كنند. وی ادامه داد: روایاتی در کتاب های معتبر است که در زمان پیامبرگرامی اسلام (ص) قبری را می کندند، به عظم و استخوان انسان مرده ای برخوردند كه در واقع قبر کهنه ای آنجا بوده وآن شخصی که قبر را می کند می خواست استخوان را بشکند كه پیامبر (ص) وی را منع کرده و می فرمایند: کسر عظم المیت ککسره حیاً". یعنی شکستن استخوان مرده ای مانند شکستن استخوان فرد زنده است و انسان مرده همانند انسان زنده قابل احترام است و مسائل را درک می کند. آنان که مرده اند روحا زنده اند و علاقه به جسم خود دارند. ملا احمد فخری به حدیث دیگری اشاره می كند و می گوید؛ " أذی المؤمن فی موته کأذاه فی حیاتهِ" اذیت و آزار فرد مومن مرده، مانند آذیت او در هنگام حیاتش است. و یا "یَحرم اهانتِ المیتُ فانهُ یَشعرو یتالّم" اهانت به میت حرام است چون او درک دارد و می فهمد. امام جمعه شهرستان جوانرود با اشاره به این مطلب كه این احادیثی كه بيان كردم و احادیث معتبر فراوانی كه وجود دارد، دلایلی است برای آن دسته از افرادی كه می گویند کسی که مرد دیگر مرده است و چیزی نمی فهمد و خطاب قرار دادن شخص مرده بی فایده است گفت: با توجه به این دلایل و احادیث معتبر، مردگان درک دارند و تمام احساناتی که ما برای آنها انجام می دهیم را متوجه می شوند و مانند یک فرد زنده هستند که فقط زبان ندارند یا اینکه ما زبان آنها را نداریم. مثلا زمانی که جبرئیل امین به خدمت پیامبر گرامی اسلام می آمد و وحی را به ایشان ابلاغ می فرمود، پیامبر (ص) تمام سخنان وی را با گوش خود می شنیدند و این در حالی بود كه افرادی که اطراف ایشان حضور داشتند نه جبرئیل را می دیدند و نه سخنانی را که به پیامبر گرامی می فرمود می شنیدند و در واقع آن توانایی شنیدنی که مال آن دنیاست را فقط پیامبر داشتند و ما نمی توانیم انکار صدا و حرف آنها بشویم، به خاطر اینکه ما قدرت شنیدن آنها را نداریم. ملا احمد فخری مسئله میت را هم همینگونه بیان كرد و گفت؛ ما وسایل ارتباط با دیگرانی که پیش ما نیستند را با بهره گیری از امکانات و پیشرفت های تکنولوژی داریم ولی مردگان در دنیا دیگر هستند و ما لوازم ارتباط با آنها را نداریم. فلذا به همین دلیل است، وقتی که ما فردی را دفن می کنیم به او تلقین می کنیم. وی بیان داشت: بعضی ها می گویند فردی که مرده است مرده و دیگر ارتباط ما با او قطع شده است، این حرف ها عقاید افراد کمونیست است. آنها برای دنیا خالقی قائل نیستند. ولی عقیده اسلام اینگونه نیست. خبرپیامبر گرامی اسلام (ص) احادیث، قرآن، کتب بزرگان دین درباره این مسئله، نشان از وجود آخرت و زنده بودن مردگان دارد. این امام جمعه اهل سنت ضمن بیان این مطلب كه آنها مامورانی از طرف دشمنان اسلام هستندكه آگاهانه یا ناآگاه حرف های آنان را با زبان اسلام بیان می کنند گفت: این زبان و بیان دشمنان اسلام است. این گروه ها هدفشان تشویش کردن قلب مسلمانان و ضعیف کردن اراده آنان است. این افراد یقین داشته باشند که مسلمانان جهان نمی گذارند دشمنان اسلام به هدفشان برسند. وی در پاسخ به این سوال كه فرقه وهابیت مسئله نذر و نیاز و عبادت در کنار قبور انبیاء و بندگان صالح خداوند را دستاویزی برای حمله به مسلمانان قرار می دهند، دیدگاه اهل سنت را این گونه عنوان كرد: متاسفانه افکار و رفتار فرقه وهابیت در این عصر شباهت بسیار زیادی به افکار و اعمال خوارج صدراسلام دارد، می شود گفت که اینها خوارج عصرما هستند. خوارج صدر اسلام آنهایی که تبعه حضرت علی (ع) بودند و در رکاب آن حضرت با دشمن می جنگیدند به خاطر مكر و حیله ای که نظام اموی در جنگ صفین به كار برد از همراهی خليفه راشد منصرف شدند و اسلحه خود را زمین گذاشتند و ادعای ترك مخاصمه كردند و حتی حضرت علی (ع) را از جنگ با آنان باز داشتند و بعدا این افراد فهمیدند که دشمن آنان را فریب داده، از این اقدامشان پشیمان شدند و گفتند كه ما كافر شدیم. وی اظهار داشت: البته آنان این کج فهمی ها، جهالت و حماقت خود را ادامه دادند و کارشان به جای رسیده بود که حتی از نماز و احادیثی كه حضرت علی (ع) نقل می كرد ایراد می گرفتند و به ایشان می گفتند كه شما آیات را اشتباه معنی می كنید. تا اینکه همین افرد جمع شدند و بر علیه خلیفه مسلمین وارد جنگ شدند، در این جنگ تعداد آنها ۱۲ هزارنفر بود که با موعظه حضرت امیر قبل از جنگ ۸ هزارنفرشان آگاه شده و از جنگ منصرف شدند و ۴ هزار نفرشان با حضرت جنگ كردند كه سپاه حضرت علی (ع) هم ۴ هزار نفر بودند. حضرت علی (ع) به آنان مژده داد كه بیش از ۱۰نفر از آنان شهید نخواهد شد و از خوارج هم بیش از ۱۰ نفر زنده نخواهد ماند. ماموستا ملا احمد فخری با اشاره به این موضوع كه در كتب فقی و احادیث اهل سنت بخصوص پیروان امام شافعی، جهاد با خوارج، جهاد عینی است اظهار داشت: یعنی همه اقشار جامعه باید با آنان جنگ كنند هرچند که آنان مسلمان هستند ولی مسلمان متردد، گمراه و مضر برای اسلام هستند و جهاد عینی با چنین افرادی هم به همین علت است كه آنان به واسطه اینكه نام اسلام را یدك می كشند، ضررشان برای اسلام بیشتر از کفار است. و این مطالبی كه عرض كردم عقاید و نظرات اهل سنت بخصوص مذهب امام شافعی بود درباره این قوم. امام جمعه شهرستان جوانرود ضمن اظهار تاسف كه فرقه وهابیت از ابتدای پیدایش با دسیسه و حمایت استعمار انگلیس شکل و قوت گرفت هدف این فرقه را ایجاد تفرقه بین جوامع اسلامی و مسلمانان دانست و گفت: این فرقه هم اکنون هم با هدایت استعمارگران آمریکایی فعالیت می کنند. ملا احمد فخری در پایان ضمن تشكر از فعالیت های فرهنگی خبرگزاری تقریب ودست اندرکاران این خبرگزاری اظهار داشت: توفیقات شما را که در جهت ایجاد فضای وحدت اسلامی و اخوت بین مسلمانان و تقریب مین مذاهب اسلامی می کوشد از خداوند متعال خواستارم.