خبرگزاری تقریب 28 آذر 1399 ساعت 11:36 http://www.taghribnews.com/fa/report/486272/تاکید-مولوی-اسحاق-مدنی-آیت-الله-مبلغی-لزوم-وحدت-تقریب-بین-شیعه-سنی -------------------------------------------------- عنوان : تاکید مولوی اسحاق مدنی و آیت الله مبلغی بر لزوم وحدت و تقریب بین شیعه و سنی -------------------------------------------------- مولوی اسحاق مدنی و آیت‌الله احمد مبلغی در نشست «راهکارهای تقویت ارتباطات حوزه‌های علمیه شیعه و اهل سنت» بر لزوم وحدت و تقریب بین اهل تسنن و شیعه تأکید کردند.   متن : به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب به نقل از ایکنا، نشست مجازی راه کارهای تقویت ارتباطات حوزه های علمیه شیعه و اهل سنت شامگاه ۲۷ آذرماه با حضور آیت الله مبلغی، استاد خارج فقه حوزه علمیه؛ مولوی محمداسحاق مدنی، نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و عثمان یوسفی، رئیس واحد سنندج دانشگاه مذاهب اسلامی، برگزار شد. آیت الله احمد مبلغی در این نشست با تأکید بر اصلاح نگاه های مجتهدان شیعه و سنی به فقه یکدیگر گفت: برخی نگاه ها به گونه ای است که گویا فقه شیعه فقهی مستقل از فقه اسلام است، در حالی که باید فقه اسلامی را فقه واحد بدانیم؛ در قرون اولیه اسلام به هیچ وجه دو فقه نداشتیم، چون امت واحد بود و همه یک شریعت داشتند و فقه هم واحد بود. فقه واحد به معنای نبود اختلاف نیست استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه داشتن فقه واحد به معنای عدم اختلافات اجتهادی و مدرسه ای نیست، تصریح کرد: در قرون گذشته اسلامی که فقه واحد اسلامی وجود داشت، اختلافات علمی مدرسه ای هم بود، البته نه اینکه چند دانش داریم که هر کدام را به فرقه ای نسبت دهیم؛ زیرا اگر پیش فرض ما جدانگاری علوم اسلامی باشد، شیعه و سنی از هم جدا شده و خواسته ناخواسته سوءظن ها و تعصبات و افراطی گری ها شکل می گیرد. رئیس اسبق دانشگاه مذاهب اسلامی اضافه کرد: باید نگاه و بررسی های تطبیقی در فقه شیعه و اهل سنت داشته باشیم و همین که فقه مقارن را عالمان طرفین قبول کنند معنای آن این است که آنچه نزد دیگری است آن هم فقه است؛ باید فعالیت های علمی تطبیقی را رواج بدهیم تا هم افزایی ایجاد شود و ارزش های بیشتری در سایه فقه مقارن خلق شود. وی تاکید کرد: به جای پررنگ کردن شاخه ها به سمت پررنگ کردن اصول و ریشه ها برویم تا اختلافات کاهش یابد. باید رابطه شیعه و سنی متقابل و محترمانه باشد و هیچ کس به یکدیگر فخر نفروشد؛ باید رفتار برادرانه با هم داشته باشیم. از منظر قرآن، برادر کسی است که نسبت به برادرش حالت علی السویه دارد نه اینکه خود را برتر از دیگری بداند؛ وقتی اسلام همه را برادر می داند دلیلی ندارد کسی خودش را بر دیگری برتر بداند. تا چه زمانی می خواهیم اصول اولیه اسلام و قرآن یعنی اخوت بودن را مورد بی اعتنایی قرار دهیم؛ باید بر مبنای قرآن کریم فضای وحدت میان امت اسلامی را تحکیم کنیم. مبلغی همچنین ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست تاکید کرد: بنده همواره در چهره آقای مولوی و عثمان یوسف آرامش می بینیم و به ما هم آرامش می دهند و همان طور که عرض شد برادر از حیث برادری از برادرش بالاتر نیست و همه علی السویه هستند و ما مصداق آن را در این دو بزرگوار می بینیم. در ادامه مولوی اسحاق مدنی، در سخنانی با بیان اینکه قرآن با صراحت مسلمین را برادر و اخوه نامیده است، افزود: معتقدم اختلافاتی که در فقه شیعه با اهل سنت وجود دارد بیشتر از اختلافات میان مذاهب اربعه اهل تسنن نیست؛ اگر شیعه در یک مسئله با مالکی و حنفی مشکل دارد، در همان مسئله با شافعی وحدت نظر دارد؛ کمتر مسئله ای مخصوص اهل تسنن داریم که در شیعه نیست وگرنه اکثر مسائل فقهی شیعه با برخی مذاهب اهل تسنن اشتراک دارد، لذا ما از نظر فقهی مشکلی نداریم. وی با بیان اینکه در عین حال اختلافاتی داریم که بسیار سنگین است و باعث شده تا امت اسلامی به این روز کشانده شود، اظهار کرد: تأکید دارم که وقت و زمان این مسائل و اختلافات گذشته است؛ باید این مسائل را به رخ یکدیگر نکشیم و در مجالس یکدیگر مطرح نکرده و سبب اختلاف نشویم. البته نه اینکه دست از اعتقاد خود بکشیم؛ زیرا تا زمانی که انسان به چیزی اعتقاد دارد و برای آن برهان و دلیل می آورد، نباید از او بخواهیم آن را کنار بگذارد، ولی اگر صلح و وحدت می خواهیم نباید به مسائلی بپردازیم که نفعی برای شیعه و سنی ندارد. فقه شیعه و سنی اختلاف چندانی ندارند مولوی اسحاق مدنی اظهار کرد: واقعاً شیعه و سنی در فقه مشکلی ندارند و اختلافاتشان اندک است؛ در عین حال باز هم وحدت نداریم؛ البته در ایران شاید مشکل خاصی میان اهل تسنن و شیعه نیست، ولی در جهان اسلام این طور نیست و نمی توانیم به جایی برسیم که حداکثر جهان اسلام بر سر برخی مسائل اتفاق نظر داشته باشند. اولین مشکل این است که نسبت به یکدیگر حسن ظن نداریم و هر حرفی از طرف مقابل شنیدیم با شک و تردید به آن می نگریم. در صورتی که دستور قرآن این است که مسلمانان باید به هم حسن ظن داشته باشند؛ مشکل دیگر بین ما هم این است که اعتماد میان مذاهب اسلامی سلب شده است. رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: زمانی فرق اهل تسنن اختلافاتی را که امروز بین شیعه و سنی است، داشتند و هر کدام مساجد یکدیگر را تخریب و به یکدیگر اهانت می کردند؛ در مکه چهار محراب بود و هر فرقه ای با امام خودشان جداگانه نماز جماعت می خواند و حاضر نبودند پشت سر هم نماز بخوانند، ولی اختلافات را کاهش دادند و کنار گذاشتند و در محیط های علمی هم فقه هر فرقه با برهان و استدلال بحث می شود، ولی کدورت و اختلافی هم رخ نمی دهد. مفتیان سنی و مراجع تقلید شیعه وحدت را تحقق ببخشند وی تاکید کرد: این راه را می توانیم بین اهل شیعه و اهل تسنن هم طی کنیم؛ بهترین راهی که امروز می توانیم برویم و دنبال کنیم این است که باید علمای برجسته دومذهب یعنی مفتیان درجه اول اهل تسنن و مراجع تقلید شیعه از روی اخلاص با یکدیگر به وحدت برسند. اگر موانع وحدت، شرع، قانون و فقه است، باید اجتهاد کرده و نظر بدهند و مشکل را حل کنند. امروز مانند گذشته نیست که اگر مسلمین با کفار کاری نداشته باشند، آنها هم با ما کاری نداشته باشند. آنها اسلام را اژدهای خفته می دانند که نباید بیدار شود لذا ما را رها نمی کنند و هر روز چه از طریق کاریکاتور کشیدن و اهانت به مقدسات اسلامی و چه با راه انداختن جنگ های مذهبی اختلاف افکنی می کنند. مولوی اسحاق تأکید کرد: امروز روز وحدت است؛ مسیحی با مسیحی و با یهودی که تفاوت های زیاد دارند کنار آمده اند؛ در اصول اسلام اختلاف نداریم، چرا نباید به وحدت برسیم؛ امروز کفار همگی علیه ایران بسیج شده و ما را تحریم کرده و تهدید به استفاده از زور می کنند و ما را رها نمی کنند. امروز جهان اسلام حقیقتاً به اجتهاد در سطح بالا و کسانی که مورد اعتماد مردم هستند، لازم دارد. شاید ایجاد وحدت شیعه و سنی مشکل باشد، ولی امکانات فضای مجازی زیاد است و می توانیم به راحتی عقاید یکدیگر را بیان و به وحدت نظر برسیم. انتهای پیام/