خبرگزاری تقریب 26 فروردين 1400 ساعت 7:52 http://www.taghribnews.com/fa/note/500039/بررسی-معیار-آغاز-ماه-قمری-فقه-شافعی -------------------------------------------------- عنوان : بررسی معیار آغاز ماه قمری در فقه شافعی -------------------------------------------------- ماموستا لقمان محمدی، امام جمعه اهل سنت شهرستان بیجار در یادداشتی، معیار دینی اعلام و ابتداء ماه قمری علی الخصوص رمضان المبارک از منظر فقه امام شافعی (رحمه الله) را بیان داشته است. متن : به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، ماموستا لقمان محمدی، امام جمعه اهل سنت شهرستان بیجار در یادداشتی با عنوانماه رمضان و وحدتنوشت: در قرآن کریم آمده است: فمن شهد منکم الشهر فلیصمه (۱۸۵بقره) هرگاه برایتان آغاز ماه (رمضان) ثابت شد پس روزه بگیرید. در آیات و احادیث تفسیر نحوه ثابت شدن ماه چنین بیان شده است: خداوند می فرماید: یسئلونک عن الاهله ؛ قل هی مواقیت للناس و الحج(۱۸۹بقره) ای پیامبر اگر در مورد هلال ماه از تو پرسیدند ؛ به آنان بگو که هلال برای تعیین وقت ها و ابتداء و انتهاء ماهها و اعلام حج است. این آیه هلال را معیار تعیین زمان ماهها قرار می دهد. در حدیث آمده است: رسول الله صلوات الله علیه و علی آله وسلم فرمود: لاتصوموا حتی تروا الهلال و لا تفطروا حتی تروه(۱۹۰۶ بخاری-۱۰۸۱مسلم) روزه نگیرید و افطار نکنید تا زمانی که هلال را رؤیت می کنید. و در حدیث مشهور : صوموا لرؤیته و افطروا لرؤیته. زمانی رؤیت ماه انجام دادید و برایتان قطعی شد روزه بگیرید و افطار کند. در حدیث اول دیدن هلال معیار قطعی ابتدای ماه بیان شد. در حدیث دوم رؤیت به معنای دیدن با چشم بشری ملاک است که جمله یک مفعولی است و نظر آنان که رؤیت را به معنای علم و خبر معنی می کنند باطل است زیرا زمانی که رأیت با همزه یا جمله دو مفعولی بود چنین است. نکته قابل توجه دیگر این است هلال زمانی تشکیل می شود که با مرکزیت زمین بین ماه و خورشید ارتفاع ماه زاویه ای ۷ درجه ای قرار گرفت که به آن حد دانژون گفته می شود. بعد از تولد ماه بستگی به وضعیت حرکات مداری زمین و خورشید و وضع ماه بین حدود ۱۲ تا ۱۷ ساعت طول می کشد که ماه قابل رؤیت باشد ؛ پس ملاک ثبوت ماه قمری به فتوای جمهور (بیش از نود درصد) علماء هیچ وقت مقارنه ماه نیست بلکه دیدن با چشم بشری می باشد. اثبات و اعلام آغاز ماه رمضان المبارک و عید فطر توسط حاکم شرعصورت می گیرد؛ در کتاب معتبر الفقه علی المذاهب الاربعهدر جلد ۱ صفحه ۵۵۱ آمده است: یشترط فی تحقیق الهلال و وجوب الصوم بمقتضاه ان یحکم به الحاکم فمتی حکم به وجب الصوم علی الناس. شرط تحقق ثابت شدن ماه و واجب شدن روزه (یا فطر)برمردم وابسته به حکم و اعلام عمومی حاکم است که اگر حاکم به اعلام آن حکم کرد بر مردم روزه (یا فطر) واجب می شود. در مجموعه رسائل ابن عابدین در صفحه ۲۱۱ آمده است: ان الشهر انما تثبت بعد حکم الحاکم. (ابتدای) ماه قطعاً با حکم حاکم ثابت می شود. پس از آنچه گذشت بر همه مسلمانان اهل سنت فقه شافعی (ره) واجب است در اعلام رمضان و عید فطر از امام و حاکم اسلامی جمهوری اسلامی ایران تبعیت کنند. دفتر امام جمعه اهل سنت شهرستان بیجار از همه عزیزان مؤمن و جماعت ایمانی این شهرستان و استان کردستان دعوت به عمل می آورد با تبعیت از حکم رهبری در اعلام آغاز رمضان و عید فطر موجبات وحدت و انسجام و همدلی را فراهم آوریم. ✳️ واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا - همه ما مسلمانان به ریسمان الهی چنگ بزنیم و از تفرقه و چند دستگی بپرهیزیم. انتهای پیام/