خبرگزاری تقریب 25 آذر 1399 ساعت 10:35 http://www.taghribnews.com/fa/news/485891/انتشار-مقاله-هفتاد-سال-روابط-باشکوه-پ-رافتخار-اندونزی -------------------------------------------------- به قلم رایزن فرهنگی کشورمان؛ عنوان : انتشار مقاله «هفتاد سال روابط باشکوه و پُرافتخار» در اندونزی -------------------------------------------------- پایگاه اطلاع‌رسانی رعیت مِردِکا اندونزی، مقاله «هفتاد سال روابط باشکوه و پُرافتخار» را به قلم مهرداد رخشنده، رایزن فرهنگی کشورمان منتشر کرد. متن : به گزارش حوزه خبرنگاران افتخاری خبرگزاری تقریب، به مناسبت هفتادمین سال برقراری روابط رسمی میان دو کشور ایران و اندونزی، مهرداد رخشنده، رایزن فرهنگی کشورمان در جاکارتا مقاله ای با عنوان هفتاد سال روابط باشکوه و پُرافتخار به رشته تحریر درآورد. این مقاله پس از ترجمه در اختیار سایت های خبری قرار گرفت که (23 آذرماه) در پایگاه اطلاع رسانی رعیت مِردِکا اندونزی از سایت های مهم این کشور، منتشر شد. رایزن فرهنگی کشورمان در جاکارتا در این مقاله آورده است: تاریخ دوره اسلامی اندونزی و دیگر نواحی مجمع الجزایر ملایو به ما یادآور می شود که مبلغین و بازرگانان ایرانی به ویژه پس از شکل گیری دولت های اسلامی در این منطقه تردد بسیار داشته و در ترویج و گسترش اسلام در آن سهم داشته اند. وی در ادامه، می افزاید: سنگ قبر مربوط به ملک ابراهیم (متوفی ۸۲۲ هجری قمری) در قریه گریسیک و همچنین، مزار حسین خیر بن امیر علی استرآبادی (متوفی ۷۳۳ هجری قمری) و مزار حسین فارسی (متوفی ۸۲۲ هجری قمری) در سوماترا و جاوه، از مستندات تاریخی مربوط به صحت این ادعاست. ابن بطوطه که در سال ۱۳۴۵ و۴۶ میلادی از جزیره سوماترا دیدن کرده بود از حضور برخی صاحب منصبان ایرانی همانند بنام بهروز، قاضی شرف الدین امیر سید شیرازی و تاج الدین اصفهانی و برخی دیگر یاد می کند. رخشنده در بخشی دیگر نوشته است: سلطان علاء الدین شاه، پادشاه مقتدر ملاکا تحت تاثیر مشاوران و علمای ایرانی خود قرار داشت. فرهنگهای سیاسی دربارهای ایرانی شده و مسلمان در هند توانستند سنتهای خوشایندی را برای همتایان مسلمان خود در اندونزی و کشورهای مالایی زبان منطقه به ارمغان آورند. نظام اداری، القاب و سبک لباس، معماری کاخها و باغهای سلاطین مسلمان ایرانی در کنار ویژگی هایی از تصوف و عرفان ایرانی اسلامی، دوجنبه اساسی و جذاب فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی بودند که در دربار اشراف و سلاطین آچه و سایر مناطق اندونزی رواج یافته بود. در ادامه این مقاله می خوانیم: این عناصر و میراث فرهنگی و تاریخی مشترک همواره مبنا و فرصت مناسبی بوده است، جهت توسعه و تحکیم هرچه بیشتر روابط میان دو حوزه فرهنگی و تمدنی جهان اسلام یعنی حوزه ایرانی و حوزه ملایو، بویژه دو کشور ایران و اندونزی به عنوان مرکز وپایگاه اصلی این دو حوزه فرهنگی و تمدنی. مضاف بر آن در فرهنگ و تمدن اسلامی و در نظام فکری و فرهنگی جهان اسلام، دو حوزه فرهنگی ایرانی و ملایو از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. فرهنگ ایرانی اسلامی به دلیل بهره مندی از غنای معنوی و انسانی و سهم انکارناپذیر آن در فرهنگ و تمدن اسلامی، گنجینه ارزشمندی به شمار می رود که به دلیل جاذبه های نهفته در آن ملتهای بسیاری از جمله مردم مسلمان اندونزی را مجذوب خود کرده و تاثیرات ماندگاری را از خود برجای گذاشته است. از دیگر سوی، فرهنگ و سنتهای اسلامی رایج در میان مسلمانان آسیای جنوب شرقی بویژه اندونزی نیز همواره بخش برجسته ونمایانی از فرهنگ وهویت اسلامی در جهان به شمار آمده که به دلیل همجواری و تلاقی آن با سایر فرهنگ ها و تمدن های بزرگ غیر اسلامی در منطقه همچون بودیسم، هندوییسم و فرهنگ و تمدن غربی حائز اهمیت بوده است. در پایان بخش این مقاله آمده است: به برخی از حوزه ها که دارای اهمیت و اولویت بیشتری جهت توسعه و گسترش روابط دو کشور دوست و برادر ایران و اندونزی می توانند تأثیرگذار باشد، اشاره می شود. همکاری های علمی و دانشگاهی، همکاری های مشترک در حوزه فیلم، رسانه و صنایع فرهنگی، توسعه ارتباطات و گفتگوهای فرهنگی میان نخبگان دو کشور، همکاری در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و معرفی جاذبه های فرهنگی و همکاری در حوزه جوانان و زنان. انتهای پیام/