به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، عید سعید غدیر خم، نه تنها برای شیعیان بلکه برای تمامی مسلمانان جهان، یادآور واقعهای بینظیر در تداوم رسالت نبوی است. در استان کردستان که بستر تعامل و همزیستی برادرانه شیعه و سنی است، این مناسبت فرصتی مغتنم برای نمایش وحدت و تکریم اهل بیت(ع) به شمار میرود. در نشستی که با حضور مدیران اجرایی دستگاه های مختلف در دفتر نماینده ولی فقیه برگزار شد، بر برنامهریزی منسجم، مردمیسازی جشنها، توجه به نسل نوجوان و پرهیز از هرگونه اقدام وحدتشکن تأکید شد.
جلسه ستاد برنامههای دهه ولایت در استان کردستان با هدف هماهنگی هرچه بیشتر برنامههای عید سعید غدیر و بزرگداشت سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، با حضور جمعی از مسئولان استانی و فرهنگی برگزار شد.

ورمقانی: غدیر، محور وحدت و عدالت علوی
علیاکبر ورمقانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و تسلیت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، به شرایط خاص امسال اشاره کرد و گفت: امسال به دلیل همزمانی دهه ولایت با سالگرد ارتحال امام و نیز جنایات اخیر رژیم کودککش صهیونیستی، برنامهها باید متناسب با این شرایط طراحی شوند. نمیتوانیم مانند سالهای قبل صرفاً به جشنهای ظاهری اکتفا کنیم.
وی با تأکید بر نقش وحدتبخش غدیر اظهار داشت: نگاه وحدتآفرین غدیر باید در اولویت باشد. اهل سنت عزیز ما ارادت خاصی به ائمه اطهار و به ویژه حضرت علی(ع) دارند. صفات شاخص امیرالمؤمنین مانند عدالت، مبارزه با ظلم، کمک به مستضعفان و تربیت فرزندانی چون امام حسین(ع) که قیام عاشورا را رقم زد، برای همه مسلمانان الهامبخش است. ما باید این خصوصیات را در برنامههای خود برجسته کنیم.
ورمقانی بر ضرورت اطلاعرسانی گسترده توسط رسانهها و فعالان فضای مجازی تأکید کرد و افزود: مردم کردستان در ۹۰ روز اخیر حضوری حماسی در خیابانها داشتند. باید بخشی از این حضور را به سمت مراسمات غدیر و بزرگداشت امام راحل سوق دهیم. دستگاههای اجرایی، فرمانداریها و شهرداریها پای کار باشند و از حمایت مادی و معنوی دریغ نکنند.

صادقی: نهجالبلاغه خوانی مردمی؛ گامی در مسیر مقاومت
محمدصادق صادقی، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان کردستان، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر «نهجالبلاغه خوانی»، از راهاندازی پویش «نهجالبلاغه خوانی خانوادگی» در استان خبر داد و گفت: این پویش که با عنوان «نهج مقاومت» آغاز شده، بر اساس خطبهها و حکمتهای امیرالمومنین درباره مبارزه و مقاومت طراحی گردیده است. بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از مردم کردستان در این طرح ثبتنام کردهاند و روزانه محتوای استخراج شده از کلام علی(ع) برای آنها ارسال میشود.
وی با اشاره به حضور خود در نماز جمعه اهل سنت و مشاهده تکریم اهل بیت توسط ائمه جمعه اهل سنت، تصریح کرد: این نشان میدهد که برادران اهل سنت ما در تکریم اهل بیت و توجه به وحدت، پیشگام هستند. ما نباید برنامههای غدیر را محدود به چند شهرستان خاص کنیم. سقز و مریوان سال گذشته برنامههای باشکوهی داشتند. هرگونه تمرکزگرایی که احساس وحدتشکنی ایجاد کند، خطاست.
صادقی به ایدههای ابتکاری مانند «عقد اخوت» در شب غدیر، پویش «کار خیر به عشق امیرالمومنین» (شامل خدمات رایگان پزشکان، آرایشگران، رانندگان تاکسی)، اطعام مشارکتی و سرکشی از خانواده شهدا و سادات نیازمند اشاره کرد و بر تقویت «وقف غدیر» به عنوان یک سنت ماندگار تأکید نمود.

حسینی: آموزش و پرورش میزبان رویدادهای ملی و استانی
سید فواد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان، ضمن گرامیداشت یاد شهدا، به برنامههای این دستگاه فرهنگی در دهه ولایت اشاره کرد و گفت: جشنهای تکلیف دانشآموزی که به دلیل شرایط تعطیلی مدارس به تأخیر افتاده بود، در این دهه برگزار میشود. همچنین مرحله استانی مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان را خواهیم داشت و به لطف حمایت نماینده ولی فقیه در استان، کردستان برای اولین بار به عنوان استان میزبان «پیشاجلاسیههای نماز دانشآموزی کشور» انتخاب شده و سال آینده میزبان اجلاسیه کشوری خواهیم بود.
وی از کسب رتبه اول کشوری توسط دانشآموزان کردستانی در حفظ جزء ۳۰ قرآن خبر داد و افزود: تجلیل از حافظان و نخبگان قرآنی، تبیین معارف نهجالبلاغه، ارائه خدمات مشاوره رایگان و تجلیل از خانواده شهدای فرهنگی و دانشآموز از دیگر برنامههاست. خوشحالم که در کردستان، عرق و محبت به اهل بیت(ع) یک سرمایه بزرگ وحدتآفرین است.

حیدری کبیر: حمایت از نوجوانان و برنامههای محلهمحور
حجتالاسلام هادی حیدری کبیر، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) استان کردستان، با تأکید بر دو رویکرد اصلی این ستاد یعنی «جریان وحدت» و «مردمیسازی»، گفت: امسال تمرکز ویژهای بر روی نسل نوجوان در شهرهای دهگلان و بیجار داریم. گروههای نوجوان را حمایت مالی میکنیم تا خودشان مدیریت برنامههای سه روز پایانی منتهی به عید غدیر را بر عهده بگیرند. همچنین پویش «بیعت با رهبری» توسط نوجوانان و پخت ۱۱۰۰ پرس غذا و توزیع ۱۵۰ هدیه در بین نیازمندان از اقدامات این گروهها خواهد بود.
وی همچنین از برنامه «محلهمحور» برای سرکشی و تکریم سادات نیازمند خبر داد و افزود: حفظ حساسیتهای برادران اهل سنت و تقویت وحدت، خط قرمز ماست. گروههای مردمی باید پیشانی کار باشند.

تخت فیروزهای: سادات کردستان؛ ظرفیتی غریب اما عظیم
سید مهدی تخت فیروزهای، رئیس بنیاد سادات در استان کردستان، با اشاره به تشکیل شورای راهبردی سادات پس از سفر رهبری به کردستان، گفت: ۱۳ درصد جمعیت استان کردستان سادات هستند که بالاترین آمار سادات در کشور را داریم. متأسفانه این ظرفیت عظیم و این «سلاله رسول الله(ص)» در کردستان تا حدودی غریب مانده است. ما یک بانک اطلاعاتی از سادات داریم و از تمام دستگاهها درخواست میکنیم برای تکریم سادات، به ویژه سادات نیازمند، با ما هماهنگی کنند.
وی با اشاره به اشتراکات فراوان شیعه و سنی در کردستان، اظهار داشت: در مسجد جامع سنندج، در شبهای دوشنبه و جمعه، مداحان از امام جعفر صادق(ع) و اهل بیت با سوز و حال میگویند. دشمنان از زمان قدیم برای ایجاد تفرقه بین ما تلاش کردهاند. کار فرهنگی یعنی همین که این نزدیکیها را بیشتر کنیم. مسئولیت ما در استان، تقویت وحدت از طریق شناخت و تکریم سادات و ترویج محبت اهل بیت است.
به گزارش تقریب، نشست ستاد دهه ولایت در کردستان نشان داد که رویکرد مسئولان استانی بر «وحدت آفرینی» با تکیه بر مشترکات شیعه و سنی، به ویژه شخصیت جامع و عدالتگستر حضرت علی(ع)، متمرکز است. از اطعام و خدمات رایگان تا نهجالبلاغه خوانی، از میزبانی مسابقات ملی قرآن و نماز تا محوریسازی نوجوانان در برنامهها، همگی در چارچوب پاسداشت غدیر به مثابه «عید همه مسلمانان» طراحی شدهاند. تأکید بر پرهیز از اقدامات وحدتشکن، توجه به سادات نیازمند و بهرهگیری از ظرفیت مردمی، از نکات برجسته این جلسه بود. به نظر میرسد کردستان با شعار «همراه با سیره علوی و در سایه وحدت»، آماده برگزاری دهه ولایتی متفاوت و تأثیرگذار است.
انتهای پیام/