طرح آمریکا و اسرائیل برای سلب سرپرستی مسجد الاقصی از اردن
وبسایت بریتانیایی «میدل ایست آی» گزارشی منتشر کرد که در آن از تلاشهای آمریکا و اسرائیل برای سلب سرپرستی مسجد الاقصی در قدس اشغالی از اردن پرده برمیدارد.
اشتراک گذاری :
به گزارش بخش بین الملل خبرگزاری تقریب، بر اساس این گزارش، ایالات متحده و رژیم اشغالگر اسرائیل در تلاشند تا چهارچوب جدیدی برای اداره مسجد الاقصی ایجاد کنند، چارچوبی که در خدمت منافع اسرائیل باشد.
اسرائیل و آمریکا به دنبال تحمیل ترتیبات جدیدی هستند که هدف آن تحت سلطه درآوردن اداره این مکان مقدس اسلامی به نفع اسرائیل است.
مقامات آمریکایی، اردنی و فلسطینی، به همراه منابع غربی و خلیج فارس، گزارش دادند که این طرح که توسط جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا (که هیچ سمت رسمی در دولت فعلی ندارد) و مایک هاکبی، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، دنبال میشود، خواستار پایان دادن ناگهانی به اختیارات اوقاف اسلامی تحت حمایت اردن و تأسیس نهاد جدیدی است که توسط دولت اسرائیل منصوب شده و مسجد الاقصی را به عنوان «مرکز چند مذهبی» اعلام خواهد کرد.
به گفته مقاماتی که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود، «ترتیبات جدید» به یهودیان «حقوق برابر» برای دسترسی به این مکان اسلامی و اجازه رسمی به برگزاری نمازهای جماعت یهودیان در مقیاس بزرگ را میدهد. اسرائیل همچنین در انتصاب امامان، واعظان و مقامات ارشد مسجد و همچنین در بررسی و تأیید محتوای خطبههای جمعه، نقش مهمی خواهد داشت.
دو مقام آمریکایی به این وبسایت گفتند که واشنگتن پیشنویس یک سند کاری را تهیه کرده است که چشمانداز آن را برای آینده مسجد ترسیم میکند. به گفته این افراد، دولت ترامپ میخواهد مسجدالاقصی را از هویت صرفاً اسلامی خود محروم کند و این مکان را به یک جاذبه گردشگری برجسته تبدیل نماید که پذیرای سه دین ابراهیمی است.
در همین زمینه، یک مقام غربی و یک منبع آگاه از دولت اردن به «میدل ایست آی» گفتند ممکن است به کشورهای عربی نظارت «دورهای» (چرخشی) بر محوطه مسجد الاقصی اعطا شود. آنها افزودند که بحرین، مصر، مراکش و امارات متحده عربی همگی در جریان ایده آمریکا قرار گرفتهاند.
در مقابل، دو منبع خلیج فارس و یک منبع دیگر نزدیک به محافل تصمیمگیری در عمان تأیید کردند که عربستان سعودی، که روابط تاریخی عمیقی با اردن دارد و اتحاد نزدیکی با آن دارد، با این پیشنهاد مخالفت کرده است.
اسرائیل حدود یک دهه پیش برای اولین بار این ایده را به دولت ترامپ ارائه کرده بود، اما هاکبی سندرز پس از تصدی سمت سفیر ایالات متحده در سال گذشته، بارها از واشنگتن خواست تا این طرح را پیش ببرد.
شایان ذکر است که سفیر ایالات متحده، یک مسیحی انجیلی سرسخت و از برجستهترین حامیان اسرائیل و از مدافعان سرسخت شهرکسازیهای غیرقانونی اسرائیل در سرزمینهای اشغالی فلسطین است.
به گفته این منابع آگاه: «آمریکاییها از اصرار اردنیها بر حفظ قیمومیت خود بر محوطه مسجد الاقصی و شکایات مداوم آنها از اقدامات اسرائیل در الاقصی ناراضی هستند.»
همین ماه، پارلمان اردن اقدامات اسرائیل با هدف تصرف املاک فلسطینیان و اوقاف اسلامی در منطقهای مجاور مسجد الاقصی را محکوم کرده بود.
این پیشنهاد جدید، سرنوشت اماکن مقدس مسیحی در قدس را نامشخص میکند. پادشاهی اردن همچنین متولی کلیسای مقبره مقدس و کلیسای عروج است و اردن در انتصاب پاتریارک ارتدکس یونانی قدس، عملاً حق وتو دارد.
این طرح هیچ اشارهای به اماکن مسیحی نمیکند که این امر نگرانیهای کاملاً جدیدی را ایجاد میکند.
از سوی دیگر، یک مقام دولتی اردن تأکید کرد که موضع امان در مورد قدس و اماکن مقدس آن «محکم و تزلزلناپذیر» است. وی تأکید کرد که متولی بودن هاشمیان طبق معاهدات و توافقنامهها، از جمله ماده ۹ پیمان صلح اردن و اسرائیل در سال ۱۹۹۴، در سطح بینالمللی به رسمیت شناخته شده است.
این مقام افزود که اردن با شرکای فلسطینی، عرب و بینالمللی خود برای حفظ «هویت عربی، اسلامی و مسیحی» اماکن مقدس و جلوگیری از هرگونه تغییر در وضعیت تاریخی و قانونی موجود همکاری میکند.