تاریخ انتشار۵ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۸:۵۲
کد مطلب : 685425
در هشتاد و نهمین نشست تحلیلی-تخصصی خبرگزاری تقریب مطرح شد:

«دفاع مقدس ۱۲ روزه» و شکست طرح نهایی آمریکا برای پایان دادن به محور مقاومت/ رهبر، ارتش و مردم، معادله دشمن را به هم زدند

هشتاد و نهمین نشست تحلیلی‌ـ‌تخصصی خبرگزاری تقریب با حضور دو تن از کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی و بین‌الملل، دکتر "مصطفی مصلح زاده" سفیر اسبق ایران در اردن و دکتر "مهدی شکیبایی" رئیس فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
«دفاع مقدس ۱۲ روزه» و شکست طرح نهایی آمریکا برای پایان دادن به محور مقاومت/ رهبر، ارتش و مردم، معادله دشمن را به هم زدند
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب،در هشتاد و نهمین نشست تحلیلی-تخصصی خبرگزاری تقریب با حضور دو تن از کارشناسان مسائل سیاسی و بین‌الملل، دکتر مصطفی مصلح‌زاده، سفیر اسبق ایران در اردن، و دکتر مهدی شکیبایی، رئیس فرهنگسرای رسانه، ابعاد جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه ایران مورد تحلیل قرار گرفت؛ نشستی که بر شکست طرح نهایی آمریکا برای نابودی محور مقاومت، و نقش رهبری، نیروهای مسلح و ملت در برهم زدن این معادله تأکید شد.

دکتر "مصطفی مصلح زاده" در این نشست به رویدادهای سال ۲۰۰۶ و نبرد سرنوشت‌ساز آمریکایی‌ها برای خاورمیانه جدید اشاره کرد و گفت: این اقدام که برای آمریکایی‌ها بسیار مهم بود با شکست مواجه شد. آنها در جنگ ۲۰۰۸ هم شکست خوردند.

وی اظهار داشت: تفکیک بین آمریکا و اسرائیل یک فریب استراتژیک است و می‌خواهند بگویند آمریکا می‌خواهد اسرائیل را ‌وارد جنگ کند و این یک‌ فریب استراتژیک است. آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها قبل از هر اقدامی با هم تفاهم می‌کنند. تمام اقدامات اسرائیل نتیجه توافق استراتژیک با واشنگتن است. حمله به غزه، ایران و لبنان و... همه نتیجه یک توافق است.

مصلح زاده گفت: فاز سوم عملیات آمریکایی‌ها در سوریه اجرا شد و آنها یک جنگ سنی و شیعی در این کشور راه انداختند. پس سه فاز مهم آمریکا برای خاورمیانه جدید شکست خورد.

وی در بخشی از این گفت‌وگو به حمله اخیر اسرائیل به ایران اشاره کرد و گفت: جنگ ۱۲ روزه مهم‌ترین نبرد آمریکایی‌ها برای از بین بردن بلوک مقاومت بود. خود این جنگ یک طراحی ویژه برای خود داشت و با فازهای قبلی یکسان نبود. بسیار طراحی کارآمد و مهمی بود.
 

سفیر سابق ایران در اردن افزود: طرح پایانی جنگ را ریختند و از نگاه دشمن این جنگ پایان کل بلوک مقاومت بود و یک طرح استثنایی بود که هیچگاه در تاریخ روابط بین‌الملل نداشتیم. در لبنان ماکت این طرح به نوعی اجرا شد و فازهای متعددی از جمله کشتن فرماندهان، زدن پایگاه‌های نظامی و‌ تغییر دولت و ... داشت.

وی ادامه داد: دقیقاً این ماکت در ایران اجرا می‌شود؛ تصمیم بر این می‌شود، فرماندهان و رهبران کشته شوند، پایگاه‌های مهم زده شود. در این جنگ چهارصد نقطه ایران را زدند. بدنه نظامی را زدند. تصور این بود وقتی همه را بزنند، دیگر از حکومت چیزی باقی نمی‌ماند.

مصلح زاده گفت: کارت اصلی آمریکا و یا همان گزینه‌های روی میز که همیشه می‌گفتند؛ همان تهدید حمله نظامی است که در زمان‌های مختلف از جمله در زمینه برجام از آن استفاده می‌کردند. تعلیق و تعطیل هسته‌ای هم در واقع عدم استفاده از همان کارت است. این کارت را ترامپ ۲۰۲۵ به بازی آورد و سوزاند و بزرگترین ضربه را خورد. اما چرا سوزاند؟ می‌خواست شورش بسیار بزرگی راه بیندازد و در این فرآیند یک ‌دولت وابسته به آمریکا بیاورد سر کار و به هدف خود برسد.

وی ادامه داد:این طرح برای سقوط ایران جواب نداد؛ آنها مثلث ‌خیلی مهم و حیاتی طراحی کردند؛ ایران یک مثلث جایگزین این مثلث کرد. این جنگ خیلی اتفاق بزرگی بود؛ طرح به این مهمی چرا جواب نداد؟‌ مثلث ایران یعنی رهبر، نیروهای مسلح و مردم خیلی عجیب جواب داد.

سفیر سابق ایران در اردن اظهار داشت: تصور آنها این بود که رهبر معظم انقلاب چکار می‌کند؟ یا کشته می‌شود، یا خودکشی یا تسلیم می‌شود. اما در شرایطی که کشور ادامه حیاتش تقریباً غیر ممکن بود، رهبر ایران یکباره بازی را به هم زد؛ فرماندهان جدید را حضوری خواست و به آنها حکم جدید و دستورات جدید می‌دهد. بعد پیام مردمی می‌دهد و‌ می‌گوید «بیچاره‌تان می‌کنیم». سپس فرماندهان جدید را جایگزین و جنگ را آغاز کردند‌ و تصورات اسرائیل را به هم زدند. رهبر، ارتش و مردم بر خلاف تصور آنها عمل کردند. مردم به نفع حکومت به خیابان ریختند و بازی به هم خورد و بازی شد که آمریکایی‌ها تصور آن را هم نمی‌کردند.مهم‌ترین نتیجه جنگ ۱۲ روزه این بود که برگ برنده آمریکا را ‌سوزاند.

در ادامه "مهدی شکیبایی" رئیس فرهنگسرای رسانه اظهار داشت: آنچه باعث شد ما با آمریکا و اسرائيل به اینجا برسیم، ریشه‌دار است و مربوط به این نزدیکی‌‎‌ها نیست، از ابتدای انقلاب شکل گرفته است و در مقاطع مختلف به انحاء مختلف بر ما تحمیل شده است. از زمانی که برجام را از هم پاشاندند، نقطه درگیری ما با آمریکا کلید خورد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا حمله اسرائیل به ایران می‌تواند یکی از نتایج ۷ اکتبر باشد، گفت: اگر ۷ اکتبری هم وجود نداشت، این اتفاق می‌افتاد ولی به شکل دیگر؛ زیرا فلسفه وجودی انقلاب ما با رژیم صهیونیستی و آمریکا در تضاد است. جورج بوش پسر هم ما را به عنوان محور شرارت یاد کرد. پس آن‌ها به اصولگرا و اصلاح‌طلب کاری ندارند، بلکه فلسفه وجودی انقلاب را با خود در تضاد می‌بینند و همه تلاش خود را برای نابودی آن به کار می‌گیرند.
 

شکیبایی تصریح کرد: نظام سلطه با فلسفه وجودی انقلاب مشکل دارد. یکی از عوامل جنگ ۱۲ روزه، عوامل بین‌المللی بود که تقابل ما با آمریکایی‌هاست. گفتمان انقلاب گسترش یافت و در منطقه توسعه پیدا کرد و دشمن را در یک‌محاصره‌ای چهار دهه‌ای قرار داد و الان هم دشمن آرام نمی‌نشیند و برای مقابله می‌آید. آنها می‌خواهند اراده درونی ما که پایبند به مقا‌ومت است را بشکنند. گفتمان انقلاب بر خلاف منافع آمریکاست.

وی خاطرنشان کرد: مصر الان دریافته است که اگر اسرائیل از روی ایران رد شود؛ از مصر و اردن و ترکیه هم رد می‌شود. پس کشورهای عربی دیگر دشمن ما هم نمی‌توانند باشند ولی قطعاً با دشمن ما همراهی نخواهند کرد.

شکیبایی تأکید کرد:گفتمان مقاومت در ایران خاستگاه دارد و دشمن می‌خواست با زدن شخصیت‌ها به این خاستگاه ضربه بزند و اراده مقاومت را بشکند که موفق نشد.

وی تصریح کرد:یکی از دستاوردهای مهم جنگ ۱۲ روزه، همگرایی و تقویت سرمایه‌های اجتماعی از جمله فتوای مراجع در حمایت از مقام معظم رهبری بود. فتوای محارب خواندن ترامپ یک سرمایه بزرگی برای دنیای اسلام بود و می‌تواند الگویی برای کشورهای اسلامی باشد که به دنبال وحدت هستند. فتوای علما روحیه‌ای به داخل و خارج داد.

رئیس فرهنگسرای رسانه در پاسخ به این سؤال که آیا مقاومت به روزهای اوج بازخواهد گشت؟ گفت: ایران از سال ۵۷ یک گفتمان را ایجاد کرد که از ایران خارج و مورد حمایت کشورهای منطقه قرار گرفت و دشمن را مورد محاصره قرار داد. تحلیل ما از وضعیت مقا‌ومت در این فرایند تعریف می‌شود.

وی گفت: آنها یکی از زنجیره‌های مقا‌ومت را زخمی‌ کردند و به یک زنجیره آسیب جدی زدند، یکی از حلقه‌های ما را خرد کردند و با یمن و عراق و ایران هم همچنان در حال مقابله هستند. اما تثبیت قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی یکی از نتایج این جنگ بود.

شکیبایی افزود: آنها می‌خواستند نسخه تولیدی ایران که محور مقاومت بود را از بین ببرند؛ اما ایران تصور آنها را به هم ریخت؛ ما ضرباتی را دریافت کردیم ولی سریعاً خود را بازیابی کردیم و این برای آنها زیان‌بار بود.

وی خاطرنشان ساخت: پهنای جغرافیایی ما جزو مؤلفه‌های امتیاز کشور است در مقابل کشوری که اندازه آن از استان بوشهر ما هم کمتر است. لذا ضربات ایران به رژیم صهیونیستی باعث تثبیت قدرت بازدارندگی شد.

رئیس فرهنگسرای رسانه تأکید کرد: دشمن را نباید احمق فرض کرد؛ آنها هم دهه‌ها تلاش کردند سد راه پیشروی ایران شوند. اما خسارت تحمیل کردیم، پس خسارت هم می‌خوریم؛ پس مقاومت نه تنها متوقف نشده بلکه با تثبیت قدرت بازدارندگی ایران در جنگ ۱۲ روزه یک‌ روحیه در جبهه مقاومت تزریق شد.
 

انتهای پیام/
https://taghribnews.com/vdchimn-m23n6kd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما