ماه رمضان فرصتی برای خودسازی، تقویت ایمان و بهرهمندی از رحمت الهی است
امام جمعه مسجد جامع قبای بهاران سنندج با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، این ماه را فرصتی بینظیر برای خودسازی، تقویت ایمان، تضعیف گناهان و بهرهمندی از رحمت و مغفرت الهی توصیف کرد.
اشتراک گذاری :
به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، ماموستا سید احسن حسینی، امام جمعه مسجد جامع قبای بهاران سنندج، در خطبههای این هفته نماز جمعه ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به همه مسلمانان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، از خداوند متعال خواستار شد که همه را در زمره آزادگان این ماه قرار دهد و برای پدران، مادران و اموات طلب مغفرت کرد.
امام جمعه مسجد جامع قبای بهاران سنندج با استناد به آیه شریفه ۱۸۳ سوره بقره «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» تصریح کرد: خداوند خطاب به کسانی که ایمان قلبی و اعتقادی دارند، میفرماید روزه ماه رمضان بر شما واجب گردید، همانطور که بر ملتها و مسلمانان موحد پیش از شما واجب بود. امید است که به خاطر این عبادت بزرگ، تقوا پیشه کنید و به تقوا مسلح شوید.
وی با بیان اینکه روزه ماه مبارک رمضان باعث تضعیف گناهان و تقویت ایمان میگردد، افزود: روزه انسان را از گناهان کبیره و صغیره بازمیدارد و مسلمان باید در این ماه خود را برای انجام اعمال و فرایض آماده کند تا هم تأثیر مادی و هم معنوی بر روح و روانش بگذارد.
تأثیر روزه در تربیت نفس
ماموستا حسینی خاطرنشان کرد: کسانی که ماه رمضان را به صورت خالصانه روزه میگیرند و در جهت کسب رضای الهی اعمال و فرایض دینی را انجام میدهند، این عبادت باعث از بین بردن گناهان و سرکوب شهوات نفسانی میگردد. همچنین زر و زیور دنیا را در مقابل آخرت بیارزش کرده و آخرت را بر دنیا ترجیح میدهند.
وی تأکید کرد: زنان و مردان ایماندار با انجام دادن فرایض دینی از نماز و قرآن خواندن، به سمت عبودیت الهی گام برمیدارند و با خودداری از خوراکیها از اذان صبح تا مغرب، زبان، چشم و تمام اعضای خود را در جهت رضای الهی نگه میدارند.
فضایل ماه رمضان
امام جمعه مسجد جامع قبای بهاران با اشاره به اینکه الله متعال در قرآن میفرماید این ماه، ماه رحمت، مغفرت، خیر و برکت است، گفت: ماه رمضان به معنای سوزاندن گناهان است. ابتدای این ماه رحمت است و هر کس خود را در معرض رحمت الهی قرار دهد، سعادت دنیا و آخرت نصیبش خواهد شد.
وی به فرموده رسول الله(ص) اشاره کرد که هر شب در ماه رمضان، ملائکه منادی ندا میدهند: «ای کسانی که طالب خیر هستید، به استقبال رمضان بشتابید و ای کسانی که دنبال شر، غیبت، تهمت و فحشا هستید، کوتاه بیایید و از باطل روی گردان شوید و راه حق را پیش بگیرید تا مورد مغفرت و عفو الهی قرار بگیرید.»
ماموستا حسینی افزود: رسول الله(ص) فرمودند اگر امت من میدانستند خیر و برکت این ماه چقدر زیاد است، آرزو میکردند تمامی ماهها رمضان باشد. علما میفرمایند انسان مثل شمشیر است و اگر برنده نباشد او را میبرند، پس تا میتوانید خود را از این خیر و برکت مستثنا نکنید.
توصیههای عبادی و اجتماعی
خطیب جمعه سنندج از نمازگزاران خواست در این ماه به عبادت بیشتر از هر چیزی اهمیت دهند، به فقیران و مستمندان کمک کنند و به مساجد و آبادانی آنها یاری رسانند تا مورد مغفرت و عفو الهی قرار گیرند.
وی با استناد به حدیث نبوی که فرمودند «خود را نجات دهید حتی اگر با یک عدد خرما باشد»، تأکید کرد: به محله فقرا بروید و دل آنها را به دست آورید. حضرت اسماعیل(ع) در دعاهای خود از پروردگار بهترین خیرها را خواستار شد و خداوند به وسیله جبرئیل به ایشان فرمود خیر در خانه فقیران و مستمندان است.
ماموستا حسینی در پایان از همه خواست تا از این ماه بهره کافی را ببرند، ایمان و عمل خود را تقویت کنند و اگر صالح هستند صالحتر شوند و اگر گناهکار هستند، گناه را ترک کرده و به سوی خداوند متعال و سنت رسول الله(ص) بازگردند که این برای آنها بهتر و نیکوتر است.