به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، نماز جمعه این هفته شهر روانسر در نخستین جمعه ماه مبارک رمضان، به امامت ماموستا محمودی، امام جمعه این شهرستان، با حضور گسترده نمازگزاران اقامه شد.
امام جمعه روانسر در خطبههای این هفته با اشاره به فضیلت و عظمت ماه مبارک رمضان، این ماه را فرصتی ارزشمند برای تزکیه نفس و تعالی روح دانست و با استناد به آیات الهی و فرمایشات نبی مکرم اسلام(ص) به تبیین جایگاه روزه در اسلام پرداخت.
وی بیان کرد: روزه در ماه شعبان سال دوم هجری بر پیامبر اکرم(ص) و امت اسلامی واجب شد و در این زمینه به آیه ۱۸۳ سوره بقره استناد کردند: آیه ۱۸۳ سوره بقره: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» یعنی ای کسانی که ایمان آوردهاید، روزه بر شما واجب شده است، همانگونه که بر کسانی که پیش از شما بودند واجب شده بود، باشد که پرهیزگار شوید.
ماموستا محمودی تأکید کرد: روزهداری صرفاً خودداری از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه تمامی اعضا و جوارح انسان، حتی روح و نفس او باید در حالت روزه باشند تا انسان به کمال برسد. ایشان ماه رمضان را «ماه عروج روح انسان» توصیف کردند.
در ادامه، امام جمعه روانسر به تفسیر آیه ۱۸۴ سوره بقره پرداخت و گفت: ماه رمضان در میان دوازده ماه قمری، ماهی مشخص و معین برای روزه است که باید کامل گرفته شود. بیماران و مسافران پس از بهبودی یا بازگشت از سفر باید روزههای خود را قضا کنند.
امام جمعه روانسر افزود: افرادی که به علت بیماری مزمن و غیرقابل درمان یا کهولت سن توانایی روزه گرفتن ندارند، مانند پیرمردان و پیرزنان، باید به ازای هر روز یک «مدّ» طعام (حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم گندم یا غذای غالب منطقه) به نیازمند پرداخت کنند.
ماموستا محمودی بیان داشت: اگر به دلیل نگرانی برای سلامت خود روزه نگیرند،تنها قضای روزه بر آنان واجب است و فدیهای بر عهده ندارند.
وی با اشاره به دیدگاه فقهی مذهب امام شافعی(ره) بیان کرد: اصل بر پرداخت خودِ گندم به نیازمنداست، اما در صورت ضرورت میتوان بنا بر فتوای امام ابوحنیفه(ره)، قیمت آن را پرداخت کرد. زمان پرداخت فدیه نیز برای افراد ناتوان، پایان ماه مبارک رمضان و پس ازمحاسبه روزهای ترکشده است.
امام جمعه روانسر افزود: بنا بر قول مشهور،در هفدهم رمضان سال ۶۱۰ میلادی،نخستین آیات سوره علق بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد ورسالت آن حضرت آغاز گردید.
در پایان، امام جمعه محترم روانسر به بیان برخی ازفضائل و برکات ماه رمضان پرداخت و نمازگزاران را به بهرهگیری معنوی هرچه بیشتر از فرصت ارزشمند ماه مبارک رمضان دعوت کرد.
انتهای پیام/