تاریخ انتشار۱ اسفند ۱۴۰۴ ساعت ۲۱:۲۳
کد مطلب : 710460
امام جمعه موچش:

روزه ماه رمضان عامل تحول روحی و معنوی انسان است

امام جمعه موچش با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، روزه‌داری را عامل تحول روحی و معنوی انسان دانست و بر لزوم بهره‌گیری از این ماه برای تقرب به پروردگار تأکید کرد.
روزه ماه رمضان عامل تحول روحی و معنوی انسان است
به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، ماموستا محمد علی فروتنی، امام جمعه موچش، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ضمن حمد و ثنای الهی و درود و صلوات بر پیامبر اکرم(ص) و آل ایشان، نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و بهره‌گیری از فیوضات ماه مبارک رمضان دعوت کرد.

وی با تأکید بر جایگاه والای ماه رمضان به عنوان ماه نور و رحمت، گفت: در این ماه عزیز، روزه‌داری، نیایش و ستایش خداوند، بهترین راه برای تقرب به پروردگار و دستیابی به سعادت دنیا و آخرت است.

شرایط وجوب روزه
امام جمعه موچش در ادامه به تبیین شرایط وجوب روزه پرداخت و تصریح کرد: روزه ماه رمضان بر کسی واجب است که مسلمان باشد، عاقل باشد و به سن بلوغ رسیده باشد. بر کافر روزه واجب نیست چون ایمان ندارد، ولی در روز قیامت به خاطر ترک فروعات دین، عذابش بیشتر خواهد بود. همچنین بر دیوانگان و کودکان نابالغ روزه واجب نیست، هرچند اولیا می‌توانند کودکان خود را به روزه گرفتن تشویق و امر کنند تا به تدریج اراده قوی پیدا کرده و به این فریضه الهی عادت کنند.

ماموستا فروتنی با اشاره به واجبات روزه خاطرنشان کرد: نخستین واجب روزه، نیت کردن هر شب است. دوم، امساک و خودداری از خوردن و آشامیدن است و سوم، دوری کردن از سخنان ناپسند و بد می‌باشد که روحیه تقوا و پرهیزگاری را در انسان تقویت می‌کند.

آیه روزه؛ دعوت به پرهیزکاری
خطیب جمعه موچش با استناد به آیه ۱۸۳ سوره بقره «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» گفت: خداوند در این آیه مؤمنان را به روزه‌داری فرمان می‌دهد، همان گونه که بر امت‌های پیشین واجب کرده بود، تا به پرهیزکاری و تقوا دست یابند.

وی افزود: فلسفه روزه این است که انسان را متحول کند و روح او را از تاریکی‌ها به سوی نور هدایت نماید. روزه تمرینی برای خودسازی و تقویت اراده است که انسان را از بند هواهای نفسانی رها می‌سازد.

تأثیر قرآن و ایمان بر تحول انسان
امام جمعه موچش در بخش دیگری از خطبه به شعر عارف بزرگوار علامه اقبال لاهوری اشاره کرد و گفت: اقبال لاهوری می‌فرماید «چون در جان رفت، جان را عوض کند / جان که عوض شد، جهان عوض شود». یعنی وقتی قرآن و نور ایمان با روح انسان ارتباط پیدا کند، وجودش دگرگون می‌شود و این تحول درونی، جهان پیرامون او را نیز به سمت سعادت و نیکی تغییر خواهد داد.

ماموستا فروتنی با اشاره به وضعیت نابسامان جهان خاطرنشان کرد: تمام جنایت‌هایی که امروز در کره زمین رخ می‌دهد، ناشی از آن است که کشورهای غربی و آمریکا دین را ترک کرده‌اند و به همین دلیل جهان به سمت تاریکی و بدبختی سوق پیدا کرده است.

آمریکا و غرب؛ نادیده‌گیرندگان حقوق ملت‌ها
وی با انتقاد از سیاست‌های کشورهای غربی و آمریکا تصریح کرد: آمریکایی‌ها و غربی‌ها حقوق هیچ ملتی را به رسمیت نمی‌شناسند و تنها به دنبال منافع خود هستند. ما ملت ایران باید با عزم و اراده قوی و اتحاد و همدلی، در برابر دشمنان بایستیم تا نتوانند ما را ذلیل کنند. عزت برای ملت ایران است و این عزت را مدیون رهبری فرزانه انقلاب اسلامی هستیم.

امام جمعه موچش در پایان خطبه‌های خود برای مردم ایران دعای خیر کرد و از درگاه خداوند متعال نابودی استکبار جهانی و سربلندی روزافزون ملت مسلمان ایران را مسئلت نمود.

انتهای پیام/
https://taghribnews.com/vdcfvxdexw6dyja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما