امام جمعه سروآباد با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، این ماه را فرصتی بینظیر برای خودسازی، نزدیکی به خداوند و تمرین بخشش و گذشت دانست و بر اهمیت احسان به دیگران تأکید کرد.
اشتراک گذاری :
به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، ماموستا سیدعبدالقادر حسینی در خطبههای این هفته نماز جمعه سروآباد ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان به همه روزهداران و مهمانان ویژه خداوند، با استناد به آیه ۱۸۵ سوره بقره «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ» به تبیین فضایل این ماه پربرکت پرداخت.
امام جمعه سروآباد با اشاره به خطبه معروف شعبانیه پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است... نفسهای شما در این ماه پاداش تسبیح و خواب شما ثواب عبادت است»، تصریح کرد: این ماه تنها ماهی است که نامش در قرآن آمده و به دلیل نزول قرآن، شرافت یافته است. ماهی که درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته است و شیاطین در زنجیرند.
ماموستا حسینی با بیان اینکه مهمترین ویژگی این ماه، «ماه مهمانی خدا» بودن است، خاطرنشان کرد: سفرهای گسترده که در آن حتی خوابیدن هم عبادت محسوب میشود. پیامبر(ص) فرمودند: «بدبخت کسی است که در این ماه بزرگ از آمرزش خدا محروم شود»؛ پس بیایید قدر این فرصت را بدانیم.
پاداش احسان و بخشش؛ وعدهای بینظیر از سوی خدا
وی یکی از اعمال ارزشمند در این ماه نورانی را احسان و بخشش به دیگران به ویژه گذشت از خطاهای کسانی که به ما بدی کردهاند دانست و با استناد به کلام امیرالمؤمنین علی(ع) در نهجالبلاغه گفت: هر طور با دیگران رفتار کنی، خدا هم همان طور با تو رفتار میکند؛ ببخشی میبخشند، سخت بگیری سخت میگیرند. این یعنی رفتار ما با خلق خدا، زمینهساز رفتار خدا با ماست.
امام جمعه سروآباد با اشاره به پاداش احسان در قرآن کریم افزود: در روز قیامت منادی ندا میدهد: «کجایند آنهایی که پاداششان بر خداست؟» سپس گفته میشود: «آنها کسانی هستند که در دنیا از مردم گذشت کردند؛ آنها بدون حساب وارد بهشت شوند.» اگر ما در این ماه از خطاهای دیگران بگذریم، خداوند در قیامت از گناهان ما میگذرد.
عفو در اوج قدرت؛ درسهایی از معصومان(ع)
ماموستا حسینی با استناد به آیه ۱۳۴ سوره آلعمران که صفت متقین را فروبردن خشم و گذشت از مردم برمیشمارد، تأکید کرد: عفو زمانی زیباست که انسان بتواند انتقام بگیرد، اما ببخشد. حضرت یوسف(ع) وقتی بر برادرانش که او را در چاه انداخته بودند قدرت یافت، فرمود: «امروز بر شما سرزنشی نیست؛ خدا شما را ببخشد» (یوسف/۹۲).
وی با بیان اینکه ماه رمضان، ماه نزول رحمت است، تصریح کرد: اگر میخواهیم مشمول این رحمت شویم، باید رحمکننده باشیم. در دعای شبهای قدر نیز بر عفو و بخشش تأکید شده است.
امام جمعه سروآباد در پایان از نمازگزاران خواست تا در این ماه مبارک تصمیم بگیرند دست از کینهها بردارند و دل خود را صاف کنند، از کسانی که به آنها بدی کردهاند بگذرند و بدانند که عفو و بخشش پاداشی جز بهشت ندارد.
ماموستا حسینی از درگاه خداوند متعال مسئلت کرد که همه را از کسانی قرار دهد که در این ماه از آتش جهنم آزاد میشوند و توفیق دهد اهل گذشت و احسان باشیم، همانطور که خودش «اهل احسان» است.