تاریخ انتشار۱ اسفند ۱۴۰۴ ساعت ۲۰:۴۴
کد مطلب : 710455
امام جمعه شویشه:

روزه عامل دستیابی به تقوا و خودسازی است

امام جمعه شویشه با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، روزه را یکی از بزرگ‌ترین عبادت‌های اسلامی و رکن سوم از ارکان پنج‌گانه اسلام دانست و بر نقش آن در تقویت تقوا و خودسازی تأکید کرد.
روزه عامل دستیابی به تقوا و خودسازی است
به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، نماز عبادی سیاسی این هفته شهرستان شویشه به امامت ماموستا امیر امجدی، امام جمعه این شهرستان برگزار شد. خطیب جمعه شویشه ضمن تبریک فرارسیدن ماه بندگی خداوند، ماه مبارک رمضان، به همه مسلمانان جهان و دعوت خود و نمازگزاران به تقوای الهی، خطبه‌های این هفته را به موضوع روزه و فضائل آن اختصاص داد.

ماموستا امجدی با ارائه تعریف فقهی از روزه گفت: روزه در فقه به معنای خودداری از خوردن، آشامیدن و سایر مبطلات، از طلوع فجر تا غروب آفتاب، با نیت عبادت است و خداوند متعال آن را بر مسلمانان واجب کرده تا به تقوا و پاکی برسند.

وجوب روزه در قرآن
امام جمعه شویشه با استناد به آیه ۱۸۳ سوره بقره «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» تصریح کرد: هدف اصلی روزه، رسیدن به تقوا و خودسازی است. روزه در ماه مبارک رمضان واجب است؛ ماهی که ماه نزول قرآن و ماه رحمت و مغفرت است.

وی با اشاره به حدیث نبوی که «هر کس رمضان را با ایمان و برای رضای خدا روزه بگیرد، گناهان گذشته‌اش آمرزیده می‌شود»، خاطرنشان کرد: روزه انسان را از گناه بازمی‌دارد، اراده را تقویت می‌کند و سبب پاک شدن از گناهان گذشته می‌شود.

فضایل و برکات روزه
ماموستا امجدی با بیان اینکه در حدیث قدسی آمده است «روزه برای من است و من خود پاداش آن را می‌دهم»، افزود: در بهشت دری به نام ریان وجود دارد که مخصوص روزه‌داران است. همچنین روزه باعث درک حال فقرا و افزایش روحیه انفاق می‌شود و در کنار آثار معنوی، سلامت جسم و روح را نیز به همراه دارد.

خطیب جمعه شویشه آثار تربیتی روزه را شامل کنترل خشم و شهوت، افزایش اخلاص، اصلاح اخلاق و رفتار، و انس بیشتر با قرآن و نماز برشمرد و تأکید کرد: روزه سپری در برابر گناهان است و پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «الصيام جُنّة» (روزه سپر است).

شب قدر و فضیلت آن
وی با اشاره به اینکه شب قدر در دهه آخر رمضان قرار دارد، خاطرنشان کرد: عبادت در این شب بهتر از عبادت هزار ماه است و روزه‌داران باید از این فرصت بی‌نظیر برای تقرب به پروردگار بهره‌مند شوند.

شرایط وجوب و عذرهای شرعی
ماموستا امجدی در ادامه شرایط وجوب روزه را شامل مسلمان بودن، بلوغ، عقل، اقامت (غیر مسافر) و توانایی جسمی دانست و گفت: مسافر، بیمار، زن حائض یا نفساء، و زن باردار یا شیرده در صورت ضرر می‌توانند روزه نگیرند و بعداً قضا یا کفاره دارند.

روزه فقط ترک غذا نیست
امام جمعه شویشه در پایان با نقل قولی از امام نووی تأکید کرد: روزه فقط ترک غذا نیست، بلکه باید زبان از غیبت حفظ شود، چشم از حرام دور باشد و قلب از کینه پاک گردد.

ماموستا امجدی در پایان خطبه‌های خود برای نمازگزاران و همه مسلمانان دعای خیر و طلب مغفرت از پروردگار خواستار شد و از خداوند متعال قبولی طاعات و عبادات همه روزه‌داران را مسئلت کرد.

انتهای پیام/
https://taghribnews.com/vdcjiyeaiuqevxz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما