استمرار در بندگی و بهرهگیری از فیوضات رمضان دو محور اساسی تربیت اسلامی است
امام جمعه اهل سنت قروه با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، در خطبههای این هفته ضمن تبیین آیه «وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّىٰ یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ»، بر ضرورت تداوم عبادت تا آخرین لحظه حیات تأکید کرد و رمضان را فرصتی بینظیر برای پالایش روح و دستیابی به تقوا توصیف نمود.
اشتراک گذاری :
به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، نماز عبادی سیاسی این هفته شهرستان قروه به امامت ماموستا عزیز امیری، امام جمعه اهل سنت این شهرستان برگزار شد. خطیب جمعه قروه ضمن تبریک فرارسیدن ماه پر فیض و برکت رمضان، در خطبههای این هفته به تبیین دو محور اساسی یعنی استمرار در بندگی و فضایل ماه مبارک رمضان پرداخت.
ماموستا امیری با استناد به آیه شریفه ۹۹ سوره حجر «وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّىٰ یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ» و با اشاره به اینکه مراد از «یقین» در این آیه، مرگ است، تصریح کرد: این فرمان الهی حاوی نکات عمیق تربیتی است؛ عبودیت محدود به زمان خاص یا شرایط ویژه نیست و هیچ مرحلهای از زندگی، انسان را از تکلیف بندگی معاف نمیکند. حتی پیامبر اکرم(ص) با آن مقام عظیم، مأمور به استمرار در عبادت تا پایان عمر بودند.
وی با استناد به حدیث شریف «إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثٍ...» خاطرنشان کرد: میدان عمل انسان محدود به دوران حیات نیست و پس از مرگ نیز پرونده اعمال بسته نمیشود. یکی از آسیبهای معنوی عصر حاضر، مقطعی شدن دینداری است؛ به گونهای که عبادت در مناسبتها پررنگ و در سایر ایام کمرنگ میشود.
امام جمعه قروه تأکید کرد: جامعهای که فرهنگ استمرار در طاعت در آن نهادینه شود، از لغزشهای اخلاقی و انحرافات اجتماعی مصونتر خواهد بود. حسن خاتمه، محصول سالها مراقبت و مداومت در بندگی است و کسی که عمر خود را در طاعت سپری کند، امید آن دارد که پایان زندگیاش نیز با ذکر و ایمان رقم بخورد.
رمضان؛ ماه قرآن، روزه و آمرزش الهی
ماموستا امیری در ادامه خطبه با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، این ماه را ظرف نزول بزرگترین نعمت الهی یعنی قرآن کریم دانست و با استناد به آیه «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ...» گفت: رمضان پیش از هر چیز، ماه قرآن است؛ ماهی که دلها با تلاوت آن زنده میشود و جانها با نور آن صفا مییابد.
وی با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» تصریح کرد: یکی از بزرگترین فضائل این ماه، فریضه روزه است که خداوند آن را سبب دستیابی به تقوا معرفی کرده است. روزه مدرسه تربیت نفس است و انسان را به صبر، اخلاص، خویشتنداری و مراقبت از اعمال و گفتار فرا میخواند. روزه تنها امساک از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه حفظ زبان از غیبت، چشم از حرام و دل از کینه نیز هست.
امام جمعه قروه با استناد به حدیث نبوی که «با آمدن رمضان، درهای بهشت گشوده و درهای جهنم بسته میشود و شیاطین به زنجیر کشیده میشوند»، خاطرنشان کرد: این حدیث نشان میدهد فضای رمضان، فضای آسانی طاعت و گستردگی رحمت است و خداوند بندگان را به بازگشت و توبه فرا میخواند.
ماموستا امیری با اشاره به حدیث «مَن صامَ رَمَضانَ إیمانًا وَاحْتِسابًا غُفِرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ» افزود: در این ماه، آمرزش الهی به شکل ویژهای جاری است و کسی که با ایمان و امید به پاداش الهی روزه بگیرد، گناهان گذشتهاش بخشیده میشود. چه فضیلتی بالاتر از این که انسان پس از یک ماه بندگی، همچون روز تولدش پاک گردد.
وی در پایان، رمضان را ماه قیام شب دانست و تأکید کرد: شبهای رمضان فرصت خلوت با پروردگار، اشک توبه و نجوا با خالق هستی است.
ماموستا امیری در پایان خطبههای خود از درگاه خداوند متعال مسئلت کرد که نمازگزاران را در زمره بندگان ثابتقدم خویش قرار دهد، توفیق استمرار در طاعت و اخلاص در عمل عطا فرماید و پایان عمر همه را با ایمان، ذکر و طاعت و بندگی خاتمه دهد.