امام جمعه دیواندره با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، روزه را یکی از ارکان پنجگانه اسلام دانست و بر جایگاه والای آن در تربیت روح، تقویت اراده و تقرب به پروردگار تأکید کرد.
اشتراک گذاری :
به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، ماموستا جلال مرادی در خطبههای این هفته نماز جمعه دیواندره ضمن دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، به تبیین جایگاه و فضیلت ماه مبارک رمضان و فریضه روزه پرداخت.
وی با استناد به حدیث نبوی که اسلام بر پنج پایه استوار است، تصریح کرد: روزه گرفتن در ماه رمضان رکن بزرگی از ارکان دین اسلام است و ایمان انسان بدون اقرار به فرض بودن آن، ثابت و استوار نخواهد شد. کسی که ماه رمضان را از روی ایمان و به امید دریافت پاداش الهی روزه بگیرد و شبهای آن را به قیام و عبادت بپردازد، گناهان گذشتهاش بخشوده میشود.
روزه؛ عبادتی با پاداشی بینظیر
امام جمعه دیواندره با اشاره به حدیث قدسی که خداوند میفرماید «روزه برای من است و من خود پاداش آن هستم»، خاطرنشان کرد: پاداش سایر عبادتها با روزه برابری نمیکند؛ چون در روزه، راز و رمز اخلاص برای خدا نهفته است و روزهدار با ترک شهوت و طعام به خاطر فرمان الهی، به مقام قرب الهی نائل میآید.
ماموستا مرادی افزود: روزه علاوه بر تقرب به خداوند، انسان را به نظم، قناعت، صبر و سایر فضائل عادت میدهد و موجبات تقویت روح ایمان و عبودیت را فراهم میکند. کسی که فقط به خاطر امتثال امر خدا روزه میگیرد، با تربیت نفس و مقاومت در برابر تمایلات جسمانی، ارادهای آهنین پیدا میکند و به آسانی در دام وسوسههای شیطان و امیال سرکش خود نخواهد افتاد.
روزه؛ ماه کوشش و عبادت
خطیب جمعه دیواندره با تأکید بر اینکه ماه رمضان ماه تنبلی و کسالت نیست، گفت: سلف صالح ما از جمله یاران پیامبر(ص) و تابعین، به این ماه اهمیت ویژهای میدادند و با شادمانی از آن استقبال میکردند. آنان روزهای رمضان را روزه میگرفتند و روزه خود را از بیهودهکاری، غیبت، سخنچینی و دروغ محفوظ میداشتند و شبهای آن را با نماز و تلاوت قرآن به صبح میرساندند.
وی با اشاره به رویدادهای مهم تاریخی مانند غزوه بدر کبری در ۲۷ رمضان و فتح مکه در ۲۰ این ماه، تصریح کرد: رمضان ماه کوشش، عبادت و عمل است و ما باید با شادمانی و احترام از آن استقبال کنیم؛ ماهی که درهای بهشت گشوده و درهای جهنم بسته میشود و شیاطین به زنجیر کشیده میشوند.
فواید معنوی و جسمی روزه
ماموستا مرادی با بیان اینکه روزهداری دارای فواید معنوی، اجتماعی و جسمانی فراوانی است، گفت: از جمله فواید معنوی روزه، تقرب به خداوند، تقویت نفس و اراده، و تثبیت اخلاص است. همچنین طبق تحقیقات علمی، روزهداری نقش مؤثری در کاهش وزن، سمزدایی بدن، کاهش التهابها و تقویت سیستم ایمنی دارد.
وی با توضیح فرآیند «اتوفاژی» (خودخواری سلولی) افزود: در هنگام روزهداری، بدن فرصت بیشتری برای دفع سموم و سلولهای آسیبدیده پیدا میکند و این فرآیند به کاهش التهاب، جلوگیری از بیماریهای مزمن و افزایش طول عمر کمک میکند.
توبه؛ رمز نزول رحمت الهی
امام جمعه دیواندره در بخش دیگری از خطبههای خود با نقل داستانی از حضرت موسی(ع) درباره قحطی و خشکسالی بنیاسرائیل، به تبیین رابطه گناه و محرومیت از رحمت الهی پرداخت و گفت: بسیاری از گرفتاریها به خاطر شومی گناهان است و باید با توبه و بازگشت به سوی خدا، زمینه نزول رحمت الهی را فراهم کنیم.
وی در پایان با اشاره به داستان توبه مرد گناهکار بنیاسرائیل که چهل سال معصیت کرده بود اما خداوند او را نرسوا نگذاشت، خاطرنشان کرد: خداوند کریم است و بندهای را که به سوی او بازگردد، رسوا نمیکند.
ماموستا مرادی در پایان خطبههای خود برای طول عمر با برکت مقام معظم رهبری، عزت مسلمانان، رفع حوایج مردم، شفای بیماران و امنیت و فراوانی نعمت برای مردم ایران دعا کرد.