عطوان: ایران با قدرت مذاکره میکند و برای هر احتمالی آماده است
عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر جهان عرب، با اشاره به پایان دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا تأکید کرد: تهران در حالی مسیر گفتوگو را ادامه میدهد که همزمان با نمایش توانمندیهای نظامی خود در تنگه هرمز، پیام روشنی به واشنگتن داده است: جمهوری اسلامی ایران برای هر سناریویی، از مذاکره تا رویارویی، آمادگی کامل دارد.
اشتراک گذاری :
به گزارش حوزه بینالملل خبرگزاری تقریب؛ عبدالباری عطوان، نویسنده و پژوهشگر جهان عرب، با اشاره به پایان دور دوم مذاکرات میان ایران و آمریکا اعلام کرد: این دور از گفتوگوها نیز همانند دور نخست که در مسقط برگزار شد، به پایان رسید و دورهای بعدی نیز به همین شکل ادامه خواهد یافت. به گفته وی، ایران همچنان طرف قدرتمند این معادله است و بهطور فوقالعادهای خود را برای هرگونه حمله احتمالی آمریکا آماده میکند.
عطوان تصریح کرد: همزمان با سفر هیئت مذاکرهکننده ایران به ریاست سیدعباس عراقچی به ژنو، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانورهای گستردهای را در تنگه هرمز آغاز کرد که در پی آن، نیمی از این تنگه بهطور موقت مسدود شد. این اقدام حامل پیامی روشن به واشنگتن بود؛ پیامی مبنی بر اینکه ایران برای هر سناریویی آمادگی کامل دارد و نهتنها توان بستن تنگه هرمز، بلکه بستن بابالمندب و کارگذاری مینهای دریایی در آبهای اطراف خود را نیز در اختیار دارد. به بیان دیگر، اگر آمریکا خواهان درگیری باشد، ایران آماده پاسخ است.
این نویسنده عربزبان در ادامه به دیدار اخیر آیتالله سیدعلی خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، با مردم اشاره کرد و گفت: پیامهای صریح رهبر انقلاب، پاسخی قاطع به تهدیدات دونالد ترامپ بود. آمریکا ۴۷ سال است که در پی براندازی این نظام است، اما در تمامی این سالها شکست خورده است. جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند است و مسیر خود را ادامه میدهد. غنیسازی اورانیوم متوقف نخواهد شد و توانمندیهای موشکی و دفاعی که رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورده، موضوعی کاملاً داخلی است و تهران اجازه نخواهد داد این مسائل در مذاکرات مطرح شود.
عطوان تأکید کرد: مهمترین بخش سخنان رهبر انقلاب، اشاره به حرکت ناوهای آمریکایی به سمت منطقه بود؛ جایی که ایشان ضمن اذعان به قدرت ظاهری این تجهیزات، تصریح کردند موشکهایی مانند «خرمشهر» که قادرند این ناوها را منهدم کرده و در آبهای منطقه غرق کنند، بهمراتب خطرناکتر از خود ناوها هستند.
به گفته وی، ترامپ که پیشتر لفاظیها و تهدیدهای متعددی علیه ایران مطرح میکرد، پس از دریافت این پیامهای روشن، ناچار به عقبنشینی شده است. ترامپ اکنون میگوید: «اگر مذاکرات شکست بخورد، روز بدی برای ایران خواهد بود»، اما در عمل دریافته است که ایران هرگز تسلیم نخواهد شد و هرگونه جنگ احتمالی، به درگیریای منطقهای و فرسایشی تبدیل میشود که توان و ظرفیتهای آمریکا را تحلیل خواهد برد.
عبدالباری عطوان همچنین به اظهارات اسکات ریتر، بازرس پیشین سازمان ملل در حوزه سلاحهای کشتار جمعی، اشاره کرد و گفت: ریتر معتقد است دوران برتری دریایی آمریکا بدون بازگشت به پایان رسیده است. او با تعجب میپرسد چرا ترامپ چنین ناوهای فوقگرانقیمتی را به منطقه اعزام میکند؛ ناوهایی که میلیاردها دلار هزینه دارند اما میتوانند با یک موشک ۲۰ هزار دلاری یا حتی یک پهپاد دو هزار دلاری از سوی ایران یا یمن نابود شوند. ناوهای جنگی که پس از جنگ جهانی دوم نماد قدرت بودند، امروز با پیشرفت فناوری، به سلاحهایی قدیمی تبدیل شدهاند و حضور آنها بیشتر جنبه تبلیغاتی و هیاهوی رسانهای دارد.
عطوان افزود: آمریکا پایگاههای متعددی در منطقه از جمله در العدید قطر، امارات و بحرین در اختیار دارد و نیازی به این نمایشهای پرهزینه ندارد. در مقابل، راهبرد ایران مبتنی بر ایستادگی بلندمدت است. تهران با اصل مذاکرات مخالفتی ندارد، اما بهصراحت اعلام کرده است که موضوعاتی چون انتقال اورانیوم غنیشده به خارج از کشور، توان موشکی و گروههای مقاومت، جایی در مذاکرات نخواهند داشت؛ چراکه این موارد بخشی از راهبرد دفاعی و امنیت ملی ایران هستند.
وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز یک جنگ فراگیر و منطقهای، گروههای مقاومت وارد عمل خواهند شد و همین مسئله، هزینههای سنگینی را به آمریکا تحمیل میکند. ایران در عین ادامه مذاکرات، به دشمن نشان داده است که در محاسبات و تهدیدات خود، از جمله تهدید به ترور عالیترین مقام کشور، دچار خطای راهبردی شده است.
در پایان، عطوان تأکید کرد: ایران مسیر پیشرفت و توسعه خود را ادامه میدهد. تلاشهای آمریکا برای منحرف کردن افکار عمومی مردم ایران از طریق ایجاد اغتشاشات داخلی شکست خورده است. تهران همچنین خلأهای پیشین در حوزه فناوری دفاعی را ـ که دشمنان از آن سوءاستفاده میکردند ـ از راههای مختلف، از جمله همکاریهای فنآورانه با چین و روسیه، جبران کرده است. به باور من، شرایط مطابق برنامههای ایران پیش میرود و جمهوری اسلامی در این مقطع نیز، همانند نبرد ۱۲روزه، پیروز میدان بوده و دشمن را ناکام و خوار کرده است.