عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفتوگو با تقریب:
رمز ماندگاری شهید رئیسی، خدمت بدون مرز برای همه ایرانیان بود
ماموستا «فایق رستمی»، خدمت صادقانه و نگاه عدالتمحور را میراث گرانقدر شهید آیتالله رئیسی دانست و با اشاره به حضور میدانی رئیسجمهور شهید در مناطق محروم کردستان و عدم تبعیض میان شیعه و سنی، از مسئولان کشور خواست تا این سه اصل را سرلوحه کار خود قرار دهند: «خدمت عادلانه»، «توجه به معیشت و مهار تورم» و «حضور بیواسطه در میان مردم».
اشتراک گذاری :
به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، دومین سالگرد شهادت آیتالله سیدابراهیم رئیسی و یاران باوفایش، فرصتی برای بازخوانی مکتبی است که در آن «خدمت بیادعا» با «شهادت مظلومانه» گره خورد. رئیسی که در دل جادههای دورافتاده و در میان مردمان محروم کردستان بیادعا حاضر میشد، نه فقط رئیسجمهور که برادری همدل و غمگسار بود. اهل سنت ایران، بهویژه مردم سنندج و دیگر شهرهای کردستان، این شهید را با چشمی اشکبار و قلبی آکنده از ارادت به یاد میآورند. خبرگزاری تقریب در گفتوگو با ماموستا «فایق رستمی»، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، امام جمعه سنندج و نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری، ابعاد این محبوبیت و پیام شهادت رئیسجمهور خدمتگزار را به روایت یک عالم برجسته اهل سنت بررسی کرده است. ماحصل این گفتوگو را در ادامه میخوانید.
خبرگزاری تقریب: به عنوان یک عالم اهل سنت، مهمترین ویژگی شهید آیتالله رئیسی که ایشان را در میان عموم مردم ایران، از جمله برادران اهل سنت، محبوب ساخت، چه میدانید؟
ماموستا فایق رستمی:شهید آیتالله رئیسی، شخصیتی والا و الگویی بینظیر در عدالتخواهی و خدمت صادقانه بود. رمز محبوبیت ویژه ایشان در میان اهل سنت کردستان، این بود که شهید رئیسی نماد مرد میدان عمل و خدمت بود و در راه خدمت به مردم، خستگی را نمیشناخت و تمام توان خود را برای حل مشکلات مردم به کار میبست. ایشان توجه ویژهای به قشر نیازمند و مناطق محروم داشت؛ به طور مشخص در مدت کوتاه مسئولیت خود، چندین بار به استان کردستان و شهر سنندج سفر کردند و شخصاً در جلسات مختلف حضور مییافتند. آنچه که شهید رئیسی را از بسیاری از مسئولان متمایز میکرد، نگاه فرامذهبی و عدالتمحور ایشان بود. ایشان هرگز بین شیعه و سنی تفاوتی قائل نمیشد و این روحیه وحدتآفرین، دلهای ما را فتح کرد.
خبرگزاری تقریب: در فرهنگ اسلامی، خدمت به مردم چه جایگاهی دارد؟ و به نظر شما پیام شهادت رئیسجمهور و همراهانش در مسیر خدمت، برای مسئولان و نخبگان چه میتواند باشد؟
ماموستا فایق رستمی: در فرهنگ اسلامی، خدمت به مردم از بالاترین عبادات است. خداوند متعال در قرآن کریم، بندگان صالح را کسانی معرفی میکند که در راه خدمت به خلق خدا گام برمیدارند و پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز میفرمایند «بهترین مردم، کسی است که برای مردم سودمندتر باشد». شهید رئیسی و یاران باوفایش، با نیت خالصانه و عاشقانه راهی خدمت شدند و در این مسیر به شهادت رسیدند. پیام شهادت ایشان برای مسئولان و نخبگان این است که اداره کشور با پشت میز نشستن ممکن نیست. مدیران باید مانند شهید رئیسی از بازیهای جناحی دوری کنند و تمام توان خود را صرف خدمت به مردم کنند، به گونهای که گوش شنوای دردهای مردم باشند و خود را از جنس مردم بدانند. شهادت در مسیر خدمت، تجلیل خداوند از خدمتگزار واقعی است و مسئولان امروز باید بدانند که اگر در راه حل مشکلات معیشتی و محرومیتزدایی تلاش کنند، دعای خیر مردم پشت سرشان خواهد بود.
خبرگزاری تقریب: بعد از حادثه سقوط بالگرد و شهادت رئیسجمهور، صحنههای از همدلی و حضور مردم شهرهای سنینشین در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت دیده شد. این همبستگی چه پیامی برای آینده ایران دارد؟
ماموستا فایق رستمی: آن صحنهها و اشکهای مردم در شهرهای سنینشین کردستان، به هیچ وجه تصادفی نبود. مردم اهل سنت با درایت و شجاعت کامل، به صحنه آمدند و نشان دادند که «مردم ایران هرگز میان شیعه و سنی تمایز قائل نمیشوند و دشمنان بدانند که وحدت و همدلی مردم ایران اسلامی، بزرگترین سرمایه ملی است». من معتقدم، مهمترین پیام این همبستگی برای آینده ایران، خنثیشدن توطئههای دشمنان برای تفرقه بین مذاهب است. دشمنان مسلمین با اصل اسلام مشکل دارند و برای آنان هیچ تفاوتی بین سنی و شیعه نیست. حضور یکپارچه مردم کردستان در کنار برادران شیعه خود در تشییع شهدای خدمت، طلسم تفرقه را شکست و اثبات کرد که راه شهید رئیسی، راه وحدت و برادری و اخوت اسلامی است. این همبستگی به دشمنان این پیام را داد که ملت ایران در برابر هرگونه تفرقهافکنی هوشیار و متحد هستند.
خبرگزاری تقریب: اگر بخواهید یک توصیه به مسئولان کشوری بر اساس سیره شهید رئیسی داشته باشید، آن توصیه چیست؟
ماموستا رستمی: اگر خداوند توفیقی داده که سالها در کنار برادران شیعه و سنی، دلی نگران و قدمی هرچند کوچک در راه وحدت داشتهام، به جرئت میگویم که مسئولان امروز باید از سیره عملی شهید رئیسی سه اصل را سرلوحه کار خود قرار دهند:
اول: «خدمت صادقانه و عادلانه به خلق خدا و امانتداری»؛ چراکه بیشترین ناراحتی مردم ما از تبعیض است، نه خود مشکلات.
دوم: توجه ویژه به معیشت مردم و مهار تورم؛ همانطور که خود بارها گفتهام، مشکلات معیشتی، تورم و گرانی از بسیاری از معضلات اجتماعی خطرناکتر است و شهید رئیسی تمام تلاش خود را برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به کار میبست.
سوم: حضور میدانی میان مردم؛ مسئول در شأن نظام، باید در میان مردم باشد. شهید رئیسی نشان داد که مدیران باید با مردم زندگی کنند، نه اینکه با فاصله از آنها تصمیم بگیرند.
اگر مسئولان ما راه این شهید عزیز را ادامه دهند، نه تنها مشکلات کشور حل میشود، بلکه ایران اسلامی به الگویی برای تمام جهان اسلام در زمینه عدالت و خدمت تبدیل خواهد شد.