تاریخ انتشار۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : 226988

اولین اکتشافات نفت در ایران

پنجم خرداد ۱۲۸۷ هجری شمسی نخستین بار یک گروه اکتشاف نفت، در شهرستان مسجد سلیمان استان خوزستان درپی ماه‌ها حفاری چاه به نفت رسید.
 "ویلیام ناکس دارسی" میلیونر استرالیایی، نخستین فردی بود که با روش‌های جدید روز و دستگاه‌های حفاری مکانیکی در ایران چاه حفر و نفت کشف کرد.

گروه فنی که او به سرپرستی زمین‌ شناسی به نام برلز به ایران فرستاد به او از وجود نفت درحوالی قصر شیرین و شوشتر خبرداد و دارسی هم نماینده‌ خود ماریوت را درسال ۱۹۰۱ به دربار ایران فرستاد.
ماریوت امتیاز اکتشاف و استخراج نفت در تمام ایران، به جز ایالات شمالی یعنی خراسان، مازندران، استرآباد (گرگان کنونی) و آذربایجان را از مظفرالدین شاه گرفت که بعدها این امتیاز به «امتیاز دارسی» مشهور شد.

به موجب امتیازنامه ۶۰ ساله که شروع آن هشتم صفر ۱۳۱۹ قمری بود، دارسی متعهد شده بود دو سال بعد بهره‌برداری را آغاز و مبلغ بیست هزارلیره نقد و معادل بیست هزار لیره سهام شرکت بهره بردار را به دولت ایران بدهد.

پس از کشف نفت در ایران درسال ۱۹۰۹ شرکت سابق نفت ایران و انگلیس تشکیل شد و از سال ۱۹۰۸ تا سال ۱۹۲۸ نفت تولیدی ایران از میدان نفتی مسجد سلیمان استخراج می شد.  
  • میدان نفتی

    میدان نفتی "چیا سرخ" در شمال غرب "قصر شیرین"

  • یکی از دکل های حفاری در مسجد سلیمان. سال 1909

    یکی از دکل های حفاری در مسجد سلیمان. سال 1909

  • احداث یک مخزن نفتی در مسجد سلیمان

    احداث یک مخزن نفتی در مسجد سلیمان

  • حمل و نقل تجهیزات حفاری در مسجد سلیمان

    حمل و نقل تجهیزات حفاری در مسجد سلیمان

https://taghribnews.com/vdcc4eqi42bqio8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی