تاریخ انتشار۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : 189509
مرضیه افخم:

مقاومت مردم یمن، عربستان را مجبور به توقف حملات کرد/ تقویت وحدت ملی در لبنان، خواست ایران است

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: حملات عربستان سعودی به یمن، اقدامی نامشروع بود و سابقه بدی را در خاطر همسایگان و مراودات بین آنها بجاگذاشت.
مقاومت مردم یمن، عربستان را مجبور به توقف حملات کرد/ تقویت وحدت ملی در لبنان، خواست ایران است

به گزارش خبرگزاری تقریب، "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امورخارجه امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار تقریب، درباره دلایل توقف حملات عربستان به یمن گفت: تجاوز عربستان و حملات هوایی آن به یمن اقدامی نامشروع بود و این اقدام از نظر بین المللی نزد افکارعمومی پذیرفتنی نبود؛ مقاومت مردم یمن و تأکید بر اینکه تنها راه خروج  این کشور از بحران، راه حل سیاسی است، مجموعه عواملی است که به نظر ما سبب شد تا حملات متوقف شود.

افخم در ادامه با بیان اینکه اقدام نسنجیده و غیر قابل قبول ائتلاف عربی در حمله به یک کشور عربی تا به حال در تاریخ کشورهای عربی  و درحوزه جهان اسلام بی سابقه بوده است، تصریح کرد: این اقدام عربستان سعودی سابقه بدی را در خاطر همسایگان  و مراودات بین آنها بجا گذاشت.

وی با ابراز امیدواری برای شکل گیری هرچه سریعتر شرایط  گفتگوی بین احزاب در یمن گفت: همه باید برای پیشبرد روندی که برای راهکار سیاسی انجام شده است، کمک کنند تا بتوانیم به نتایج مثبت و مؤثر و عملی در صحنه سیاسی یمن برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه و در پاسخ به سؤال دیگری درمورد حمایت ایران از گفتگوهای بین حزب الله و المستقبل در لبنان گفت: چندین دور گفتگو بین حزب الله و المستقبل صورت گرفته است و ما پیش  از این نیز از این گفتگوها استقبال کردیم و هر گفتگویی که به بهبود شرایط داخلی لبنان و تقویت ثبات سیاسی این کشور  کمک کند و وحدت ملی را به دنبال داشته باشد، از  نظر ما بسیار محبوب و پذیرفته است و انجام چنین گفتگوهایی باید تشویق شود.

افخم خاطرنشان کرد: اجماع در لبنان و تقویت همدلی و وحدت ملی لبنان و حمایت از آن در مقابله با همه تهدیدات، خواست جمهوری اسلامی ایران است.

 وی تأکید کرد: روند معقول و مدبرانه ای در گفتگوهای احزاب لبنانی شروع شده که باید ادامه پیدا کند، تا نتایج  و آثار عملی خود را در صحنه سیاسی لبنان نشان دهد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و  5+1  گفت: امروز تیم مذاکره کننده در سطح معاونین و کارشناسان در مذاکرات حضور یافت و این دور از مذاکرات به مدت سه روز و تا جمعه ادامه می یابد.

افخم ادامه داد: بحث اصلی در این دور مذاکرات، نگارش متن توافقات است که در کنار آن در مورد رفع تحریم ها نیز بحث خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه،  در مورد  نقش ایران در توقف حملات به یمن و پیش بینی روز گذشته "امیر عبداللهیان" معاون وزیر امورخارجه در خصوص توقف این حملات گفت: از روز اول هم که حملات علیه مردم بی دفاع و زیربناهای کشور یمن شروع شد، جمع بندی تحلیلگران بر این بود که راه حل سیاسی، اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: جمهوری اسلامی از ساعت اول شروع حملات، تحرکات سیاسی و رایزنی ها را با کشورهای دیگر در قالب مذاکرات دو جانبه و چند جانبه پیش برد و ما از اول هم مخالف اقدام نظامی بودیم و راهکار اصلی را گفتگو می دانستیم، به همین جهت گفتگوهایی را شروع کردیم و طرح 4 ماده ای ایران بر همین اساس تنظیم شد و دیدگاه معقولی که ایران ارائه داد، متکی بر نگاه واقع بینانه و بی طرفانه ما به مسأله است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که مردم یمن شدیدا نیازمند دریافت کمک هستند و شرایط انسانی در این کشور وخیم است، تاکیدکرد: گفت و گو بین گروه های یمنی باید از سر گرفته شود.

افخم تصریح کرد: وزارت امورخارجه و سازمان هلال احمر ایران درتلاشند راه های ارسال کمک های انسان دوستانه را بررسی و کمک ها را برای مردم یمن ارسال کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت حادثه فرودگاه جده اظهار داشت: این حادثه، حادثه تلخی بود که ما آن را محکوم کرده و باز هم محکوم می کنیم. مذاکرات در سطح سفارت که احضار کاردار سعودی است، انجام شده و پیگیری آن در سطوح مختلف ادامه دارد.
وی ادامه داد: مقامات سعودی قول هایی برای مجازات این افراد داده اند و امیدواریم این مساله به سرعت به وقوع بپیوندد و حکم لازم برای دو فرد خاطی صادر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درخصوص مذاکرات سه جانبه ایران ، سوریه و سوئیس اظهار داشت: موضوع مذاکرات روز گذشته، بحران سوریه و ارسال کمک های انسان دوستانه و شرایط ارسال آن ها به سراسر سوریه بود.

افخم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران طی 4 سالی که از بحران سوریه می گذرد، توجه به شرایط انسانی را با
نهادهای موثر منطقه ای و بین المللی موثر دنبال و گفت وگوهای دوره ای مستمری را با سوئیس برگزار کرده است.

وی با بیان این که این چندمین دور مذاکرات در این خصوص است، اضافه کرد: فکر می کنم لازم است در کشاکش بحران سوریه ارسال کمک های انسان دوستانه به همه مناطق سوریه که در وضعیت بسیار بدی قراردارند، به ویژه مناطقی که تحت محاصره تروریستها هستند فراهم شود.

 
https://taghribnews.com/vdcjyhevhuqeoiz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی