تاریخ انتشار۲۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : 225247

عامل سقوط جنگنده اماراتي در یمن، پدافند ارتش عربستان اعلام شد

روزنامه گاردين: اختلافات ریشه دار عربستان با امارات میدان جنگ یمن را به عرصه ای برای انتقام‌گيري آل سعود از آل نهیان مبدل کرده است.
عامل سقوط جنگنده اماراتي در یمن، پدافند ارتش عربستان اعلام شد

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) به نقل از گاردین ؛ «بروز نقص فني و يا اتمام سوخت» به دستاويز دائمي سعودي‌ها و ائتلاف عربي برای توجيه سرنگوني جنگنده‌هايشان تبديل شده و ترفندي است که جامعه بين المللي به خوبي به آن واقف است و آن را به سخره مي‌گيرد.

گاردین چاپ انگلیس نوشت: هم اکنون اماراتي‌ها مجبورند، جام زهري را سر بکشند که سعودي‌ها به آنها تقديم و وادار به نوشيدنشان مي‌کنند، چون بر کسي پوشيده نيست، حضور اماراتي‌ها و سعودي‌ها کنار يکديگر در ميدان يمن به معناي فراموش کردن یا کنار گذاشتن اختلافات ديرينه بين آنها نيست.

روزنامه انگليسي «گاردين» با اشاره به اين موضوع، پرده از اختلافاتي برمي‌دارد که از 5 سال پيش تاکنون ميان آل نهيان و آل سعود وجود دارد و در اين اواخر تشديد شده است.

به نوشته گاردين تشديد اين اختلافات موجب اقدام رياض عليه ابوظبي در يمن شده و عرصه يمن را به ميدان انتقام‌گيري عربستان از امارات مبدل کرده و در جديدترين افشاگري‌ها از اين دست، منابع نظامي اماراتي تصريح کردند که جنگنده اماراتي که در روزهاي اخير در منطقه «البريقه» سقوط کرده، از نوع اف 16 و نه «آپاچي» بوده است.

از سوي ديگر، درحالي که فرماندهي نيروهاي مسلح امارات در يمن از مفقود شدن يک فروند جنگنده اين کشور در يمن خبرداد که يک روز پس از آن، ائتلاف عربي اعلام کرد که دو خلبان اماراتي در اثر سقوط جنگنده‌شان جان خود را از دست داده‌اند.
در اين‌باره ائتلاف عربي در بيانيه‌اي کوتاه اعلام کرد که اين دو خلبان پس از سقوط هواپيمايشان براثر نقص فني در شهر عدن کشته شدند، درحالي‌که جنگنده اماراتي پس از بمباران انبار تسليحاتي داعش درمنقطه کوهستاني تحت تصرف اين گروه، در کوه‌هاي البريقه شهر عدن سرنگون شده است.

 «هاني اليزيدي»، مسئول منطقه البريقه در شمال عدن نیز درحالي از يافتن لاشه اين جنگنده اماراتي در يکي از مناطق کوهستاني شهر عدن خبر داد که واقعيت مورد تاکيد اغلب فعالان و تحليلگران و شاهدان در عدن، سرنگوني اين هواپيما با پدافند عربستان سعودي بوده است. اين محافل دليل اين اقدام عربستان را بمباران مواضع داعش توسط اين جنگنده اماراتي مي‌دانند، درحالي‌که داعش در اين منطقه از جمله هم‌پيمانان سعودي‌ها و خط قرمز آنها در عدن شمرده مي‌شود و برکسي پوشيده نيست که رياض از گروه‌هاي تروريستي تکفيري و امارات از گروه‌هاي مسلح ميانه‌رو در عدن حمايت مي‌کند.

باوجود هم‌پيماني اين دو کشور در تجاوز عليه يمن، اما هريک از آنها داراي منافع و مزدوران خاص خويش است که به صورت مستقل براي تحقق اهداف مورد نظرشان در يمن فعاليت مي‌کنند.آنچه اين گفته را تاييد مي‌کند، حملاتي است که پيشتر جنگنده‌هاي عربستاني عليه گروه‌هاي مسلح وابسته به امارات و بالعکس انجام داده و اين حملات را با متوسل شدن به دستاويز خطا در تعيين اهداف توجيه مي‌کنند.
در اين بين توسل به دستاويز خطاي فني به بهانه‌اي رايج بين ائتلاف عربي تبديل شده، به گونه‌اي که پيشتر نيز سقوط يک فروند جنگنده بحريني در منطقه جازان در جنوب غربي عربستان و همچنين يک فروند جنگنده مغربي به دليل بروز خلل فني توجيه شده بود.
https://taghribnews.com/vdcjxie8auqe88z.fsfu.html
مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی