تاریخ انتشار۱۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۳
کد مطلب : 297644
//ویژه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی//(133)

کمیسیون طرح های احیاگران جهان اسلام جهت تمدن سازی نوین اسلامی

کمیسیون طرح های احیاگران جهان اسلام جهت تمدن سازی نوین اسلامی در سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت عصر امروز در محل نشست اختصاصی هتل ازادی برگزار شد.
کمیسیون طرح های احیاگران جهان اسلام جهت تمدن سازی نوین اسلامی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، رئیس این کمیسیون حجت الاسلام و المسلمین  مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری و محقق و پژوهشگر در ابتدا به ایراد سخنانی حول محور احیاگران جهان اسلام در تمدن نوین اسلامی پرداخت.

وی در این خصوص اظهار کرد: احیاگری در جهان اسلام برای ایجاد فرهنگ و تمدن جدید اسلامی است و فرهنگ و تمدن، بزرگترین چیزی است که ما را هدایت می کند که فعالیتهای خود را در جهت خوبی انجام دهیم.

وی افزود: اگر این توجهات نباشد در مورد تمدن و فرهنگ اسلامی،فعالیت های ما فعالیت موفقی نخواهد بودو نتایج خوبی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید در چهارچوب  فرهنگ و تمدن نوین اسلامی عمل کنیم اذعان داشت مسلمانان باید به شیوه خود عمل کنند و شیوه آنها فرهنگ و تمدن اسلامی به وجود می آورد و لازم است هر اقدامی که انجام می دهند چه از طرف مفتی، متفکران و سیاستمداران و رهبران و اساتید و حوزویان  و اقتصاددانان  فعالیت هایی داشته باشند که در این چهارچوب و در جهت فرهنگ و تمدن اسلامی باشد تا در کنار بقیه اجزا موجودیت به دست اورد.

در ادامه علی امینی که مقاله خود را با موضوع "دانشگاه الگویی برای وحدت بین مسلمین" ارائه داد، اظهار داشت: در طرح احیاگران جهان اسلام، دانشگاه الگویی برای تحقق تمدن سازی نوین اسلامی است و در این طرح دانشگاه مذاهب اسلامی پتانسیل این را داردکه در جهت تمدن سازی نوین در تمام جهان اسلام فعالیت کند و در کنار دانشگاه مذاهب اسلامی اگر پژوهشکده های دیگر یا گفتمان مشترک در کنار ایده تمدن سازی نوین اسلامی باشند، می توانند نقش مهمی داشته باشند و در دنیای امروز اگر این ایده و الگویی با گفتمان علمی باشد استقبال بیشتری می شود.

حجت الاسلام مبلغی در تکمیل گفتمان اقای امینی افزود: دانشگاه مذاهب وضعیت و الگوی نمونه است و سنی وشیعه درکنار همدیگر هستند و درسی که ارائه می شود مشترک بین شیعه و سنی است و در این دانشگاه فضای وحدت حاکم است و این دانشگاه الگویی برای جهان اسلام است که همه می توانند در زمینه های علمی آن را به کار بگیرند.

غلامرضا اکرمی در توضیح این موضوع به عنوان شاخصه ای برای وحدت جهان اسلام عنوان کرد: توصیف روایت های اسلامی پلی برای وحدت مسلمانان است و دراین امر دانشگاه سه متغیر دارد: اول  دانشجو دوم استاد و سوم مکان تحصیل است. وی افزود: نخبگان در دانشگاه مهم هستند و یکی از اثرگذاریها این است که نخبگان را به سمت تحقیقات اسلامی سوق دهیم.و بعد از اساتید بهتری استفاده کنیم که با اسلام اشنایی بیشتری دارند و سوم دانشجویان اطلاع رسانی از طریق سمینار و تحقیقات درجهت همبستگی و ارتباط بیشتر تقریب مذاهب پیش رویم.

عثمان یوسفی استاد دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه سنندج در خصوص نقش دانشگاه مذاهب اسلامی در فرهنگ و تمدن سازی نوین افزود: در تمدن اسلامی چند ستون اصلی وجود دارد که یکی از آنها آموزه های دینی است که در دانشگاه مذاهب اسلامی باتوجه به علوم اسلامی و محوریت این علوم الگوی مناسب در جهت ترویج آموزه های دینی می تواند مهم باشد ودر ایران به ویژه درسخنان مقام معظم رهبری ضرورت این دانشگاه از قبل احساس شده و این دانشگاه  اگر بتواند به تولید محتوا بپردازد و نهضت ترجمه را راه اندازی کند نقش مهمی خواهد داشت.

در ادامه کاظم مقدادی از علما و مجاهدین برجسته عراق اذعان کرد: برنامه ای برای فرهنگ و تمدن نوین اسلامی است که باید در چهارچوب خاصی قرار بگیرد تا نتیجه خوبی داشته باشد.در سیره پیامبر اسلام بحث رسالت است که در میان ما بوده و ماهیت تفکر اسلامی و تمدن اسلامی قرار گرفته است.

دومین مقاله مربوط به آقای عباس ابوطالبی با موضوع عوامل انحطاط تمدن نوین اسلامی از منظر ابوالحسن ندوی بود وی دراین مقاله ریشه های شکل گیری انحطاط تمدن اسلامی را بر اساس دیدگاه ابوالحسن ندوی بررسی نموده و از منظر ندوی بیان داشته که سکولاریسم و انحراف از آموزه های اصیل اسلامی، باعث زوال انحطاط تمدن مسلمانان در دوره هایی از تاریخ گردیده است.

دکتر فوزی العلوی استاد دانشگاه الزیتونه و رئیس انجمن المسارات تونس درباره این موضوع اذعان کرد:  مخالف معنای لاییکی بودن هستم و تلاش ندوی تئوری پردازی و پرداختن به مسائل متناقض است و زندگی باید از دین جدا باشد.فکر لیبرالیسم دین را از سیاست جدا نمکنیم و نباید دین را در سیاست خلاصه کنیم و آنها تشکیلات خاص خودرا دارند و اسلام می تواند راه حل باشد.

موضوع بعدی باعنوان عوامل احیاگری تمدنساز خانم معصومه جعفری بود که ایشان در این مقاله تمدن را به عنوان یک پدیده اجتماعی، محصول تفکرات نهفته در ورای آن دانسته است و بیان داشته که برای ساختن تمدن، وجود اندیشه تمدن ساز ضروری و اجنتاب ناپذیر است.

در ادامه جابر جابری نماینده وزارت فرهنگ عراق بیان کرد کسی که تمدن اولین را درست کرد رسول خدا (ص)  است و شهادت و گواه تاریخ بر این موضوع و تجلیات تمدن اسلامی می باشد.

عنوان مقاله بعدی توسعه فرهنگی و توسعه اسلامی دکتر عباس علی شاملی بود که دراین خصوص اظهار کرد: شهید صدرالگویی هستند برای کسانی که می خواهند قدمی برای بنای اسلامی برداند. و طبق گفته شهید صدر قرآن کتاب صامت خداست و اگر میخواهید از آن استفاده کنید باید آن را به حرف بیاورید.

 
https://taghribnews.com/vdcjxae8xuqehmz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی