تاریخ انتشار۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 272849

​عید شیعه و سنی وجود ندارد/ اعلام عید فطر بین اهل سنت طبق اعلام حاکم اسلامی است

عید فطر یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است که مسلمانان شیعه و سنی به طور مشترک در روز اول ماه شوال آن را جشن می گیرند.
​عید شیعه و سنی وجود ندارد/ اعلام عید فطر بین اهل سنت طبق اعلام حاکم اسلامی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تقریب در ارومیه، مسلمانان پس از یک ماه روزه و عبادت پروردگار با برگزاری آیین های خاص که نشان از جایگاه والای اسلام در بین مسلمانان دارد ماه رمضان را بدرقه می کنند.
گردهمایی گسترده مسلمانان شیعه و سنی برای برپایی نماز عید فطر از بزرگ ترین اجتماع هایی است که بهترین عرصه برای نمایش وحدت و انسجام مسلمانان محسوب می شود.
عید فطر در استان آذربایجان غربی؛ سرزمین رنگین کمان اقوام و ادیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و علمای اهل سنت استان این عید را وحدت آفرین بین اهل تشیع و تسنن اعلام می کنند.
امام جمعه پیرانشهر می گوید: عید فطر، عید بزرگ مسلمانان و مشترک میان شیعه و سنی است.
ماموستا مصطفی محمودی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تقریب در ارومیه می افزاید: در ایران اسلامی همه مسلمانان تابع نظام و ولایت فقیه هستند، در این کشور عید شیعه و سنی وجود ندارد و تمام اعیاد اسلامی است.
وی اضافه می کند: عید فطر در اسلام و در فقه اهل سنت دارای اهمیت فراوان است بنابراین عید فطر پس از اعلام ستاد استهلال و تایید دفتر مقام معظم رهبری اعلام می شود.
امام جمعه پیرانشهر با بیان اینکه اعلام عید فطر بین اهل سنت طبق اعلام حاکم اسلامی است، تصریح می کند: هر روزی را که ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری به عنوان روز اول شوال اعلام کند، همان روز عید فطر است.
محمودی خاطرنشان می کند: ماه رمضان ماه مهمانی خدا است و مسلمانان جهان به ویژه مسلمین ایران در این ماه با توجه به دستورات دینی اعمال این ماه را انجام می دهند و در روز عید فطر با برپایی نماز جماعت این ماه مبارک را به پایان خواهند رساند.
وی اظهار می دارد: رصد و رویت ماه و برگزاری همزمان نماز عید فطر باعث تقویت اتحاد، یکپارچگی و وحدت اسلامی می شود و مانع سوء استفاده دشمنان از فضای جامعه و به ویژه این استان خواهد شد و خاری بر چشم دشمنانی است که نمی توانند این وحدت را ببینند.
شرط اعلام عید فطر، اعلام دفتر مقام معظم رهبری است
امام جمعه اهل سنت شاهین دژ نیز می گوید: شرط اعلام عید فطر، اعلام دفتر مقام معظم رهبری است.  
ماموستا حاصل بالقچی در گفت و گوی اختصاصی اظهار می دارد: با توجه به ضرورت ایجاد وحدت و انسجام ملی، عمل به احادیث نبوی و مبانی فقهی در خصوص حلول ماه مبارک شوال، پیروی از نظر حاکم شرع و ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری در اعلام عید لازم و ضروری است و هرگونه مخالفت با آن شرعا جایز نیست.
وی تصریح می کند: نماز عید فطر مطابق با نظر ولی امر مسلمین و اعلام دفتر مقام معظم رهبری در یک روز اقامه می شود.
امام جمعه اهل سنت شاهین دژ درباره تقویت اتحاد میان مسلمانان در این عید اذعان می دارد: با توجه به اعمال و فریضه های مشترک مسلمانان در ماه رمضان و ثمرات مشترکی که خداوند در اختیار آنها قرار می دهد، عید فطر عید نزدیکی دل های مسلمانان به هم است، همه مسلمانان در ماه مبارک رمضان روزه می گیرند و همه در روز عید فطر، نماز عید می خوانند، بنابراین وحدت فراوانی میان شیعه و سنی برقرار می شود.
وی با بیان اینکه مسلمانان همه تابع یک دین هستند، اضافه می کند: اهل سنت در طول انقلاب بارها نشان داده اند که در شرایط سخت کشور پیرو ولایت و رهبری بوده اند و این نشانه همبستگی و وحدت یک جامعه اسلامی است.
تابع حکم حاکم هستیم
امام جمعه اهل سنت نقده نیز در گفت و گو با خبرنگار تقریب در ارومیه می گوید: بین همه مذاهب اسلامی و داخل خود مذاهب اسلامی اختلاف وجود دارد که این اختلاف بنیادی است اما با وجود این ما راه چاره مهمی داریم که برای همه مذاهب قابل قبول است و آن حکم حاکم است که رفع اختلاف می کند.
ماموستا ابراهیم سرخابی با بیان اینکه بحث رویت و اثبات هلال ماه دو مقوله جداست، تاکید می کند: بحث رویت ماه ممکن است در بسیاری از جاها گفته شود ولی برای ثبوت این رویت حتما باید حاکم شرع دستور دهد.
وی با تاکید به اینکه ما تابع حکم حاکم هستیم، متذکر می شود: براساس احساسات قومی و مذهبی نباید حرفی که مورد قبول نظام اسلامی نیست بیان شود و در این راستا با صراحت اعلام می کنم حاکم اسلامی باید رویت ماه را تایید و نماز عید فطر را اعلام کند.
https://taghribnews.com/vdcjx8e8huqeaoz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی