تاریخ انتشار۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۰
کد مطلب : 260437
دکتر همتی در همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی در دانشگاه همدرد دهلی:

در تمدن اسلامی اخلاق و معنویت جایگاه ویژه ای دارد

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در تمدن اسلامی اخلاق و معنویت جایگاه ویژه ای دارد و در کنار رشد علمی و تکنولوژیک به سبک زندگی مبتنی بر معنویت و اخلاف بسیار توجه و تأکید می شود.
در تمدن اسلامی اخلاق و معنویت جایگاه ویژه ای دارد
 به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، دکتر "همایون همتی" پژوهشگر و استاد دانشگاه در همایش "وحدت و تمدن نوین اسلامی" که عصر روز جمعه در دانشگاه همدرد دهلی برگزار شد، طی سخنانی ضمن بررسی تجربی و سیستمی تمدن اسلامی، اظهار داشت: آنچه می توان به دست اورد این است که تمدن اسلامی دارای ویژگی های متمایز بی نهایتی است که تجربه تاریخی و تحقق خارجی آن بهترین گواه این مدعا است.
 
وی افزود: مقصود ما از تمدن البته فقط نقطه مقابل بربریت، وحشیگری، عقب ماندگی، بی نظمی، بی قانونی، عدم رشد علمی و ابتذال اخلاقی است. تمدن مرحله پیشرفت جامعه بشری است که انسانها در حد معقولی از تشکیلات، نظم، قانونمداری، اخلاق و رفاه زندگی می کنند. تمدن مبتنی بر آموزش، تربیت و رشد علمی و اخلاقی است.
 
دکتر همتی افزود: تمدن با رشد علمی، روحی، رعایت آداب و قوانین ملازم است. تمدن تبلور عینی و خارجی فرهنگ است و دارای بخش های مختلفی مثل علم، هنر، صنعت، معماری، فلسفه، اقتصاد، تکنولوژی و ... است.
 
این استاد دانشگاه اظهار داشت: در تمدن اسلامی اخلاق و معنویت جایگاه ویژه ای دارد و در کنار رشد علمی و تکنولوژیک به سبک زندگی مبتنی بر معنویت و اخلاف بسیار توجه و تأکید می شود.
 
دکتر همتی گفت: تمدن اسلامی با بررسی تاریخی و تجربی و استقرایی دارای ویژگی های تمایز بخشی است که آنرا از دیگر تمدن ها بخصوص تمدن جدید غربی جدا می سازد. این تمدن مبتنی بر جهان بینی توحیدی و خداگرایی است یعنی یک تمدن دینی است. مدافع حقوق بشر و کرامت انسانی است بر آزادی، عدالت، برابری، اخلاق، مدارا و همزیستی مسالمت آمیز بین انسان ها و اقوام تأکید دارد.
 
وی افزود: صلح و عدالت جهانی از آرمان های مهم تمدن اسلامی است. توسعه علمی، اقتصادی، رفاه زندگی، همکاری میان ملل جهان، نظم و امنیت در جامعه از دیگر آرمان های مهم و خصوصیات این تمدن است.
 
این استاد دانشگاه تأکید کرد: در مجموع باید گفت آنچه در بستر تاریخ به نام تمدن اسلامی ظهور پیدا کرده است و اکنون نیز به احیاء و بازسازی مجدد آن نیازمندیم تمدنی جامع و همه جانبه معنویت گرا و رهایی بخش است که موجب رشد بشر و دستیابی او به کمال علمی، اخلاقی و معنوی می شود و در عین حال فضایی سرشار از آزادی و عدالت و برابری ایجاد می کند تا انسان ها آزادانه و بی دغدغه به تبادل افکار و میراث علمی و فکری و مبادله فرهنگی بپردازند و هدف قرآنی "لتعارفوا" تحقق پیدا کند.
 
دکتر همتی افزود: در این تمدن ستم، تبعیض، سرکوب، خشونت،تعصب گرایی، قبیله گرایی، فقر، فحشا و عقب ماندگی جایی ندارد و همه چیز برای رشد انسان ها و کسب فضائل مهیا است لذا جهانخواران و نظام سلطه از برپایی چنین تمدنی هراس دارند و با تمام قوا در مقابل آن مانع تراشی می کنند تا تحقق نیابد.
 
وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران طلیعه ظهور چنین تمدنی است و در پی احیا و تأسیس و تجدید حیات تمدن اسلامی نوین و راستین و طراز توحید همه قوای خود را بسیج کرده است و می رود تا با امداد خداوند تمدنی با این ارزش ها را تحقق ببخشد.
 
دکتر همتی افزود: امروز رشد و شکوفایی علمی که در جامعه پس از انقلاب شاهد آن هستیم گام مهمی است به سوی تمدن سازی اسلامی البته باید به صراحت تأکید کرد که تمدن اسلامی مختص و محدود به یک قوم و کشور نیست بلکه متعلق به همه مسلمانان و حتی بشریت است و همه در ساختن و احیای آن باید سهیم شوند و قبول نقش و مسئولیت کنند.
 
این پژوهشگر و استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: تمدن اسلامی از آن همه و برای همه است و کل بشریت از آن منتفع خواهند شد لذا همه در تکوین آن باید فعالانه بکوشند. این آرمان بزرگ و دستآورد عظیمی است که نیاز به برنامه ریزی، سیاستگذاری و حمایت همه جانبه دارد و امید است این گونه کنفرانس های علمی و تلاش دانشمندان متعهد گامی در این مسیر باشد.
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcjtye8auqemxz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی