تاریخ انتشار۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۸
کد مطلب : 221034
رییس جمهور:

بی‌تردید کتاب یکی از شاخص‌های رشد جامعه در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی است/ یکی از افتخارات بزرگ ما نقد و بیان آزادانه نظرات بوده است

رییس جمهور کتاب و کتابخوانی را یکی از معیارهای توسعه فرهنگی و توسعه کشور در مفهوم عام آن برشمرد و اظهار داشت: بی‌تردید کتاب یکی از شاخص‌های رشد جامعه در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی است.
بی‌تردید کتاب یکی از شاخص‌های رشد جامعه در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی است/ یکی از افتخارات بزرگ ما نقد و بیان آزادانه نظرات بوده است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در  آيين اختتاميه سي و سومين دوره جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران و بيست و سومين دوره جايزه جهاني كتاب سال جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اینکه در آستانه سالروز پیروزی انقلابی هستیم که شعار اصلی‌اش آزادی بوده و هست، گفت: در سی و هفت سال گذشته یکی از افتخارات بزرگ ما نقد و بیان آزادانه نظرات بوده است. البته ما هنوز نیازمند تبیین و تفسیر کامل مفاهیمی مثل انقلاب و انقلابی بودن هستیم.
 
رییس‌ جمهوری با طرح این سوالات که نیازمند آن هستیم که همچنان به تبیین این بپردازیم که چه کسی انقلابی است، انقلاب به چه معناست و تداوم راه انقلاب چیست؟ ، ادامه داد: همه ما به خیابان‌ها آمدیم و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران سر دادیم و اساساً انقلاب را با این سه واژه مهم تبیین کردیم اما همچنان لازم است مفهوم آزادی را تفسیر کرده و در باره استقلال، جمهوریت و اسلامیت بحث کنیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود کتاب را همواره عنصری مؤثر در تحولات علمی و فرهنگی جوامع معرفی کرد و اظهار داشت: در تاریخ کشورمان بویژه در تحولات علمی و دانشگاهی ایران کتاب همواره جایگاه ویژه‌ای داشته است و اساساً افتخار کشور ما به عنوان جامعه مسلمان این است که معجزه پیامبر ما کتاب بوده است؛ کتابی که آغاز آن توصیه به خواندن است. یکی از افتخارات ایران از دیرباز این بوده که اهل کتاب بوده و همواره در طول تاریخ دارای کتابخانه‌های عظیم بوده است.
 
روحانی در ادامه با اشاره به آمار ارایه شده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کاهش شاخص‌های کیفی نشر کتاب، تصریح کرد: اگر حال نشر و فروش کتاب در جامعه خوش نباشد به معنای آن است که جامعه ما در مسیر رشد و تعالی با مشکل مواجه خواهد بود.
 
وی افزود: هر موضوع اجتماعی که در مسیر رقابت قرار نداشته باشد، رشد نخواهد کرد. تالیف و انتشار کتاب در کشور نیز باید در مسیر رقابت قرار گیرد و این رقابت نه تنها در عرصه داخلی بلکه باید در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی تعریف شود.
 
رییس‌ جمهوری در ادامه گفت: روزگاری کتاب‌های اسلامی منتشر شده درمنطقه و جهان بویژه از طرف نویسندگان معروف در فاصله کمی درکانون‌های نشر و بررسی کتاب مثل قم ترجمه و منتشر می‌شدند اما آیا امروز هم چنین رقابتی در داخل کشور و درجهان اسلام وجود دارد؟
 
وی افزود: در هر کتاب باید حرف نو و جدیدی وجود داشته باشد. امروز که به برکت فضای مجازی تتبع، آسان‌تر از گذشته شده، آیا تألیفات نیز به معنای واقعی خود حاوی سخن نو، تولید علم جدید و اندیشه نو هستند.
 
رییس‌ جمهوری در این مراسم با اهداء لوح از 10 نفر از برندگان جوایز سی و سومین دوره کتاب سال و 10 نفر از برندگان جوایز بیست و سومین دوره کتاب سال جهانی جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد.
 
https://taghribnews.com/vdcjtve8xuqe8yz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی