تاریخ انتشار۲۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : 188230
آیت الله اراکی:

نقش زن برای به وجود آمدن یک جامعه پاک نقشی بنیادین است/ خانه فاطمه(س) نخستین بافت جامعه اسلامی است

تنا- اختصاصی
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه بیت یک بافت بنیادین برای ساختن جامعه است، اظهار داشت: اگر هویت بیت هویت الهی شد جامعه پاک به وجود می آید که در اینجا نقش زن نقشی بنیادین است.
نقش زن برای به وجود آمدن یک جامعه پاک نقشی بنیادین است/ خانه فاطمه(س) نخستین بافت جامعه اسلامی است
 به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح روز جمعه در مراسم "عطر بهشت؛ فاطمه(س) سید النساء العالمین، حبل المتین، وحدت مسلمین" که به مناسبت میلاد فاطمه زهرا (س) در جمکران برگزار شد، اظهار داشت: مفهومی که در قرآن کریم بسیار تکرار و بر آن تأکید شده و به عنوان هسته اصلی و بنیاد اجتماعی و همچنین شکل گیری جامعه خیر و برتر شمرده می شود مفهوم "بیت" است.
 
وی با اشاره به آیات شریفه 32 و 33 سوره احزاب، «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ﴿۳۳﴾ وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَى فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا ﴿۳۴﴾»، اظهار داشت: وقتی کلمه " يُرِيدُ" در قرآن کریم می اید اشاره به سنت های بیادین الهی است بنابراین در اینجا خدای متعال به سنت های بیادین اشاره کرده سنتی که سرنوشت جامعه اسلامی به آن گره می خورد.
 
 آیت الله اراکی با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم آغاز گر یک جریان اساسی در تاریخ بشری است و قرآن کریم ابراهیم را چنین توصیف می کند« هُوَ اجْتَباکُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْکُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبيکُمْ إِبْراهيمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمينَ مِنْ قَبْلُ »، این راه و روش، راه و روش پدر شما ابراهیم است، اظهار داشت:  این پدری، پدری نسبی نیست اگر چه ابراهیم(ع) از لحاط نسبی پدر عرب بود اما در اینجا منظور پدری نسبی نیست بلکه مراد از این پدری، پدری معنوی و هویتی است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه نظیر آن نوع پدری که برای ابراهیم(ع) آمده برای رسول اکرم(ص) نیز صادق است و در قرآن کریم و روایات وارده معصومین(ع) نیز آمده است که نبی اکرم(ص) پدر جامعه اسلامی است و این پدری حقیقی است، اظهار داشت: هم در منابع شیعه و هم در منابع اهل سنت روایت داریم که همسران پیامبران مادران مؤمنین هستند و در توضیح آن آمده است که رسول اکرم(ص) پدر است و همسران وی نیز مادر جامعه هستند چون جامعه اسلامی از یک پدر و مادر برخوردار است بنابراین مردم این جامعه با هم برادر و خواهرند و این برادری و خواهری نسبی و جسمانی نیست بلکه برادری و خواهری هویتی است.
 
 وی با اشاره به اینکه از لحاظ تاریخی این هویت(منظور هویت اسلامی) به ابراهیم(ع) باز می گردد و لذا ابراهیم را پدر می نامند، گفت: حضرت ابراهیم(ع) آغاز گر یک هویت در جامعه بشری است که خداوند در قرآن کریم و در سوه بقره می فرماید« وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَ لَقَدِ اصْطَفَیْناهُ فِی الدُّنْیا وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحینَ».
 
 آیت الله اراکی افزود: حضرت ابراهیم(ع) هویت اسلامی را در جامعه بشری نهادیه کرد و آنرا نسل به نسل منتقل کرد و همچنین به نسل بعد آموخت که خداوند این راه و روش زندگی را به وی آموخته است و این راه و روش، یک هویت جدید در جامعه بشری است.
 
وی اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: هرکس از این هویت الهی پیروی کند دارای هویت راستین و حقیقی می شود و به سمت یک هدف واحد حرکت می کند و هرکس از آن پیروی نکرد آواره و گمراه می شود و به هدف واقعی نمی رسد بنابراین هویت اسلامی هدفی است که راه آن روشن و مشخص است و مسلم تا آخرین لحظه برآن باقی می ماند زیرا می داند که به کجا می رود.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه جامعه برتر و هویت اسلامی از بیت آغاز می شود، اظهار داشت: بیت یعنی یک بافت. با ازدواج یک بافت اجتماعی شکل می گیرد و از ترکیب این بافت ها یک جامعه تشکیل می شود.
 
 وی با بیان اینکه بافت زنده جامعه اسلامی از خانه پیامبر(ص) آغاز شده است، اظهار داشت: خانه فاطمه (س) نخستین بافت جامعه اسلامی است و آن چیزی که اعضای بافت جامعه اسلامی را به هم پیوسته کرده وجود مقدس فاطمه زهرا(س) است.
 
 آیت الله اراکی با بیان اینکه اصلی ترین عنصر پاکی در خانواده زن است، تأکید کرد: اگر ما می خواهیم جامعه ای پاک داشته باشیم باید بیوت و خانه های پاک داشته باشیم.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه بیت یک بافت بنیادین برای ساختن جامعه است، اظهار داشت: اگر هویت بیت هویت الهی شد جامعه پاک به وجود می آید که در اینجا نقش زن نقشی بنیادین است.
https://taghribnews.com/vdcjtoevyuqeo8z.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی