تاریخ انتشار۲۵ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : 244985
آیت‌الله اراکی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) قم:

برخی با اسلام به صورت التقاطی و بخشی برخورد می‌کنند/مهم‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه فراگیری و ترویج اسلام مورد رضای خداست

تنا-اختصاصی
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مهم‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه را فراگیری و ترویج اسلام مورد رضای خدا دانست و تأکید کرد: متأسفانه جریان‌هایی وجود دارد که اسلام را قیچی می‌کند، یعنی برخی از احکام آن را می‌پذیرد و برخی دیگر از احکام آن را نمی‌پذیرد. این نشان می‌دهد که برخی با اسلام به صورت گزینشی عمل می‌کنند.
برخی با اسلام به صورت التقاطی و بخشی برخورد می‌کنند/مهم‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه فراگیری و ترویج اسلام مورد رضای خداست
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) از قم، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح آغاز سال تحصیلی جدید مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) قم، طی سخنانی ضمن تبریک عید غدیر، بر شناخت و تبیین هفته ولایت تأکید کرد.

وی با اشاره به آیه اکمال، دین اسلام را به دو نوع تقسیم کرد و اظهار داشت: این آیه نشان می‌دهد که دو نوع اسلام وجود دارد، نخست اسلام مورد رضای خدا است و نوع دوم اسلامی است که مورد رضای خدا نیست. اسلامی که مورد رضای خدا نیست اسلامی است که در آن امامت و ولایت علی‌ بن‌ ابی‌طالب(ع) و و اولادش وجود ندارد.

منتخب مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری، اسلام مورد رضای خدا را نیز اسلامی دانست که در آن ولایت امیرمؤمنان(ع) و اهل‌بیت(ع) وجود دارد.

آیت‌الله اراکی، با بیان این‌که روز غدیر خم روز اعلام رسمی امامت حضرت علی(ع) است، اظهار داشت: اعلام امامت امیرمؤمنان(ع) همزمان با اعلام رسالت نبی اکرم(ص) بود و این موضوع تا روز غدیر خم به صورت خصوصی مطرح می‌شد، ولی در این روز به صورت رسمی اعلام شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: پیامبر(ص) در روز غدیر در خطبه غدیریه ضمن اعلام امامت امیرمؤمنان(ع)، امامت فرزندان ایشان را نیز اعلام کردند. روز غدیر خم روز اعلام رسمی امامت امام علی(ع) و اهل‌بیت(ع) است. هر کس به نبوت پیامبر(ص) شهادت دهد در حقیقت با امامت امیرمؤمنان(ع) و فرزندانشان نیز بیعت کرده است.

وی دومین امتیاز روز غدیر خم را بیعت گرفتن از مسلمانان برای امیرمؤمنان(ع) عنوان کرد و گفت: البته این بیعت در حقیقت تجدید بیعت بود، چون بیعت اصلی زمانی گرفته شد که نبی اکرم(ص) رسالت خود را اعلام کردند و فرمودند: «هر کس من را یاری کند جانشین و وصی من خواهد بود» و در آن جلسه تنها حضرت امیر(ع) برای یاری حضرت محمد(ص) اعلام آمادگی کردند.

آیت‌الله اراکی، مهم‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه را فراگیری و ترویج اسلام مورد رضای خدا دانست و تأکید کرد: متأسفانه جریان‌هایی وجود دارد که اسلام را قیچی می‌کند، یعنی برخی از احکام آن را می‌پذیرد و برخی دیگر از احکام آن را نمی‌پذیرد. این نشان می‌دهد که برخی با اسلام به صورت گزینشی عمل می‌کنند.

وی افزود: پایبندی به اسلام به این معناست که فرد به آن‌چه پیامبر(ص) آورده‌اند، پایبند باشد. در حالی که عده‌ای اسلام را التقاطی کرده‌اند. یعنی بخشی از اسلام را می‌پذیرند و بخشی را نمی‌پذیرند. کسی که با اسلام التقاطی و بخشی برخورد می‌کند، در حقیقت به هوای نفس خود عمل می‌کند نه فرمان خدا.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب، با تأکید بر این‌که اسلام، بخش پذیر نیست، گفت: نخستین کار حوزه‌های علمیه این است که اسلام را به صورت کامل که همان اسلام ناب محمدی(ص) است را فراگرفته و به دیگران منتقل کنند.

وی ادامه داد: حقیقت ایمان به این است که فرد اسلام مورد رضای خدا را بفهمد و اطاعت کند و این کار را نمی‌توان جز به وسیله حوزه‌های علمیه دنبال کرد. چون فهم دین و انتقال آن به جامعه وظیفه حوزه‌ها است.

آیت‌الله اراکی، یکی از دلایل نسبت دادن مطالب اشتباه به اسلام را به سبب کمی دانش افراد دانست و اظهار داشت: دروس حوزوی را باید خوب بخوانیم تا دچار این اشتباه نشویم. البته تنها درس خواندن کافی نیست، بلکه باید تقوا و تهذیب نیز داشت تا گرفتار هوای نفس نشد.

وی یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن جریان‌ها و مکاتب انحرافی را پیروی از هوای نفس عنوان کرد و یادآور شد: حتی برخی از افراد که دروس حوزه را نیز خوانده‌اند، گرفتار این جریان‌ها شده‌اند. چون معارف دینی با هوای نفسشان سازگار نیست، به همین دلیل حاضرند برای رسیدن به پست و مقام به خدا نیز دروغ ببندند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: در حوزه علمیه افرادی بودند که چندین جلد کتاب درباره ولایت فقیه کتاب نوشتند، البته این کتاب‌ها را زمانی نوشتند که قرار بود خودشان ولی فقیه شوند ولی وقتی قرار شد دیگری ولی فقیه شود و خودشان نشوند، همه آن‌چه نوشته بودند را زیر پا گذاشتند.‌ چون این مسائل با هوای نفس سازگار نبود.

وی همچنین طلاب را به تحصیل، تهذیب، مراقبت، داشتن نیت پاک، کسب رضای خدا و دوری از گناه توصیه کرد و بیان داشت: حوزه‌های علمیه محل نزول فرشتگان هستند.
https://taghribnews.com/vdcjoxe8iuqexhz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی