تاریخ انتشار۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : 189888

سردرگمی راهبردی و تاکتیکی عربستان و چند نکته تحلیلی

بکارگیری راهبردی ترکیبی ( نظامی وسیاسی ) و تاکتیک های ناهمگون و متناقض مرتبط با آن، به تنهایی کافی است تا سردرگمی های حکومت ریاض را در پیشبرد مقاصدش در یمن به اثبات برساند
سردرگمی راهبردی و تاکتیکی عربستان و چند نکته تحلیلی

    همزمان با ادامه حملات هوایی و توپخانه ای عربستان به مناطق مختلف یمن وکشته و مجروح شدن شمار دیگری از غیرنظامیان این کشور،  مقامات ریاض همچنان مدعی تفاوت این مرحله از عملیات نظامی با عملیات «توفان قاطعیت» هستند؛ مرحله ای که آن را عملیات «اعاده الامل» (بازگرداندن امید) نامیده و براین امر تاکید کرده اند که: شیوه های سیاسی در این مرحله،  بر دیگر شیوه ها، ارجحیت خواهد داشت.  
   با اینحال با وجود گذشت حدود یک هفته از آغاز عملیات (بازگرداندن امید) دریمن،  کمتر نشانه ای از آغاز اقدامات سیاسی عربستان، به چشم می خورد و همه شواهد حاکی از آن است که، مقامات ریاض همزمان با ادامه حملات هوایی و توپخانه ای به شهرهای مختلف یمن، همچنان در صدد یافتن زمینه و شرایط مساعدی برای تجاوز زمینی به خاک این کشور هستند. این به معنای آن است که سرکردگان سیاسی و نظامی در عربستان، توانایی اتخاذ تصمیم مشخصی را در این باره ندارند و ضمن تردیدهای جدی در خصوص آغاز عملیات زمینی، در انتخاب میان شیوه های سیاسی و نظامی و بکارگیری هریک، دچار انفعال و سردرگمی هستند.
پیداست که این تردید و سردرگمی به خودی خود کافی است تا نگرانی های پادشاهی سعودی  بازهم افزایش یابد و توانایی اندک این رژیم در محاسبه سود وزیان حاصله از تجاوز نظامی به یمن، دچار کاهش بیشتری شود.    
 در واقع وجود سراسیمگی و استیصالی که اینک در مراکز تصمیم گیری عربستان به وضوح به چشم می خورد، ناشی از سردرگمی در انتخاب راهبردهای نظامی و سیاسی است  و این سردرگمی، به عرصه گزینش تاکتیک های مؤثر و مناسب نیز تعمیم یافته و با وجود تبلیغات فریبنده و پرسروصدا، دستگاه حکومتی ریاض را  از پیشبرد مقاصدش در داخل وخارج،  باز داشته است؛  جالب آنکه رایزنی های دائمی با سفارتخانه های آمریکا وانگلیس نیز در این باره، به اتخاذ راهبردها وتاکتیک هایی راهگشا منجر نشده است.  

    نکات تحلیلی زیر به ریشه ها وابعاد این وضعیت در عربستان اشاره دارند و سردرگمی واستیصال مقامات ریاض را در شرایط کنونی ترسیم می کنند:
       1- اصلی ترین ریشه سردرگمی های راهبردی وتاکتیکی عربستان به خطای محاسباتی وعملیاتی حکومت ریاض در بکارگیری شیوه پر خطر نظامی، برای پایان دادن به نگرانی های چهارسال گذشته اش از روند تحولات یمن بازمی گردد. ارتکاب این خطای بزرگ، نه تنها این رژیم را در جایگاه یک مجرم و متهم بین المللی نشانده، بلکه  مقامات ریاض را دچار دورمعیوبی ساخته است که برای فرار از یک نگرانی، نادانسته زمینه پیدایش نگرانی های دیگر را فراهم می کنند و برای رهایی از یک سردرگمی،  دچار سردرگمی های تازه ای می شوند.
 
2- مروری بر بیانیه ها و اظهارات مقامات نظامی وسیاسی عربستان درخصوص پایان عملیات « توفان قاطعیت»، روشن ترین مدرک قرارگرفتن «ریاض» در برسر دوراهی و یا چند راهی بشمار می آید؛ چنانکه آن ها از یک سو تاکید می کنند که این عملیات به درخواست منصورهادی متوقف شده و از سوی دیگر براین امر اصرار می ورزند که: تحقق اهداف تعیین شده اشان دریمن  زمینه  توقف عملیات نظامی را فراهم کرده؛ و درهمان حال با این ادعا که: «به اقدامات خود برای منع تحرک شبه نظامیان حوثی ادامه می دهیم» به حملات هوایی به شهرهای یمن ادامه
می دهند. نمونه گویای دیگر دو ادعای متناقض ریاض درخصوص انهدام توانمندی های جنبش انصارا.. است چنانکه یک بار خاطرنشان می کنند که «ما قدرت حوثی ها برای بکارگیری توانمندی هایشان را درهم کوبیدیم» و باردیگر برضرورت ادامه عملیات نظامی برای کاهش توانمندی های این جنبش سخن می گویند   

3- بعد از گذشت بیش از یک ماه از آغاز تجاوز نظامی به یمن، مقامات ریاض هنوزکه هنوزاست نتوانسته اند اهداف عملی مشخصی را برای تجاوزات نظامی اشان در یمن تعیین و یا جدول زمانی و یا مرحله بندی شده ای را که بیانگر اجرای راهبرد مشخصی از جانب آن ها باشد، ارائه کنند و این موضوعی است که بیش از هرکس مقامات ریاض را مشوش و سراسیمه می سازد، به خصوص آنکه آن ها در داخل نیز همچنان با چالش های ناشی از روی کارآمدن پادشاه جدید (ملک سلمان) روبرو هستند و از سوی دیگر در جلوگیری از گسترش دامنه التهابات سیاسی در مناطق شیعه نشین شرق عربستان ( سواحل خلیج فارس ) و شیعه نشین غرب عربستان (هم مرز با یمن ) موفقیتی کسب نکرده و نگران تاثیر تحولات یمن بر این دومنطقه هستند.

4- ازدیدگاه برخی تحلیگران، بکارگیری راهبردی ترکیبی ( نظامی وسیاسی ) و تاکتیک های ناهمگون و متناقض مرتبط با آن، به تنهایی کافی است  تا سردرگمی های حکومت ریاض را در پیشبرد مقاصدش در یمن به اثبات برساند، به ویژه آنکه بروز این سردرگمی ها، سبب شده است تا دیگر کشورهای عربی همسو با عربستان، در همکاری های نظامی با ریاض، جانب احتیاط را در پیش گیرند و در عرصه عمل، مقامات ریاض را تنها بگذارند.

5- هر روزکه می گذرد بر وخامت اوضاع یمن از لحاظ کمبود مواد غذایی و دارویی افزوده می شود و ازسوی دیگر،
شمار مجروحان و آوارگان حملات هوایی عربستان افزایش می یابد و این مسئله ای است که از جهات مختلف، مقامات ریاض را تحت فشار های مختلف قرار می دهد که از جمله آن ها، فشارهایی است که سازمان های بین المللی به ناگزیر در واکنش به افکار عمومی به ریاض وارد می کنند. با این حال مهمترین نگرانی مقامات ریاض دراین باره افزایش روزافزون خشم و نفرت مردم یمن است که زمینه امکان روی کارآوردن مجدد دولتی همسو  با عربستان را  در این کشور  ازمیان می برد.
 
https://taghribnews.com/vdcjohevouqeooz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی