تاریخ انتشار۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۰۶
کد مطلب : 247883

تنش های تازه در روابط قاهره و ریاض

نظام های سیاسی مصر و عربستان در برخورد با برخی مسایل کلان منطقه ای همانند: موضوع سازش با رژیم صهیونیستی، خصومت ورزی علیه جماعت اخوان المسلمین و شاخه های آن، و یا همسویی با سیاست های منطقه ای غرب، مواضع یکسانی دارند
تنش های تازه در روابط  قاهره  و ریاض


 
بسمه تعالی

تنش های تازه در روابط  قاهره  و ریاض
 
 
    در چند هفته اخیر، نشانه های متعددی حاکی از سردی روابط قاهره و ریاض،  و بیانگر ایجاد فاصله بین مواضع سیاسی آن ها بود و  از  پیدایش شرایط جدیدی در مناسبات دو کشور مصر و عربستان خبر می داد. در این حال رسانه های دوکشور نیز با  طرح انتقاداتی علیه یکدیگر ، این امر ر ا مسجل ساختند که مرحله تازه ای در روابط حکومتگران و دولتمردان مصر و عربستان پدید آمده و  شکل گیری معادلات متفاوتی را نسبت به دوسال اخیر  در منطقه غرب آسیا  باعث شده است.

 
        شماری از تحلیگران مسایل سیاسی مصر ،  رأی اخیر مصر به قطعنامه روسیه در خصوص برقراری آتش بس در سوریه را سرآغاز  سردی روابط قاهره و ریاض می دانند و شماری دیگر از تحیلگران براین اعتقادند که: اختلاف مواضع مصر و عربستان بر  سر چگونگی ادامه تحولات در سوریه از مدت ها پیش آغاز شده و اینک همزمان با  بالارفتن حساسیت ها در خصوص وقایع سوریه، چهره آشکارتر و جدی تری پیدا کرده است؛

چنانکه از یک سو ، فروش مواد نفتی پتروشیمی شرکت آرامکوی عربستان به مصر، متوقف شده ، و از سوی دیگر مقامات مصری،  سفر اتباع این کشور به حج عمره و تمتع را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرده اند.

      این درحالی است که نظام های سیاسی مصر و عربستان در برخورد با برخی مسایل کلان منطقه ای همانند: موضوع سازش با رژیم صهیونیستی،  خصومت ورزی علیه جماعت اخوان المسلمین و شاخه های آن، و یا همسویی با سیاست های منطقه ای غرب، مواضع یکسانی دارند و به نظر  نمی رسد در این گونه عرصه ها، سیاست های  واگر ایانه ای را نسبت به یکدیگر اتخاذ کنند.

افزون براین، کمک های میلیاردی عربستان و برخی دیگر از رژیم های مرتجع منطقه، به جریان کودتای نظامی درمصر ( کودتای 3 سال پیش ژنرل السیسی )  و نیازهای کنونی دولتمردان قاهره به ادامه این کمک ها، به گونه ای است که پیدایش سردی در روابط دو کشور را با ابهام روبرو می سازد.


     بنابراین در عرصه تحلیل، کوشش جاری آن است تا ابهام های موجود از میان برود و علل اصلی فاصله گرفتن مواضع قاهره و ریاض از یکدیگر آشکار شود.


    در این خصوص، تحلیگران دو علت اصلی را برای این پدیده مورد اشاره قرار می دهند : علت اول، کوشش مصر برای ایفای نقشی متفاوت با دیگر کشورهای عربی در منطقه است که نوعی بازگشت السیسی را به سیاست های مبارک و انورسادات در اذهان متبادر می سازد . و علت دوم به تلاش های دولت مصر برای کاهش نارضایتی های مربوط به بخشش دو جزیره بسیار استراتژیک به عربستان اشاره دارد.
 




 
https://taghribnews.com/vdcjoae8tuqexoz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی