تاریخ انتشار۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : 232681
رئیس‌ مجلس‌شورای‌اسلامی:

باعربستان اختلافاتی داریم که به نفع این کشور و مسلمانان نمی دانیم / درباره سیاستهای منطقه ای و بین المللی مجلس برحسب شرایط تصمیم می‌گیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری اختتامیه مجلس نهم به ارزیابی از عملکرد این مجلس پرداخت. لاریجانی به سوالات خبرنگاران درباره اوضاع منطقه هم پاسخ گفت.
باعربستان اختلافاتی داریم که به نفع این کشور و مسلمانان نمی دانیم /  درباره سیاستهای منطقه ای و بین المللی مجلس برحسب شرایط تصمیم می‌گیرد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "دکتر علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در نشست خبری اختتامیه مجلس نهم درپاسخ به سوالی درباره موضوع حج امسال و اینکه راهبرد دولت سعودی در منطقه چیست گفت: امیدوارم گروهی که از ایران  آخرین بار به عربستان رفته اند بتوانند مشکل را حل کنند ما اختلافاتی داریم که به نفع عربستان و همچنین مسلمانان نمی دانیم و مسئله حج وظیفه اسلامی است و باید به طور طبیعی صورت بگیرد. باید فضایی باشد که مردم بتوانند مشکل خود را حل کنند.

آقای لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقض برجام از طرف دولت امریکا تصریح کرد: در مورد سوئیفت مشکل برطرف شده و رفتار بانک‌ها به این موضوع ارتباط دارد البته در اینجا بانک‌های بزرگ مدنظر است که واهمه‌ای در این رابطه ایجاد کرده‌اند اما ایران نیز پیگیری‌هایی انجام داده و ساکت نبوده است و موضوع اخذ ویزا را از طریق وزارت خارجه پیگیری کرده است.

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال فایننشال تایمز در باره نقش ایران در مسئله عراق و وضعیت کنونی در فلوجه گفت: امیدواریم تلاش هایی که انجام می شود، صحنه را از حضور تروریستها پاک کند البته این مسئله بسیار مشکل است.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الجزیره درباره حملات خان طومان و اینکه آیا اخباری از اسرای ایرانی در دست هست، گفت: درخصوص خان طومان رسانه ها به آن دامن زدند؛  البته در این شکی نیست که با کمک برخی کشورها مقدار زیادی سلاح به این منطقه وارد شد که بعد از آن مقداری ذهن ها به این حادثه دقیق تر شد که عده ای از جریانات از فرصت آتش بس سوءاستفاده کردند و باعث شدند در مذاکرات و تحرکات نظامی، اتفاقات جدید بیفتد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرگزاری صدا و سیما درباره سیاست های بین‌المللی و منطقه‌ای مجلس نهم گفت:برحسب شرایط مجلس تصمیم می‌گیرد، شرایطی که درآن قرار داریم پر تنش بود و مسأله هسته‌ای و بحران‌های منطقه‌ای همزمان با فعالیت های مجلس نهم بو،  بنابراین تصمیم‌گیری‌های به موقع باید اتخاذ می‌شد به دلیل اینکه نمایندگان باید از حقوق ملت دفاع کنند.

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه العالم مبنی بر اولویت مجلس دهم در بحث سیاست خارجی گفت:مجلس نهم و دهم در حوزه سیاست خارجی رویکرد متفاوتی ندارند، زیرا دو مجلس در یک زمان و یک بازه زمانی فعال بوده و هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه با گذشت 3 سال از عمر دولت، مشکلات جدی مثل بیکاری و رکود وجود دارد و همچنین ابراز نگرانی از وجود نمایندگانی نزدیک به دولت در مجلس دهم گفت:مشکل رکود جدی است که برای حل آن باید به موتور تولید رونق بخشید و بزنگاه تغییر شرایط در اینجا که دولت باید آن را تسریع کند، چنانچه رهبری بر اقتصاد مقاومتی تأکید داشته و دستور به طراحی ستادی در دولت داده اند، در جریانم که این ستاد کار می کند، لذا نگاهم به آینده مثبت است و از شرایط سخت در حال عبور هستیم.
وی ادامه داد:از سوی دیگر در مجلس آرای مختلف وجود دارد که حُسن مجلس است و می توان صدای همه طیف های جامعه را از آن شنید؛ همچنین نمایندگان به سوگند شرعی خود در ابتدای کار مجلس پایبندند و هر فرد محاسبه می کند و می داند که رأی او در مجلس ممکن است مشکلی را برطرف کند و به این معنا نیست که مجلس فرد را از اختیار خود خارج کند.

لاریجانی در ارزیابی از عملکرد مجلس نهم گفت: تا به امروز 110 سال قانون گذاری در کشور داشته ایم که در این 110 سال حدود 10 هزار و 49 قانون در کشور تصویب شده که 5 هزار و 558 قانون قبل از انقلاب و 1525 قانون در فصلی که شورای انقلاب کشور را اداره می کرد، مصوب شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: 2939  قانون مربوط به 9 دوره پس از انقلاب است و در  مجلس نهم حدود 697 طرح و لایحه مطرح شد که 47 درصد لوایح و 19 درصد طرح ها تبدیل به قانون شد و نشان می دهد تمرکز مجلس بر روی لوایحی بود که دولت ارائه می کرد.
وی افزود: در کل مجلس نهم تلاش می کرد به موضوع اصلی کشور یعنی مسائل اقتصادی بپرازد و در رتبه بعد مسائل اجتماعی مورد توجه بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان برای تمامی اصحاب رسانه آرزوی توفیق کرد.
https://taghribnews.com/vdcjo8e8vuqetmz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی